Podcast

Licht op kanker

Seizoen 2 - Afl. 4 met Lianne Wellens

Weg met die tumor! Maar liefst wel met zo min mogelijk schade voor gezond weefsel. Arts-onderzoeker Lianne Wellens legt uit hoe een nieuwe operatietechniek hierbij kan helpen.

Afspelen icoon
Podcast

Licht op kanker

0:00
30:27

Het k-woord: de diagnose die je niet wilt horen. Elk jaar krijgen zo'n 125 duizend mensen te horen dat ze kanker hebben. Zij gaan meestal een behandeltraject in dat - als het even kan - begint met een operatie. Daarbij snijdt de chirurg de tumor weg, inclusief omliggend weefsel. Maar hoeveel van dat weefsel is genoeg om er zeker van te zijn dat alle kankercellen mee zijn genomen, en wanneer wordt gezond weefsel onnodig beschadigd?

Bioluminescentie kan de chirurg hierbij helpen, zo legt arts-onderzoeker Lianne Wellens uit in deze aflevering van de podcast Oplossing gezocht. Met deze techniek reageren kankercellen - en alléén kankercellen - met lichtgevende eiwitten. Een soort glow in the dark-methode waarbij de chirurg precies kan zien welke cellen licht geven en dus moeten worden weggesneden. De blogger van Faces of Science vertelt podcast-hosts Robert Visscher en Nour Eldín Emara precies hoe dit werkt en wat dit betekent voor haar vakgebied. Luister naar de aflevering in jouw favoriete podcastapp (Spotify, Apple) of kijk hierboven de video op Youtube.

Huidige publicatie