Je bent niet (veel) sneller thuis nu de snelheid wordt verlaagd
Het kabinet verlaagt vanwege de stikstofcrisis de maximumsnelheid op de snelweg. Leidt dit tot minder files? Nee, zegt hoogleraar transport Eric van Berkum.
Het kabinet verlaagt vanwege de stikstofcrisis de maximumsnelheid op de snelweg. Leidt dit tot minder files? Nee, zegt hoogleraar transport Eric van Berkum.
Natuurlijk kun je meer asfalt aanleggen om files tegen te gaan. Maar dat is op veel plekken helemaal niet nodig, blijkt uit onderzoek van de TU Delft. Maatregelen als matrixborden en toeritdosering zijn vaak effectiever. Nieuwe modellen bieden een beter inzicht en brengen je sneller op plek va...
Luister je altijd naar jouw navigatie-apparaat? Of weet je zelf wel een snellere route naar je bestemming? Geavanceerde navigatiesystemen vertellen je in de toekomst nog gedetailleerder welke route je moet volgen om files te mijden. Of zodat een verkeersopstopping überhaupt niet ontstaat. Maar...
Files vermijden door auto’s verschillende routes te laten volgen en vrachtwagens die vlak achter elkaar rijden om brandstof en tijd te besparen. Dit soort onderzoeken op het gebied van verkeersmanagement ontgroeien het lab en worden nu gedaan op de openbare weg.
Een kleine computer die een normale auto omtovert tot een zelfrijdende wagen. Chinese onderzoekers ontwikkelen de Selfride die dit mogelijk maakt. Ze zoeken deelnemers voor een experiment, die de Selfride in hun auto willen testen op de openbare weg in Nederland.
Geen lange files meer voor open bruggen dankzij een sluis waar de brug niet voor open hoeft. Carolus Poldervaart van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV vond de Kantelsluis uit, waarbij boten als het ware naar de andere kant kantelen.
De ANWB signaleerde de afgelopen weken opvallend veel snelwegongelukken. De traumahelikopter rukte maar liefst 35 procent vaker uit dan vorig jaar. Hoog tijd voor een onderzoek volgens de ANWB, dat desnoods moet worden afgedwongen door de Tweede Kamer. Verkeerspsycholoog Raymond Hoogendoorn (T...
Verkeerskundige Victor Knoop van de TU Delft werkt aan een model dat drukte op de weg kan voorspellen en files voorkomt. Het model analyseert van duizenden wagens hun snelheid en spreiding in een groot gebied. Vervolgens wordt het verkeer dankzij een slim algoritme en maatregelen als toeritdos...
Auto’s die rijden zonder hulp van de chauffeur zijn geen science fiction meer. Ook in Nederland werken onderzoekers hard om de eerste automatische auto’s klaar te maken voor de snelweg. Maar hoewel de auto al aan de horizon verschijnt, is de weg naar het Nederlandse verkeer nog lan...
Een stroom rijdende auto’s kan vastlopen in een file. Net zo kunnen materialen als zand, tandpasta of scheerschuim van vloeiend gedrag overgaan in een vaste, stevige toestand. De Leidse hoogleraar Martin van Hecke kan dankzij een Vici-beurs onderzoeken hoe extreem het er in de stof aan toegaat...
In februari vond op de A270, de snelweg tussen Helmond en Eindhoven, een uniek experiment plaats. Op twee rijstroken reden elk vijftig auto’s, die op de ene rijstrook waren uitgerust met coöperatieve technologie en op de andere niet. Conclusie: met gebruik van de technologie kan het effect van...
Cruise control die de bestuurder waarschuwt voor filesituaties. Zo hoort cruise control toch ook eigenlijk te werken? Bedrijven en kennisinstellingen werken samen om dit product binnen een paar jaar op de markt te brengen.
De mobiliteitsproblematiek in Nederland wordt steeds groter. Om de verkeersdoorstroom te verbeteren en de situatie op de weg veiliger te maken, heeft TNO TISNET ontwikkeld: een sensorsysteem in het asfalt om het verkeer ‘real-time’ en uiterst nauwkeurig te monitoren.
