De zelfrijdende trein: vertraging onbekend
Van metro’s zonder machinist kijken we allang niet meer op. Het automatiseren van het Nederlandse treinspoor blijkt een ingewikkeldere klus.
Van metro’s zonder machinist kijken we allang niet meer op. Het automatiseren van het Nederlandse treinspoor blijkt een ingewikkeldere klus.
Duurzaam reisgedrag kun je niet stimuleren zonder écht te luisteren naar de afwegingen die mensen maken bij hun keuze voor een vervoermiddel. En daar schort het nu nog regelmatig aan, stelt gedragswetenschapper Reint Jan Renes.
Muziekliefhebber Josina is met grote regelmaat in het Amsterdamse ArenA-gebied te vinden. Ze komt en gaat altijd met de trein. Hoewel ze baalt van de drukte na een concert, hoopt ze dat meer mensen haar voorbeeld gaan volgen.
De auto is voor Gerco geen statussymbool, maar hij past wel bij zijn leefstijl: vrij en flexibel. Met name in de stad vindt hij het fijn dat er alternatieven zijn, maar verder blijft zijn auto altijd zijn eerste keus als vervoermiddel.
Gehandicapten als groep worden vaak vergeten als het gaat om het verminderen van de ecologische voetafdruk en het aanmoedigen van duurzame mobiliteit. Hoe organiseren we ook voor hen duurzaam vervoer?
Autobezit is geen ‘ding’ in het leven van student Sander en zijn vrienden. Bij evenementen in het ArenA-gebied kan hij prima uit de voeten met het openbaar vervoer. Hij hoopt dat meer mensen kiezen voor een groen alternatief, maar snapt dat niet iedereen dan kan.
Van elektrische fiets tot hyperloop, NEMO Kennislink onderzoekt in vier delen het vervoer van de toekomst. Tijd voor de laatste aflevering: hoe delen we ons vervoer zoveel mogelijk?
Van elektrische fiets tot hyperloop, NEMO Kennislink onderzoekt het vervoer van de toekomst. Deze maand: hoe maken we het vervoer zo goedkoop mogelijk?
Van elektrische fiets tot hyperloop, NEMO Kennislink onderzoekt het vervoer van de toekomst. Deze maand: hoe maken we het vervoer zo duurzaam mogelijk?
Bouwputten zijn getransformeerd tot glimmende stations. Onder het centrum van Amsterdam zoeven de metrotreinen van de nieuwe Noord/Zuidlijn ondanks tegenslagen en zware kostenoverschrijdingen. NEMO Kennislink reist alvast mee, langs de bouwkundige hoogte- en dieptepunten.
Taxi’s staan een flink deel van hun tijd stil of rijden rond zonder passagier. Dat roept de vraag op hoeveel taxi’s minimaal nodig zijn om aan de vraag te voldoen. Een nieuwe studie gepubliceerd in Nature geeft een wiskundige oplossing die ook praktisch bruikbaar is.
De NS begint deze maand opnieuw een proef met contactloos in- en uitchecken. Eerdere proeven faalden. Robert Visscher zocht destijds uit waarom.
Ook ik wees de privatisering van voormalige overheidssectoren als de zorg, de kinderopvang en het treinverkeer lange tijd af. Voorheen was de dienstverlening immers vaak beter, maar kostte minder. Toch is niet zozeer de vrije markt het probleem, als wel het gebrek daaraan. Dit hebbe...
In 2013 is het precies anderhalve eeuw geleden dat de eerste metro in Londen ging rijden. Inmiddels is de London tube immens populair en vervoert hij meer dan een miljard reizigers per jaar.
In 2006 schreven we over de Superbus van Wubbo Ockels, Nederlands eerst man in de ruimte en nu professor aan de TU Delft. De langgerekte sportwagen zou met hoge snelheid (150 tot 250 km/u) op een eigen ‘Superbaan’ rijden en deur-tot-deur vervoer verzorgen. Zover is het nog niet, ma...
Files zijn ziekelijk vervelend en – belangrijker nog – kostbaar. Erik Verhoef, hoogleraar Ruimtelijke Economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, ziet de oplossing in rekeningrijden: “Door prijsbeleid is het mogelijk files aanzienlijk te verkorten, zonder dat huidige automobilist...