'Iedereen moet verantwoordelijkheid nemen voor klimaatverandering'12 december 2022Interview met milieufilosoof Marc DavidsonBedrijven kunnen grote stappen zetten, maar als individu heb je ook een verantwoordelijkheid, vindt milieufilosoof Marc Davidson.
'Zelfs een echte Ajacied reist geen drie uur met ov om Ajax te zien'16 augustus 2022Ondernemer en voetbalfanaat Gerco laat zijn auto niet staanDe auto is voor Gerco geen statussymbool, maar hij past wel bij zijn leefstijl: vrij en flexibel. Met name in de stad vindt hij het fijn dat er alternatieven zijn, maar verder blijft zijn auto alti...
Wat doet sociale isolatie met onze mentale gezondheid?23 maart 2020Wat doet sociale isolatie met onze mentale gezondheid?We blijven allemaal zo veel mogelijk thuis om de verspreiding van het nieuwe coronavirus af te zwakken. Sociale gewoontes vallen weg, maar de behoefte aan menselijk contact blijft. Wat doet dat met...
Faces of ScienceGrensverleggend onderzoek17 juli 2014- zonder grenzen (te veel) te verleggenOf het nu gaat om een gestileerde wegenkaart of een gedetailleerde stadsplattegrond, cartografische kaarten worden vaak nog steeds met de hand gemaakt. Tegenwoordig natuurlijk wel met behulp van ee...
Goede voornemens wel degelijk effectief7 januari 2013Goede voornemens wel degelijk effectiefOok goede voornemens voor 2013 gemaakt? Onderteken ze of vertel je vrienden en familie er uitgebreid over. Hoe meer je je verplicht voelt of ermee geconfronteerd kunt worden, hoe groter de kans dat...
Deel jij jouw e-mailadres voor een kortingscode?28 januari 2019Deel jij jouw e-mailadres voor een kortingscode?Maar liefst 75 procent van de jongeren laat zijn paspoort scannen om naar een evenement te kunnen gaan. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van een groot onderzoek naar privacy, waarbij je een ...
'Mobiel inchecken is de natte droom van de technofiele Nederlander'26 april 2018Interview met Jasper van Kuijk over het mislukken van mobiel inchecken in het ovDe NS begint deze maand opnieuw een proef met contactloos in- en uitchecken. Eerdere proeven faalden. Robert Visscher zocht destijds uit waarom.
'Nederlanders zijn een onafhankelijk fietsvolkje'18 mei 2017Adri Albert de la Bruheze over het ontstaan van onze liefde voor de fietsOp 18 mei 2017 is het Fiets-naar-je-werk-dag. Nederlanders grijpen al bovengemiddeld vaak naar de fiets. Hoe komt dat eigenlijk? En kent het grote aantal fietsers in ons land ook nadelen? Voor een dubbeltje verzekerd tegen de dood24 september 2015Begrafenisfondsen in de 19e eeuw en het misbruik ervan door een seriemoordenaresIemand begraven is niet goedkoop. Dat was het in de negentiende eeuw ook niet. Wie geen begrafenis kon betalen, kreeg een zeer armoedige begrafenis van de gemeente. Om deze schande te voorkomen, sl...Steden worden steeds intelligenter27 februari 2015Onderzoekers maken met big data steden slimDankzij sensoren, de hulp van inwoners en de verwerking van big data worden steden steeds slimmer. Waardoor ze bijvoorbeeld weten waar hobbels in de weg zitten, de meeste luchtverontreiniging is en...'Mijn leven speelt zich vooral af in Amsterdam, dus ik heb geen auto nodig'16 augustus 2022Student Sander (24) komt (bijna) overal met ov en fietsAutobezit is geen 'ding' in het leven van student Sander en zijn vrienden. Bij evenementen in het ArenA-gebied kan hij prima uit de voeten met het openbaar vervoer. Hij hoopt dat meer mensen kiezen vo...'Ik hoop dat ov-reizen een vanzelfsprekendheid wordt: De auto? Nee joh!'16 augustus 2022Concertganger Josina (58) reist al haar hele leven met het openbaar vervoerMuziekliefhebber Josina is met grote regelmaat in het Amsterdamse ArenA-gebied te vinden. Ze komt en gaat altijd met de trein. Hoewel ze baalt van de drukte na een concert, hoopt ze dat meer mensen...‘Gehandicapten zijn niet het probleem in het ov, maar de ontoegankelijkheid’16 augustus 2022Activiste Jeanette Chedda (38) over inclusie voor duurzame mobiliteitGehandicapten als groep worden vaak vergeten als het gaat om het verminderen van de ecologische voetafdruk en het aanmoedigen van duurzame mobiliteit. Hoe organiseren we ook voor hen duurzaam vervoer?Als je geen kinderen hebt, mag je best extra vliegen12 juli 2022Als je geen kinderen hebt, mag je best extra vliegenMet logische argumenten proberen we 'verkeerd' gedrag aan onszelf en anderen te verkopen, alsof we recht hebben op een bepaalde hoeveelheid CO[~2~]-uitstoot.Zo gingen reizigers zich anders gedragen door corona3 december 2020Zo gingen reizigers zich anders gedragen door coronaDoor de coronamaatregelen gingen reizigers veel verder uit elkaar staan op stations. Dit leidde tot een nieuw wetenschappelijk inzicht.Vervoer in 2050: zo goedkoop mogelijk13 mei 2021Vervoer in 2050: zo goedkoop mogelijkVan elektrische fiets tot hyperloop, NEMO Kennislink onderzoekt het vervoer van de toekomst. Deze maand: hoe maken we het vervoer zo goedkoop mogelijk?Waarom bestaande noodwetten niet tegen corona bestand zijn17 juli 2020Nieuwe noodwet is voorgelegd aan de Tweede KamerDeze week presenteerde de regering een nieuw concept voor de coronanoodwet. Noodrechtspecialist Adriaan Wierenga legt uit waarom zo'n wet nodig is.Mondkapjes als communicatief struikelblok6 mei 2020Mondkapjes als communicatief struikelblokDe roep om bredere invoering van het verplichte mondkapje klinkt steeds luider. Het kabinet heeft nu het OMT om advies hierover gevraagd. NEMO Kennislink onderzocht de gevolgen voor horenden en doven.
