Pijl naar links Alle thema's

Over Taal Gesproken

Taal zit in onze genen en ons brein, vormt onze gedachten en cultuur. Het brengt ons met elkaar in verbinding, ook als we elkaars taal niet spreken. In dit thema onderzoeken we dit fenomeen vanuit elke mogelijke invalshoek. Zodat we dit ongrijpbare vermogen – en onszelf – beter leren begrijpen.

Spoedcursus toeristentaal

Met het woordenlijstje achterin je reisgids kun je net een drankje bestellen, maar geen gesprekje voeren met een local. Leer je snel de basics van de taal van je vakantieland met deze spoedcursus.

Het is fijn voor dieren als we beter naar ze luisteren, dan begrijpen we beter wat ze nodig hebben.

uit Boe, zegt de koe

Huh? Een bandarijntje?

Hoe praat je met elkaar tijdens het opzetten van een tent en wat is in hemelsnaam een bandarijntje? Deze jonge onderzoekers onderzoeken allemaal taal in het brein, maar allemaal vanuit een andere invalshoek. NEMO Kennislink spreekt ze tijdens hun promotieonderzoek

IngeZoomd

Videobellen is een blijvertje gebleken – ook na de coronapandemie. Online verloopt sociale interactie alleen wel anders dan ‘in het echt’. Hoe ga je om met deze communicatieve struikelblokken?

Vervaagde versie van thema afbeelding

Leven bouwen met moleculen

Kunnen we de natuur imiteren in het lab?

Zonder het vermogen van moleculen om zichzelf te organiseren zou jij niet bestaan. In de natuur zie je het overal: verschillende moleculen klitten samen tot onderdelen van cellen, die zich weer organiseren tot complete cellen. Cellen vormen weefsels, weefsels vormen organen, en organen vormen organismen. Hoever komen chemici met het imiteren van die werkwijze?

Ontdek dit thema Pijl naar rechts