Je leest:

Carlijn: ‘Ik shop alleen nog maar online’

Carlijn: ‘Ik shop alleen nog maar online’

Auteur: | 4 juni 2021
Melanie Kranenburg

Toen de coronacrisis losbarstte, besloot Carlijn van der Kulk alleen nog maar online te shoppen. De dagelijkse boodschappen, bikini’s en kaarsen koopt ze nu allemaal via websites en laat ze thuisbezorgen.

Carlijn van der Kulk: “De adviezen die websites geven zijn best handig.”
Carlijn van der Kulk

Gek van shoppen was Van der Kulk al niet. Je deed haar al nooit een plezier met urenlang kleding passen of een zoektocht naar de perfecte nieuwe bank. “Als ik ging shoppen met vriendinnen dan deed ik dat vooral voor de drankjes tussendoor. Op een leuke plek theedrinken, dat sprak me meer aan”, zegt de lifecoach en trainer.

De stap om alleen nog maar online te shoppen was daarom niet zo groot als die op het eerste gezicht lijkt. Toen het coronavirus in Nederland om zich heen greep, gaf dat Van der Kulk een extra zetje om alles voortaan via websites te bestellen. Boodschappen laat ze wekelijks bezorgen. “Eerder deed ik dat een keer per maand, alleen de zware dingen. Maar nu komt iedere week een bestelbusje voorrijden met de boodschappen. Ik vind de supermarkt stressvol. Er zijn heel veel mensen, er gebeurt veel om me heen. Sinds de uitbraak van het coronavirus is dat nog vervelender geworden, omdat er veel regels zijn en mensen soms vreemd reageren en je moet opletten of alles wel goed gaat.”

Ook de kleren worden bezorgd. “Maar dat vind ik ingewikkelder. De juiste maat inschatten vind ik lastig, waardoor ik soms kleren weer moet terugsturen. Ik mis dan wel advies van een vriendin of iemand die in een winkel werkt. In een winkel kan je ook even de stofjes voelen. Toch merk ik dat de adviezen die websites geven ook best handig zijn. Ik was op zoek naar een nieuwe bikini en bij een grote webwinkel keek ik naar een bovenstukje dat ik leuk vond. Vervolgens kreeg ik ook een tip welk broekje daarbij past. Dat scheelt mij weer tijd om te zoeken en ik zag snel dat het goed bij elkaar past. Dat is wel echt handig.”

Ook andere spullen laat ze inmiddels bezorgen. “Ik kocht laatst vijf kilo aan kaarsen. Ik schaf ze altijd aan bij een specifieke winkel, die bezorgde nu aan huis. Het zijn er tachtig en ze hebben verschillende kleuren. Zo maak ik het huis een stuk gezelliger en het is gemakkelijk besteld.”

In het thema Je data en jij duikt NEMO Kennislink de komende tijd in de wereld van data en algoritmes. Naar aanleiding van het verhaal van Carlijn schreven we:

Vier vragen over algoritmes

De komende tijd zullen er nog meer artikelen volgen.

Lees de tien persoonlijke ervaringsverhalen uit het thema ‘Je data en jij’.
Melanie Kranenburg

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 04 juni 2021

Thema: Je data en jij

Melanie Kranenburg
Je data en jij
Ons leven wordt steeds digitaler. We delen zelf data en er worden steeds meer data over ons verzameld. Dat maakt ons leven leuker en makkelijker, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Aan de hand van tien ervaringsverhalen duikt NEMO Kennislink in de wereld van data en algoritmes.
Bekijk het thema
NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.