Pijl naar links Alle thema's
Een model van een chemisch molecuul op een zwart oppervlak.

Leven bouwen met moleculen

Kunnen we de natuur imiteren in het lab?

Zonder het vermogen van moleculen om zichzelf te organiseren zou jij niet bestaan. In de natuur zie je het overal: verschillende moleculen klitten samen tot onderdelen van cellen, die zich weer organiseren tot complete cellen. Cellen vormen weefsels, weefsels vormen organen, en organen vormen organismen. Hoever komen chemici met het imiteren van die werkwijze?

Piepkleine nepspieren

Dat we kunnen bewegen, komt dankzij onze spieren. Wetenschapper proberen die spieren op piepkleine schaal na te maken. Dat doen ze op allerlei manieren, zo kan je in het stapeltje hiernaast lezen.

Haastige spoed is zelden goed, tenzij het gaat om chemische reacties.

uit 'Ik weet zeker dat het nog veel sneller kan'

Cellen kweken

Handen uit de mouwen en aan de slag! Dat is het devies van Face of Science Dan Jing Wu. Zij wil na haar promotieonderzoek niet alleen blijven onderzoeken, maar ook ondernemen. Ze ontwikkelt nieuwe biomaterialen voor het kweken van menselijke cellen. Een interview met een duizendpoot en aanpakker.

uit Deze gekweekte hersencellen hebben dezelfde taalstoornis als Emma (4) en Joeri (16)

Vervaagde versie van thema afbeelding

Hoe klimaat je raakt

De klimaatcrisis is moeilijk om te vatten. Het gebeurt om ons heen, en tegelijkertijd zie je niet direct de gevolgen. In dit thema onderzoeken we wat wél kan; we werken aan verhalen over wie wij zijn, en wat onze relatie met elkaar en de planeet is. Kunnen we samen de toekomst groen maken?

Ontdek dit thema Pijl naar rechts