Labyrint: de lieve natuur

Flickr, David Lewis via CC BY-NC-ND 2.0

Biologen en psychologen vinden steeds meer bewijs dat samenwerking een essentiële rol speelt in de evolutie. Baby’s, apen en zelfs bacteriën doen moeite om elkaar te helpen. Tijd voor een update van de evolutieleer.

Labyrint:

De natuur is wreed. Of toch niet? In deze aflevering van Labyrint voorzien bioloog Jordi van Gestel en dierwetenschapper Piter Bijma Darwin’s evolutieleer van een update. Van Gestel bestudeert onbaatzuchtige bacteriën aan Harvard en Groningen, en Bijma probeert in Wageningen doorgefokte kannibaalse kippen weer lief te maken.

In het tweede deel van Labyrint komen onderzoekers aan het woord die de oorsprong van altruïsme proberen te vinden. Psycholoog Ulf Liszkowski denkt dat hulpvaardigheid is aangeboren, hij ziet bij baby’s van 14 maanden al dat ze naar dingen wijzen om anderen te helpen. Primatenonderzoeker Liesbeth Sterck zag bij makaken dat zij hun eten willen delen en zich daar zelfs voor inspannen.

Labyrint, het wetenschapsprogramma van NTR en VPRO

Meer over het hulpvaardigheid en samenwerking op partnerwebsite Wetenschap24:

Liefdadige apen, eekhoorns en olifanten

De evolutie wordt gedreven door competitie, en daarom zijn mensen, dieren en planten voortdurend in een strijd op leven en dood verwikkeld. Het lijkt daarom tegenstrijdig om je evolutionaire ‘concurrenten’ te helpen, maar onderzoek naar liefdadigheid onder dieren levert soms hele andere resultaten op.

Samen staan we sterk

De mens is hét schoolvoorbeeld van een diersoort die samenwerking tot een levenswijze heeft verheven. Maar handelen we zonder eigenbelang, of zit er toch altijd een addertje onder het gras? Vaak zit er een aanwijsbare reden achter ons onbaatzuchtig handelen.

De oorsprong van altruïsme

Is onze hulpvaardigheid aangeboren? Ons gedrag wordt immers voor een deel voorgeschreven door onze genen. Geldt dat ook voor onze neiging tot zelfopoffering, of komt dat voort uit een stukje opvoeding? Op zoek naar de evolutionaire oorsprong van altruïsme.