Het bedrijf Pal-V uit Raamdonksveer is het gelukt; de eerste commerciële vliegende auto is in de verkoop gegaan. Voor een half miljoen euro heb je er een. Lees hier wat NEMO Kennislink eerder schreef over de prototypes van een andere vliegende auto, de Autovolantor van Paul Moller.
Automobilisten vinden het prima als hun auto hen een handje helpt bij het filerijden. Zelfs als dat verder gaat dan waarschuwen en informeren: een file-assistent mag ook het rijden zélf best overnemen. Uit onderzoek van ir. Cornelie van Driel blijkt dat filerijden er vlotter, veiliger en comfo...
Met Al Gore’s nieuwe film ‘An inconvenient truth’ is de trend gezet voor een nieuw debat over de toekomst. Klimaatverandering, daar draait het allemaal om. Voeg daaraan toe de onstuimige groei van de automobiliteit, de onzekere ontwikkeling van nieuwe voertuigtechnologie, slanke olievelden en ...
Zelfregulerende stoplichten kunnen de wachttijd in drukke verkeerssituates tot 77% omlaag brengen. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Carlos Gershenson aan de Vrije Universiteit Brussel.
Dennis Roubos won met zijn scriptie ‘Wiskundige modellen voor filevorming’ de BWI-scriptieprijs van de Vrije Universiteit. Het eenvoudige ‘cellulaire automaten’ model dat onder meer wordt gebruikt bij de modellering van filevorming, breidde Dennis Roubos uit tot een model dat het gedrag van vo...
Huishoudens en bedrijven zullen een deel van hun autoritten aanpassen bij de invoering van gebruikersheffingen. Vooral de winkelritjes naar een ander stad zullen worden aangepast. Dat concludeert NWO-onderzoeker Taide Tillema in haar proefschrift Road pricing: a transport geographical perspec...
Maandagochtend in de file, op een julidag aan het strand of manoeuvrerend door een winkelstraat op zaterdagmiddag weet je het heel zeker: in Nederland zijn te veel mensen! En Europa tikt ons op de vingers vanwege te veel luchtvervuiling. Is Nederland echt zo vol?
Volgens Sander Lensink van het Centrum voor Energie en Milieukunde van de Rijksuniversiteit Groningen moeten we met zijn allen vaker in de file gaan staan. Lensink onderzocht of en hoe verbeteringen in het Nederlandse wegennet kunnen bijdragen aan een vermindering van het energiegebruik en kwa...
Kennislink presenteert een Java-applet waarmee iedereen vanuit de bureaustoel met files kan experimenteren.
Elke werkdag staan meer dan twee miljoen Nederlanders in de file. En elk jaar worden het er meer. Eigenlijk moeten we meer wegen hebben. Maar meer asfalt trekt ook weer nieuwe files aan.
De Java-applet op Kennislink’s filepagina is leuk om even naar te kijken, maar als je weet waar je op moet letten haal je er méér uit. In deze tekst staan tips om met de simulator te experimenteren.
Hoe ongezond is filerijden? Aan de gezondheidseffecten van het met zijn allen optrekken en weer stilstaan op de snelweg is al een hoop onderzocht. Is het zo dat filerijders sneller doodgaan? Of hart- en longaandoeningen krijgen? Allemaal vragen die in dit artikel besproken worden.
Cellulaire automaten klinken misschien als iets heel ingewikkelds. Maar ze geven juist een verbluffend makkelijk te begrijpen wiskundig model voor bijvoorbeeld filevorming. Vrijdag 25 september voert Ionica Smeets haar eigen levensgrote cellulaire automaat uit tijdens het Discovery Festival in...
De applet op de voorpagina van de Kennislink filesite laat zien hoe verschillende factoren het ontstaan van files beïnvloeden: Verkeersdrukte, de beleefdheidsfactor van bestuurders, hoeveel auto’s de oprit op willen en de neiging tot invoegen. Hoe werkt zo’n applet nou eigenlijk?
Verkeerscentrales houden snelwegen in de gaten en reageren bij calamiteiten en files. Desondanks staan dagelijks tienduizenden weggebruikers soms urenlang in de rij. Internet kan zorgen voor een soepel verloop van het woonwerkverkeer.