Je leest:

Vergeet de betekenisloze achtergrond in Zoom

Vergeet de betekenisloze achtergrond in Zoom

Auteur: | 15 juli 2021

Snel een virtuele achtergrond kiezen om de puinhoop thuis te verbergen. Het lijkt een goed idee, maar volgens designexpert Danielle Arets slaan we vaak de plank mis.

The Human Zoo(m)

Mensen maken videodiensten, maar de videodiensten maken ons ook. Hoe vormt Zoom ons mens-zijn? In deze reeks bespreken we elke 2 weken een design-issue in Zoom of Teams. Met dank aan Danielle Arets, lector Journalistiek en Verantwoorde Innovatie van Fontys & tekenaar Peter Fitzverploegh.

De mens is een sferenbouwer, zegt de Duitse filosoof Peter Sloterdijk. Niet wat je bent, maar waar je bent is belangrijk. Niet voor niets scheppen we voor elk gesprek een andere ruimte. Een creatieve heidag organiseer je niet in het vergaderhok, een sollicitatiegesprek niet in een drukke kantine. Plek en gesprek zijn met elkaar verweven.

Nu we door corona massaal vanuit huis moesten werken, vielen onze gedeelde werkruimtes weg. Daar kregen we iets voor terug: een inkijkje in de huiskamers van collega’s. Allemaal waardevolle informatie om je collega’s beter te leren kennen! Toch verbergen veel mensen die informatie door zichzelf voor een virtuele achtergrond te plaatsen.

Volgens designexpert Danielle Arets is dat heel begrijpelijk. “Als je niet goed voorbereid bent op een videogesprek en je kamer is rommelig, dan kies je gauw de eerste de beste virtuele achtergrond”, zegt zij. Maar door het beperkte aanbod van Zoom en Teams pakte dat niet altijd goed uit. Arets somt op: “Het strand, een grasweide, het heelal, de Golden Gate Bridge, een witte kantoorruimte zonder meubels. Het zijn allemaal achtergronden die niets met onze dagelijkse praktijk te maken hebben.”

Peter Fitzverploegh

Kan een ander design ons helpen? Videodiensten kunnen andere achtergronden aanbieden die beter aansluiten bij de sfeer van onze werkpraktijk, maar ze kunnen hun gebruikers ook stimuleren om er beter over na te denken. Dat kan met een kleine aanpassing in het design. Datumprikker is een goed voorbeeld, zegt Arets: “Eerst moet je aangeven wat je wil plannen: een zakelijke bijeenkomst, een feestje, een diner. Daarna krijg je de keuze uit sfeerbeelden die daarbij aansluiten of kun je zelf een afbeelding uploaden.” Het zou helpen als je in Zoom of Teams eerst de vraag krijgt of je een zakelijk gesprek gaat voeren.

Uitgelicht door de redactie

Geneeskunde
‘Ieder geschikt orgaan krijgt een bestemming’

Neurowetenschappen
Sommige ‘coronawoorden’ zullen we weer schrappen uit ons geheugen

Geowetenschappen
Het klimaat in de beklaagdenbank

Wat kunnen we zelf al doen? In Zoom en Teams kun je een eigen achtergrond uploaden. Daar zouden we volgens Arets veel creatiever mee om kunnen gaan. “Stel eens een bijzonder kunstwerk in als achtergrond, of het festival waar je deze zomer naartoe had gewild”, suggereert zij. “Daarmee geef je een inkijkje in je persoonlijkheid. Je creëert een gespreksopening om meer over jezelf te vertellen.”

Er zijn zelfs bedrijfjes die een gepersonaliseerde achtergrond voor je maken, zegt Arets. Ze verwijst naar het Amerikaanse bedrijf Books by the Foot dat boekenkasten inricht met jouw favoriete boeken, en daar een fraaie foto van maakt die je als achtergrond kunt gebruiken.

Je kunt ook zakelijke elementen in je thuisomgeving aanbrengen, zegt Arets. “Werkgevers schenken hun medewerkers mokken van het bedrijf om in beeld te zetten tijdens video-meetings. Dat is veel leuker dan een virtuele achtergrond met het bedrijfslogo.”

Wat zijn de nadelen? Je kunt natuurlijk doorschieten in het personaliseren van je achtergrond. “Sommige mensen plaatsen zichzelf op de set van Sex and the City of Godzilla”, vertelt Arets. Niet de beste keuze voor een zakelijke bijeenkomst. Bedenk dus van tevoren wat je wil bereiken met je Zoom-achtergrond. Arets: “Daar bewust mee bezig zijn is voor veel mensen al een stap vooruit.”

Zo pas je de virtuele achtergrond aan in Zoom, Microsoft Teams of Skype.

Verder lezen

Tips voor het instellen van een goede virtuele achtergrond lees je in dit artikel van Erica Renckens.

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 15 juli 2021

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

Thema: Human Zoo(m)

Peter Fitzverploegh
Human Zoo(m)
De coronapandemie dwong ons grootschalig gebruik te maken van videobeldiensten als Zoom, Teams en Jitsi. NEMO Kennislink onderzoekt wat deze manier van communiceren doet met de kwaliteit van onze interactie. Nu de crisis op haar eind loopt, stellen we ons de vraag: wat willen we behouden en wat niet?
Bekijk het thema
NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.