Naar de content

'Je kunt ook duurzame luxe en comfort hebben'

Atomflot

Chris Vrolijk rijdt elektrisch en woont in een aardgasvrij huis met warmtepomp. Op het dak liggen zonnepanelen. Door technologie kan hij duurzamer leven zonder in te boeten op kwaliteit van leven.

16 mei 2022

Somber wordt hij er niet van, maar hij is zich er dagelijks van bewust dat de leefstijl in ons land totaal niet houdbaar is. In rap tempo verstoken we alle fossiele brandstoffen. “Klimaatverandering raakt mij persoonlijk in die zin dat we vaker storm hebben, warmer weer, en geen koude winters om te schaatsen”, zegt Vrolijk. Erg rouwig is hij er niet over. “Ik probeer altijd uit te zoomen en denk ‘de aarde blijft wel bestaan’.”

Vrolijk probeert in ieder geval niet teveel bij te dragen aan die verandering. Ontzegt zichzelf dingen. De laatste keer dat hij vloog is vijf jaar geleden. “Een gelukkig leven hangt niet af van een rondreis maken door Australië of op vakantie naar Spanje. Mijn kinderen vinden het heel stom dat we middelen hebben, maar ervoor kiezen zulke dingen niet te doen. Ik wil hen meegeven dat ik mijn best doe om op een houdbare manier te leven, en dat als iedereen dat doet, het probleem gefixt is.”

Of het moeilijk is om in te leveren op luxe en comfort? Nee hoor, zo voelt het niet voor hem. “We hebben een hele comfortabele elektrische auto zonder koolstofuitstoot. Als het even kan, koop ik van dingen de duurzaamste variant. Zo heeft het bootje dat achter ons huis ligt een lithiumaccu, beter voor het milieu dan een loodaccu.”

Lada 1200

Toen Chris Vrolijk een klein ventje was, hadden zijn ouders een Lada 1200, een benzineauto die in de Sovjet-Unie geproduceerd werd tussen 1970 en 1988. Topsnelheid? 137 km/u. Zuinig is dit oude bakkie niet. Op de snelweg rijdt deze auto ongeveer 1 op 10 (je kunt 10 kilometer rijden met één liter brandstof). Bij de verbranding van elke liter benzine in een automotor komt zo’n 2269 gram CO2 vrij. Diesel is nog minder milieuvriendelijk: bij de verbranding van elke liter is de uitstoot 2606 gram. Het verbruik van de Lada 1200 komt overeen met een CO2-uitstoot van 227 gram per gereden kilometer. Dat is fors!

Wikimedia Commons via Forrexp, CC BY-SA 4.0

Škoda 105

Aan het begin van de jaren 80 zat middelbare scholier Chris Vrolijk op de achterbank van een Škoda, een Tsjechisch automerk. De modellen 105, 120 en 125 rolden tussen 1976 en 1990 uit de fabriek. Deze auto rijdt op benzine en het gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 13. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 179 gram per gereden kilometer. Een beetje zuiniger dus al dan de Lada 1200.

Wikimedia Commons via © Hilarmont, CC BY-SA 3.0 DE

Renault 9 Chamade

Eenmaal het ouderlijk huis uit, was de Renault 9 Chamade de eerste auto waar Chris Vrolijk zelf in reed (Chamade was de aparte naam voor een sedan). Het model Renault 9 werd in 1981 geïntroduceerd door het Franse automerk. Deze kleine familie-auto rijdt 1 op 14. Volgens de berekening komt dat neer op 163 gram CO2 die per kilometer de uitlaat verlaat. Een net wat zuinigere auto dus dan de vorige, al is de uitstoot nog steeds erg hoog.

Wikimedia Commons via DarkPrinz, CC BY-SA 4.0

Fiat Punto

Vanaf zijn 23ste had Chris Vrolijk een Fiat Punto, een relatief kleine en goedkope Italiaanse auto die in 1993 op de markt kwam. In 1995 verkozen autojournalisten de Punto tot auto van het jaar. Dit model auto haalde dan ook relatief veel kilometers uit een liter benzine, met zijn verbruik van 1 op 16. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van zo’n 141 gram per gereden kilometer. Volgens de fabrikant verbruikt deze auto tegenwoordig gemiddeld één liter brandstof per 29 gereden kilometers en uitstoot 79 gram per kilometer.

