Duurzamer huisdieren houden

Een silhouet van een persoon die aan een draad hangt.
MikesArtChi

Klimaatvriendelijker leven? Makkelijker gezegd dan gedaan. Afstand doen van een bestaande leefstijl roept allerlei gevoelens op, ervaart redacteur Mariska van Sprundel. Deze week: duurzamer huisdieren houden.

Mijn vriend en ik dubben er al een jaar over: zullen we een puppy nemen? We zetten de voors en tegens op een rij. Voordelen: het gezelschap en de band die je opbouwt met zo’n beestje. De relatie met onze konijnen Jip en Puck is toch wat eenzijdig. Nadelen: een hond kost veel tijd en is een vrijheidsbeperking, ook voor Jip en Puck die los rondlopen in de achtertuin.

Een ander nadeel is de klimaatbelasting. Dat zit hem vooral in de diervoeding, legde onderzoeker Theun Vellinga van Wageningen Livestock Research uit in NRC. Honden en katten krijgen vlees te eten, in de vorm van brokken of natvoer. En dat voer bestaat niet slechts uit overgebleven slachtafval. Er zijn zoveel huisdieren in Nederland dat we moeten bijslachten voor genoeg voer, naast het orgaanvlees, de pens en tong. Valt dat probleem te omzeilen? Een vriendin wees me pas op hondenbrokken op basis van insecten. Als duurzaam alternatief voor vleesbrokken.

Misschien vind je het doorgeslagen. Aan de andere kant, om de klimaatcrisis aan te pakken zijn radicale hervormingen nodig. Waarom zou de viervoeter niet meedoen? Ik zie het al helemaal voor me: ik aan de vegaburger, mijn hondje aan de insectenbrokken.

Toch even checken bij een expert. Ik bel met Theun Vellinga, die hard begint te lachen. “Qua voedingswaarde is er niks mis mee. Insecten leveren ook dierlijk eiwit”, zegt hij. Maar duurzamer dan vlees? Hij betwijfelt het. “Insecten zijn deels een hype. Ze groeien op restproducten die je ook aan varkens, kippen en koeien kan geven. Voor efficiënte insectenkweek zijn restproducten nodig die je niet aan andere dieren kwijt kan. Anders gaat het weinig CO2-besparing opleveren.” In vergelijking met vlees bespaart insectenvoer vijf kilogram CO2 per hond per jaar, vermeldt de fabrikant van het insectenvoer. Dat is inderdaad bar weinig, gelijk aan een autorit van zo’n veertig kilometer.

De vraag is of een hond überhaupt zoveel dierlijk eiwit moet eten, afkomstig van vlees dan wel insecten. Vellinga: “Hij hoeft niet perse vegetariër of veganist te worden, maar met flexitarisch eten is niks mis. Een hond is een omnivoor.” Wat voer écht duurzamer zou maken, is minder vlees en meer planten erin stoppen.

Wil je de klimaatbelasting van je huisdier verlagen, neem dan een klein exemplaar, die eet minder, had Vellinga nog gezegd. Hou het bij één hond en geef het dier minder voer. En al helemaal geen rauwe lappen biefstuk. “De meeste honden lopen een paar kilometer en liggen de rest van de dag te maffen. Hun eiwitbehoefte is echt niet zo hoog.” Nu alleen nog een oplossing bedenken hoe mijn toekomstig schoothondje kan samenleven met Jip en Puck.