Kun je racisme tegengaan met therapie?25 september 2020Kun je racisme tegengaan met therapie?Bijna iedereen houdt er onbewuste vooroordelen over huidskleur op na. Kun je mensen trainen om hun, vaak onbedoelde, racistische neigingen bij te sturen?
Nederlands leren in een rijke taalomgeving22 november 2019Nederlands leren in een rijke taalomgevingOm te kunnen inburgeren, is het essentieel dat je de taal leert. Maar hoe weet je dat je goed taalonderwijs krijgt? En wanneer spreek je een taal voldoende om mee te kunnen draaien in de maatschappij?
Taal leren doe je ook met je ogen19 april 2016Taal leren doe je ook met je ogenVoor pasgeboren baby’s zijn de oren het belangrijkste zintuig voor het leren van taal. Maar al heel snel gaan ze deze zogeheten auditieve informatie koppelen aan visuele informatie, zoals de lipbew...
'We worden allemaal een homo universalis'16 december 2015Google maakt in ons brein ruimte voor creativiteitiPad-scholen, _gamification_: de computer neemt in het onderwijs steeds nadrukkelijker zijn plek in. Wat zijn de gevaren? En waar liggen de kansen? Een gesprek met neurowetenschapper Harold Bekkering ...
Hacken voor het onderwijs van morgen26 juni 2015Hacken voor het onderwijs van morgen_Hack the Brain_ leverde slimme toepassingen op voor het onderwijs zoals de _FocusGuard_ en een concentratie-gestuurde knikkerbaan. Vrijdag 25 september kan je tijdens de Radboud Researchers' Night ze...
Het wetenschappelijk inzicht van een kleuter13 mei 2014Taal- en rekentoetsen zeggen niets over inzicht in wetenschappelijke verbandenHoe snel een kind wetenschappelijke verbanden legt, houdt geen verband met zijn score op taal- en rekentoetsen. Wel met de stimulans die het kind thuis en op school krijgt om nieuwsgierig te zijn, ont...
Kleuters aan de wetenschap17 april 2014Context belangrijk voor prestatiesWat weet een kleuter nou van wetenschap af? Meer dan je denkt, misschien. Zo weten veel kleuters al best dat ‘gewicht’ mede kan bepalen of een voorwerp blijft drijven of niet. Hun inzichten zijn ec...
Moedertaal dringt door in tweede taal10 januari 2014Moedertaal dringt door in tweede taalBij het leren van een tweede taal speelt de moedertaal een cruciale rol. Om fouten op te sporen in het leerproces, maken studenten in Utrecht handleidingen voor docenten Nederlands als tweede taal (NT...
Waarom moet je olijven leren eten?23 mei 2013Waarom moet je olijven leren eten?Mei 2013 verscheen het eerste vragenboek van NEMO Kennislink. Een boek met 101 slimme vragen, ingestuurd door onze lezers. In 'Waarom worden mannen kaal?’ combineren we wetenschappelijke diepgang met ...
Bestaat de wiskundeknobbel?3 maart 2013Bestaat de wiskundeknobbel?Duitse onderzoekers ontdekten dat het ontwikkelen van wiskundige vaardigheden meer afhankelijk is van de motivatie en leermethodes van een leerling dan van zijn of haar intelligentie.
Faces of ScienceZien kleuters het als ze de taalregels snappen?3 juni 2019Deel 2In mijn vorige blog vertelde ik over een experiment waarin twee groepen kleuters een grammaticale regel leerden. Hier lees je of uitleg uitmaakt voor het leren.
Faces of ScienceZien kleuters het, als ze de taalregels doorhebben?4 maart 2019Zien kleuters het, als ze de taalregels doorhebben?Kleuters kunnen doorhebben wat de regels zijn van de taal die ze leren. De vervolgvraag is: maakt dat bewustzijn ook uit? En hoe kun je dat meten?
Faces of Science#Seksueelgeweld22 december 2016#SeksueelgeweldWelke plek heeft seksueel geweld in mijn onderzoek naar jongeren, seksualiteit en sociale media?
Faces of ScienceDurven te seksen26 maart 2016Durven te seksenEen dag na de aanslagen in Brussel doet Griet Op de Beeck een prachtige oproep in De Wereld Draait Door: “Laten we leven – voluit en gretig – omdat wij dat mógen.” Ik zit als versteend: dit zou het...
Kindertaal: van brabbel tot volzin1 mei 2005Kindertaal: van brabbel tot volzinHoe komt het dat kinderen zo snel een moedertaal leren? Taalkundigen proberen te ontdekken hoe dat nu precies zit.
Hoe onze hersenen een nieuwe taal leren16 november 2017Hoe onze hersenen een nieuwe taal lerenBij het leren van een nieuwe taal zijn er allerlei hersengebieden actief. Een nieuwe fMRI-studie laat zien dat de hippocampus en het gebied van Broca een eigen rol spelen in de taalverwerving.
Hoe lezen het brein verandert28 juni 2017Hoe lezen het brein verandertAls mensen op volwassen leeftijd leren lezen, verandert er van alles in hun hersenen. Ook in hersengebieden die voorheen alleen gebruikt werden voor niet-talige vaardigheden. Dat blijkt uit interna...
Wat een wormpje ons kan leren over het lerende brein6 oktober 2016Wat een wormpje ons kan leren over het lerende breinHoe leert het brein verbanden leggen? Moleculair neurobioloog Isabel Beets onderzoekt het leerproces van de hersenen door te kijken naar een miniwormpje met welgeteld 302 zenuwcellen. Ze werd in se...