Je leest:

Jesse: ‘Ik gebruik mijn Instagram-profiel om mijn bedrijf onder de aandacht te brengen’

Jesse: ‘Ik gebruik mijn Instagram-profiel om mijn bedrijf onder de aandacht te brengen’

Auteur: | 4 juni 2021
Melanie Kranenburg

Veel op Instagram is fake, zo ontdekte Jesse Mellema al snel. Hij trok zich terug als influencer en zet het medium nu in voor zijn eigen bedrijf.

Jesse Mellema: “Ik kon echt van streek raken als een post het minder goed deed dan ik had verwacht.”
Jesse Mellema

Of het nu roerend in een stomende pan is, stoer leunend tegen het bedrijfsbusje of trainend in de gym, Jesse Mellema zet zijn ‘digitale zelf’ in om de producten van zijn bedrijf onder de aandacht te brengen. Hij is een van de oprichters van Gymbites, een bedrijf dat fitnessmaaltijden verkoopt. Op onder andere Facebook en Instagram post hij regelmatig berichten, foto’s en video’s waarin hijzelf de hoofdrol speelt.

Als voormalig influencer op Instagram kent Mellema de weg in de wereld van online marketing. Voor promotie bewandelt hij ruwweg twee paden. Ten eerste bereikt hij zijn paar duizend volgers direct met persoonlijke posts. Daarnaast koopt zijn bedrijf advertenties in, specifiek op de doelgroep gericht.

Mellema treedt samen met de andere oprichter van het bedrijf bewust op de voorgrond als boegbeeld. “Je wilt dat mensen vertrouwen krijgen in het bedrijf. Laten zien wie je bent kan dan helpen”, zegt hij. “Ik denk dat ondernemers een fout maken als ze zelf snel op de achtergrond verdwijnen en zichzelf wat betreft publiciteit ‘overbodig’ zien. Nee, wíj zijn het gezicht van ons bedrijf en wij zullen de komende jaren op de voorgrond blijven.”

Niet geheel toevallig fitnest Mellema veel en hij let op zijn dieet. Dat is te zien aan de berichten in zijn tijdlijn. Dan hangt hij aan een paar zware gewichten, dan komt er een foto van een maaltijd voorbij. Hij ziet die posts als een soort testimonium voor de producten van zijn bedrijf: dat je resultaten ziet wanneer je goed eet en beweegt. “Ik laat vooral zien wat ik doe op een dag, wat ik eet, welke boeken ik lees”, vertelt hij. “Maar ook wanneer we een mijlpaal bereiken met het bedrijf.”

Er zit niet echt een plan achter de posts van Mellema, laat hij weten. Dat was anders toen hij influencer was. Hij liet zich sponsoren om producten zoals kleding of voedingssupplementen te promoten en zijn profiel was strak georganiseerd. “Ik had een app die mij hielp om de berichten voor de komende week te plannen. Met alles werd rekening gehouden: het aantal berichten, het tijdstip van posten, of alles mooi bij elkaar stond in de tijdlijn. Op zondag stond alles voor de week al klaar”, zegt hij. Hij geeft toe dat hij een beetje in de ban was van Instagram. “Ik kon echt van streek raken als een post het minder goed deed dan ik had verwacht.”

Op een gegeven moment heeft hij besloten om alleen nog maar dingen te gaan posten die hij echt leuk vond. Dat gebeurde toen Mellema langs andere Instagram-accounts scrolde en overal hetzelfde voorbij zag komen. “Ik wilde niet een van zovelen zijn en geen dingen meer promoten waar ik niet helemaal achter sta. Veel aan die wereld is nep en ik was er snel klaar mee. Nu deel ik dingen die veel dichter bij mezelf staan en gebruik geen dure camera om alles er perfect uit te laten zien.”

In het thema Je data en jij duikt NEMO Kennislink de komende tijd in de wereld van data en algoritmes. Naar aanleiding van het verhaal van Jesse schreven we:

De komende tijd zullen er nog meer artikelen volgen.

Lees de tien persoonlijke ervaringsverhalen uit het thema ‘Je data en jij’.
Melanie Kranenburg

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 04 juni 2021

Thema: Je data en jij

Melanie Kranenburg
Je data en jij
Ons leven wordt steeds digitaler. We delen zelf data en er worden steeds meer data over ons verzameld. Dat maakt ons leven leuker en makkelijker, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Aan de hand van tien ervaringsverhalen duikt NEMO Kennislink in de wereld van data en algoritmes.
Bekijk het thema
NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.