Suezkanaal geblokkeerd, dus via Noordelijke IJszee?
Het Suezkanaal wordt geblokkeerd. Met een beetje pech is dat pas over een paar weken opgelost. Is de Noordelijke IJszee een alternatief?
Het Suezkanaal wordt geblokkeerd. Met een beetje pech is dat pas over een paar weken opgelost. Is de Noordelijke IJszee een alternatief?
Welke schepen op de Noordzee verdienen een bezoek van kustwacht of douane? Met een speciaal computermodel is dit makkelijker te achterhalen. Slimme algoritmes bekijken bijvoorbeeld hoe vaak een schip van naam is veranderd en waar de matrozen over ‘facebooken’.
Smokkelen was vroeger al de gewoonste zaak van de wereld, ook in Nederland. Uit recente cijfers blijkt dat het vaak een vijfde deel – of zelfs meer – van de handel betrof. Dit had nogal een impact op de economie, maar toch houden historici vaak geen rekening met deze ‘officie...
Vikingen zijn hot. History Channel zendt nu het vierde seizoen uit van de gelijknamige serie met ex-onderbroekenmodel Travis Fimmel in de hoofdrol. Hierin zeilen Deense mannen en vrouwen eind 8e eeuw naar het westen om de boel te plunderen. Dit levert bloederige veldslagen, intriges...
Handelsschepen voeren eeuwenlang de haven van Kampen in en uit. In 2012 zijn daar vlakbij, in de IJssel, drie middeleeuwse scheepswrakken gevonden. Het belangrijkste wrak, de kogge, zal 10 februari 2016 geborgen worden. Kennislink sprak met een maritiem archeoloog over deze zogenoemde IJsselko...
Sinds september wordt er full-time gewerkt op de IJssel. Hier proberen archeologen, duikers, schippers en technici een schip te bergen dat hier bijna 600 jaar geleden zonk. De bergers voeren een technisch hoogstandje uit voor een van de meest complexe Nederlandse archeologische operaties van d...
In navolging van de middeleeuwse Italiaanse handelscentra in luxeproducten, sloten ook Noord-Europese steden een handelsverbond: de Hanze. Vanaf de twaalfde eeuw zorgde de handel voor rijkdom en de broodnodige consumptiegoederen voor de groeiende steden. Het schip dat tussen de Hanzesteden voe...
Een robot die de romp van schepen schoonmaakt en een biologisch afbreekbare cocon die net geplante bomen beschermt. Dat zijn twee van de vijf finalisten van de Green Challenge, een internationale groene prijs.
Geen lange files meer voor open bruggen dankzij een sluis waar de brug niet voor open hoeft. Carolus Poldervaart van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV vond de Kantelsluis uit, waarbij boten als het ware naar de andere kant kantelen.
Door ze van hout en in een boogvorm te maken kunnen sluisdeuren veel goedkoper en met minder materiaal worden gefabriceerd. Daarnaast besparen ze ruimte, omdat ze opvouwbaar zijn waardoor de capaciteit van sluizen toeneemt. De opvouwbare sluisdeur van Royal HaskoningDHV won dan ook terecht de ...
Zonder piloot vrachten naar de andere kant van de wereld brengen. Volgens deskundigen heeft dit de toekomst. Een nieuw platform van de Universiteit Twente zet zich in voor onbemande vrachtvliegtuigen. Technisch is het niet lastig te realiseren, maar willen mensen wel vliegtuigen zonder bemanni...
Een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van varen op windkracht: Shell en Maersk gaan een olietanker uitrusten met zogeheten Flettner-rotoren, waarmee ze veel brandstof willen besparen. NEMO Kennislink schreef al eerder over Flettner-rotoren in dit artikel over groene scheepvaart.
Ruim 400 jaar nadat Willem Barentsz de noordelijke passage naar Azië zocht, is deze snelle doortocht nu een feit vanwege het versneld afsmelten van het zeeijs. Dit jaar voeren al 370 schepen deze route, een vertienvoudiging ten opzichte van twee jaar geleden. Het Wereld Natuur Fonds wil dat de...
De Republiek der Nederlanden had nauwelijks een centrale regering. Belangrijke staatstaken als oorlog voeren op zee werden noodgedwongen uitbesteed aan kapitalistische ‘ondernemers’. Die commerciële oorlogen waren tijdens de Gouden Eeuw een belangrijke bron van macht. Maar uiteinde...