Voor een dubbeltje verzekerd tegen de dood24 september 2015Begrafenisfondsen in de 19e eeuw en het misbruik ervan door een seriemoordenaresIemand begraven is niet goedkoop. Dat was het in de negentiende eeuw ook niet. Wie geen begrafenis kon betalen, kreeg een zeer armoedige begrafenis van de gemeente. Om deze schande te voorkomen, sl...
Steden worden steeds intelligenter27 februari 2015Onderzoekers maken met big data steden slimDankzij sensoren, de hulp van inwoners en de verwerking van big data worden steden steeds slimmer. Waardoor ze bijvoorbeeld weten waar hobbels in de weg zitten, de meeste luchtverontreiniging is en...
'Mijn leven speelt zich vooral af in Amsterdam, dus ik heb geen auto nodig'16 augustus 2022Student Sander (24) komt (bijna) overal met ov en fietsAutobezit is geen 'ding' in het leven van student Sander en zijn vrienden. Bij evenementen in het ArenA-gebied kan hij prima uit de voeten met het openbaar vervoer. Hij hoopt dat meer mensen kiezen vo...
'Ik hoop dat ov-reizen een vanzelfsprekendheid wordt: De auto? Nee joh!'16 augustus 2022Concertganger Josina (58) reist al haar hele leven met het openbaar vervoerMuziekliefhebber Josina is met grote regelmaat in het Amsterdamse ArenA-gebied te vinden. Ze komt en gaat altijd met de trein. Hoewel ze baalt van de drukte na een concert, hoopt ze dat meer mensen...
‘Gehandicapten zijn niet het probleem in het ov, maar de ontoegankelijkheid’16 augustus 2022Activiste Jeanette Chedda (38) over inclusie voor duurzame mobiliteitGehandicapten als groep worden vaak vergeten als het gaat om het verminderen van de ecologische voetafdruk en het aanmoedigen van duurzame mobiliteit. Hoe organiseren we ook voor hen duurzaam vervoer?
Als je geen kinderen hebt, mag je best extra vliegen12 juli 2022Als je geen kinderen hebt, mag je best extra vliegenMet logische argumenten proberen we 'verkeerd' gedrag aan onszelf en anderen te verkopen, alsof we recht hebben op een bepaalde hoeveelheid CO[~2~]-uitstoot.
Zo gingen reizigers zich anders gedragen door corona3 december 2020Zo gingen reizigers zich anders gedragen door coronaDoor de coronamaatregelen gingen reizigers veel verder uit elkaar staan op stations. Dit leidde tot een nieuw wetenschappelijk inzicht.
Vervoer in 2050: zo goedkoop mogelijk13 mei 2021Vervoer in 2050: zo goedkoop mogelijkVan elektrische fiets tot hyperloop, NEMO Kennislink onderzoekt het vervoer van de toekomst. Deze maand: hoe maken we het vervoer zo goedkoop mogelijk?
Waarom bestaande noodwetten niet tegen corona bestand zijn17 juli 2020Nieuwe noodwet is voorgelegd aan de Tweede KamerDeze week presenteerde de regering een nieuw concept voor de coronanoodwet. Noodrechtspecialist Adriaan Wierenga legt uit waarom zo'n wet nodig is.
Mondkapjes als communicatief struikelblok6 mei 2020Mondkapjes als communicatief struikelblokDe roep om bredere invoering van het verplichte mondkapje klinkt steeds luider. Het kabinet heeft nu het OMT om advies hierover gevraagd. NEMO Kennislink onderzocht de gevolgen voor horenden en doven.