Je leest:

Kelly: ‘Ik raakte verstrikt in een online bubbel en kwam er sterker uit’

Kelly: ‘Ik raakte verstrikt in een online bubbel en kwam er sterker uit’

Auteur: | 4 juni 2021
Melanie Kranenburg

Verstrikt raken in een online bubbel. Dat overkwam Kelly Smit. Het kostte haar bijna haar eigen bedrijf, maar ze kwam er uiteindelijk sterker uit.

Kelly Smit: “Het was een donkere periode, maar ik heb er uiteindelijk veel van geleerd.”
Kelly Smit

Kelly Smit had al een tijdje een eigen bedrijf als business mentor, waarbij ze klanten adviseerde en leerde ondernemen. “Dat liep prima. Ik deed vrijwel alles op gevoel. Ik had nooit een heel strak plan waar ik met mijn onderneming heen wilde. Maar ik begon toch te twijfelen toen ik op Facebook in contact kwam met business coaches. Zij vertelden dat een goede structuur noodzakelijk was. En dat je bijvoorbeeld blogs moest schrijven en diende te handelen op basis van het verlangen en de behoefte van de klant. Ik werd onzeker door deze boodschap en dacht: dat moet ik ook doen.”

Smit ging aan de slag met deze nieuwe aanpak. Ze nam ook zelf een coach in de arm die haar daarbij begeleidde. “Maar ik raakte de weg volledig kwijt. Nadat ik een paar van die coaches op Facebook was gaan volgen, kreeg ik steeds meer soortgelijke tips. Ik raakte verstrikt in een bubbel van adviezen waar ik eigenlijk niks mee had. Ik wilde helemaal niet die blogs schrijven en langetermijnplanningen maken. Het werd allemaal veel te zakelijk, dat was niks voor mij. De coaches kostten me veel geld, het voelde niet goed en ik had geen plezier meer in mijn werk.”

Ze besloot het roer weer om te gooien. “Op advies van die coaches had ik een event georganiseerd om mezelf te promoten. Ik besloot open kaart te spelen en daar te vertellen hoe ik was vastgelopen. Daar kreeg ik veel positieve reacties op. Ik besloot weer op mijn gevoel te gaan ondernemen en mijn eigen aanpak te ontwikkelen. Dat was het beste besluit dat ik kon nemen. Het was een donkere periode, maar ik heb er uiteindelijk veel van geleerd. Ik ben sterker uit het doolhof van online coaches gekomen en laat me nu door niemand meer vertellen hoe het anders moet. Ik heb ontdekt hoe ik op gevoel en door naar mijn klanten te luisteren ze wil helpen.”

In het thema Je data en jij duikt NEMO Kennislink de komende tijd in de wereld van data en algoritmes. Naar aanleiding van het verhaal van Kelly schreven we:

De komende tijd zullen er nog meer artikelen volgen.

Lees de tien persoonlijke ervaringsverhalen uit het thema ‘Je data en jij’.
Melanie Kranenburg

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 04 juni 2021

Thema: Je data en jij

Melanie Kranenburg
Je data en jij
Ons leven wordt steeds digitaler. We delen zelf data en er worden steeds meer data over ons verzameld. Dat maakt ons leven leuker en makkelijker, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Aan de hand van tien ervaringsverhalen duikt NEMO Kennislink in de wereld van data en algoritmes.
Bekijk het thema
NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.