Elke twee weken verschijnt op Kennislink een gastcolumn. De columnist is steeds een andere onderzoeker, die vanuit zijn of haar vakgebied schrijft over de wetenschap. Deze week vertelt fysisch geograaf Maarten Kleinhans over riviersplitsingen in Nederland.
15 april 2012 is het 100 jaar geleden dat de Titanic zonk. National Geographic Channel blikt met Felix Maginn terug op Belfast, de stad waar de Titanic werd gebouwd. Wat voor een invloed had de bouw van het schip op de stad, en wat gebeurde er nadat het was gezonken?
In januari 2012 gaf Staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu zijn goedkeuring aan een proef met twee langsdammen in de Waal. Dit zijn dammen die parallel lopen aan de stroomrichting van de rivier, en het water sneller door laten stromen. Een nieuw fenomeen in Nederland – maar in het...
Hybride auto’s kennen we inmiddels wel, maar ook op zee is hybride op komst. Er zijn steeds meer boten te vinden die niet meer (alleen) afhankelijk zijn van brandstofmotoren. Goed plan, want onze atmosfeer kan wel wat frísse lucht gebruiken…
De containerbinnenvaart verliest veel klanten aan het vervoer per vrachtwagen en per spoor. De belangrijkste oorzaak hiervan is tijdverlies in de zeehavens tijdens het laden en lossen. De Universiteit van Twente vindt de oplossing op een wel heel originele plek, namelijk de mierenhoop.
De vervuilende stof tributyltin kan bij mensen misschien obesitas veroorzaken. Die conclusie trekken wetenschappers van de Japanse Graduate University of Advanced Studies. Tributyltin activeert receptoren die betrokken zijn bij de stimulatie van vetopslag en de groei van vetweefsel. Voor deze ...
Maar liefst tweederde van de wereldhandel gaat over water. Grote bulkschepen vervoeren ruwe materialen zoals olie, kolen en ijzererts over zee. Met de tomeloze industrialisatie van China neemt de vraag naar deze materialen sterk toe, alsook de export vanuit China. Om al die lading over water ...
West-Europa schuift langzaam naar de Noordpool. Daar hoeft voorlopig niemand wakker van te liggen. De verwachting is echter dat noord- en zuidpool op den duur van plaats zullen verwisselen. En wat dat dan voor gevolgen zal hebben?
Niets is verraderlijker voor de scheepvaart dan een plotseling opdoemende ijsberg. Toch is er sinds de Titanic geen schip meer op een ijsberg gebotst. Dat zo’n ramp tot nog toe is uitgebleven, is voornamelijk te danken aan International Ice Patrol.
Joris van den Berg heeft een rekenmodel ontwikkeld waarmee de beweging van zandgolven voorspeld kan worden. Zandgolven worden gevormd door een wisselwerking tussen stroming en zand. Ze zijn een slag groter dan de zandribbels op het strand, maar kleiner dan zandbanken. Zandgolven bepalen voor e...
Studenten van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft hebben de International Submarine Race gewonnen, een race van menskracht aangedreven onderzeeërs. Naast de overwinning in de categorie overall performance haalde het WASUB-team ook in diverse deelwedstrijden de hoogs...
In de voormalige hanzestad Kampen ligt een nagebouwd koggeschip. Ooit bepaalden de stoere koggeschepen het beeld in de Noord- en Oostzee. Onderzoek aan opgegraven scheepswrakken werpt nieuw licht op deze middeleeuwse vrachtvaarder.
ROVs en AUVs: twee nieuwe ontwikkelingen die moeten helpen de onderwaterwereld nog beter en sneller in kaart te brengen.
Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft (TUD) denken een methode te hebben gevonden die het gebruik van touwen en kettingen bij het afmeren van schepen overbodig maakt.
Utrechts onderzoek onder leiding van prof.dr.G.J.M. van der Kerk leverde een oplossing voor het probleem van de aangroei van algen en schelpdieren op scheepswanden. Verf met tributyltinoxide (TBT) bleek aangroei heel goed te remmen – maar ook een wereldwijd milieuprobleem op te leveren.
Bij Hoek van Holland ten westen van Rotterdam staat het sluitstuk van de Deltawerken: de Maeslantkering, een van de grootste stormvloedkeringen ter wereld. Vanaf mei ligt in het ernaast gelegen Keringhuis ook een van de oudste waterbouwkundige voorwerpen van West-Europa. Het is een bijna tweed...