Kan virtual reality ons wakker schudden als het gaat om het klimaat?
Hoe zou het zijn als we direct de milieu-impact van onze keuzes krijgen voorgeschoteld in de supermarkt?
Hoe zou het zijn als we direct de milieu-impact van onze keuzes krijgen voorgeschoteld in de supermarkt?
Er zijn ontzettend veel grappen over corona online te vinden. Maar hoe doe je daar onderzoek naar? NEMO Kennislink sprak met communicatiewetenschapper Mark Boukes over coronahumor.
Ook goede voornemens voor 2013 gemaakt? Onderteken ze of vertel je vrienden en familie er uitgebreid over. Hoe meer je je verplicht voelt of ermee geconfronteerd kunt worden, hoe groter de kans dat je voornemens slagen, laat recent onderzoek zien.
Sociale media lijken aan te slaan als nieuwe manier om politiek actief te zijn. Zowel politici als burgers proberen via Twitter, Hyves of Facebook elkaars aandacht te trekken voor hun politieke standpunten. Maar heeft dat wel effect?
Wat voelen we precies als we naar melancholische muziek luisteren? Communicatiewetenschappers doen er de hele zomer onderzoek naar. Live, in NEMO, met bezoekers als proefpersoon.
Onder de winnaars van de Spinozapremie 2011 bevindt zich ook de Amsterdamse communicatiewetenschapper Patti Valkenburg. Zij doet onderzoek naar de invloed van media op de jeugd.
Zorgen gewelddadige games, overtuigende reclames of sexy videoclips voor ontspoorde jeugd? Patti Valkenburg, kersverse Spinozalaureaat, denkt van niet. “Wetenschappelijk gezien zijn de effecten van media op het gedrag van jongeren klein.”
Steeds meer mensen kiezen voor een vakantiebestemming die zij kennen uit een boek, film of televisieserie. Ze hopen op deze locaties even onderdeel te worden van de wereld die zij kennen uit hun geliefde verhalen, stelt communicatiewetenschapper Stijn Reijnders.
Veel burgers vinden dat politiek om de inhoud zou moeten draaien. Toch blijkt keer op keer dat het ook gaat om hoe de politiek in beeld komt. Over de vier manieren waarop politici zich zo goed mogelijk proberen te presenteren.
Pubers overwinteren graag binnen, het liefst achter de spelcomputer. Met de nieuwste Call of Duty bijvoorbeeld, die de Sint in hun schoen heeft gestopt. Maar hoe zit het met die gewelddadige games? Hoe groot is het risico dat jongeren straks als bloeddorstige moordenaars uit hun winterhol kome...
Allochtone jongeren hebben weinig vertrouwen in de objectiviteit van de Nederlandse nieuwsmedia. Als de media berichten over allochtone jongeren, doen ze dat met een bevooroordeelde blik, vinden de jongeren.
De Europese Unie moet niet streven naar geïnformeerde burgers, maar naar ‘monitorende’ burgers die hun politieke omgeving scannen op eventuele bedreigingen. Volgens communicatiewetenschapper Chris Aalberts is dat een veel realistischer burgerschapsmodel. Maar zelfs monitorende burg...
Miljoenen Nederlanders kijken dagelijks naar het tv-journaal maar, blijkt steeds uit onderzoek: het nieuws gaat het ene oor in, het andere weer uit. Een uitkomst die aan de manier van onderzoeken kan liggen, meende communicatiewetenschapper Gabi Schaap. Hij bestudeerde hoe mensen het tv-nieuws...
Tegenwoordig kun je slapen in tijdelijke hotels, loungen in verplaatsbare bars en winkelen in hippe guerillastores. Het lijken geinige marketingtrends. Maar in een avondje uit in een verbouwde schipcontainer komen alle wezenlijke aspecten van het moderne leven samen. Unieke, tijdelijke, indivi...
De media spelen een belangrijke rol in de Nederlandse democratie. Door veel aandacht te besteden aan immigratie dragen zij bij aan de populariteit van anti-immigratiepartijen als de LPF en de PVV. Dit blijkt uit het proefschrift van communicatiewetenschapper Rens Vliegenthart.
Een echte democratie kan niet zonder publiek debat. Communicatiewetenschapster Tamara Witschge onderzocht welke rol internet hierbij speelt.
De televisie is geen oorzaak van moreel verval. Integendeel, televisie stimuleert de morele verbeelding. Dit blijkt uit onderzoek van communicatiewetenschapster Tonny Krijnen, die op 26 april promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam.
De politiek maakt turbulente tijden door. De laatste vier uitslagen van de Tweede Kamerverkiezingen gaven steevast grote verschuivingen te zien in de stembusuitslag. Die grote verschuivingen wekken de indruk dat politici de laatste decennia ongekende nieuwe strategieën inzetten. Onderzoek laat...
De Dove reclamecampagne lijkt zich te onderscheiden van andere campagnes doordat ze geen graatmagere modellen in haar campagnes afbeeldt, maar meiden die trots zijn op hun lijf en lol hebben, ondanks hun maatje S of XL. Onderzoeker Paul Ketelaar laat zien in hoeverre de Dove campagne effectief...