Wikimedia Commons via Corvettec6r, publiek domein

Ford Focus

Op zijn 27ste verruilde Chris Vrolijk zijn Fiat Punto voor een Ford Focus, wederom een compacte middenklasseauto. In 1998 bracht de Amerikaanse fabrikant Ford dit model op de Europese markt. De auto was immens populair en was in zowel 2001 als 2002 het best verkochte model ter wereld. Is het een zuinig ding? Destijds reed deze auto 1 op 13, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 179 gram per kilometer. Wat minder zuinig dus dan zijn vorige Fiat Punto in die tijd. Tegenwoordig doet de Ford Focus het met een verbruik van 1 op 22 een stuk beter. Daarmee stoot je nog steeds 104 gram CO2 uit per gereden kilometer.

Wikimedia Commons via Romantiker, CC BY-SA 3.0

Citroën Picasso

Zo rond 2006 kocht Chris Vrolijk als begin dertiger een Citroën Picasso, een Franse auto die van 2000 tot 2011 werd geproduceerd. Het verbruik ligt met gemiddeld 1 op 12 vrij hoog. Dat levert per gereden kilometer namelijk 193 gram uitgestoten CO2 op per kilometer. Over de loop der jaren werden auto’s steeds zuiniger, maar de Citroën Picasso leek een stap terug in die ontwikkeling.

Wikimedia Commons via Vauxford, CC BY-SA 4.0

Peugeot 508

In 2011, Chris Vrolijk was toen 36 jaar, was het de beurt aan de Peugeot 508. De laatste auto met verbrandingsmotor waar hij eigenaar van zou zijn. De Franse fabrikant Peugeot bracht de eerste versie van dit model uit in 2010. Het gemiddelde verbruik van deze auto is 1 op 17, wat betekent dat per kilometer ongeveer 131 gram CO2 uit de uitlaat komt. Daarmee is de Peugeot 508 de zuinigste benzine-auto van alle modellen die hij heeft bestuurd.

Wikimedia Commons via Vauxford, CC BY-SA 4.0

Tesla Model S

Zes jaar geleden zette Vrolijk de stap naar een elektrische auto, de Tesla Model S van Amerikaanse makelij, die in 2013 op de Europese markt kwam. Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor en stoot tijdens het rijden geen CO2 uit. Wel is er elektriciteit nodig om de lithium-ion-batterij op te laden. Indirect zorgt dat voor uitstoot. Het grootste deel van onze elektriciteit is ‘grijs’, opgewekt door de verbranding van fossiele brandstoffen in kolen- en gascentrales. TNO berekende dat een elektrische auto op groene stroom (op basis van zonne- en windenergie) gemiddeld 70 procent minder CO2 uitstoot dan een vergelijkbare benzineauto, als je ook rekening houdt met de hoeveelheid CO2 die de productie van het voertuig en de elektriciteit kosten. Rijd je op grijze stroom? Dan is de uitstoot 30 procent minder. Het energieverbruik van Model S is ongeveer 18,4 kWh/100km, wat overeenkomt met een verbruik van 1 op 48 van een benzineauto, oftewel 48 gram CO2 per gereden kilometer.

Flickr.com via Mario Duran-Ortiz, CC BY-SA 2.0

Tesla Model X

De auto die nu op de stoep staat bij Chris Vrolijk en zijn gezin is de Tesla Model X, in Nederland sinds 2016 verkrijgbaar. Model X is de grotere broer van Model S, die wat meer energie verbruikt. Topsnelheid? 250 km/u. Op een volle batterij kan deze auto ongeveer 536 kilometer afleggen. Het energieverbruik is 21,8 kWh per 100 kilometer. Dit komt volgens de fabrikant overeen met een brandstofverbruik van een benzineauto van 1 op 40. Wordt de accu opgeladen met grijze stroom, dan komt de indirecte CO2-uitstoot neer op 57 gram per gereden kilometer. De elektrische auto’s zijn de schoonsten uit het hele rijtje!

Flickr.com via Pål-Kristian Hamre, CC BY-SA 2.0

De auto’s van Chris Vrolijk

De Utrechter ziet zichzelf niet als pionier, maar is wel iemand die openstaat voor nieuwe technologische probeersels, inclusief de risico’s die erbij horen. Zijn vorige huis in Tuindorp probeerde hij te verduurzamen, met de nodige obstakels. “De warmtepomp die we lieten plaatsen maakte zoveel herrie dat we hem toch weer lieten slopen. Wat een gedoe… Maar ja, soms probeer je iets waar de wereld misschien nog niet rijp voor is.”

Als we de verantwoordelijkheid bij de consument leggen, gebeurt er niks, is Vrolijk van mening. “Er zijn een paar gekken die niet vliegen, de rest vliegt zich suf omdat het bijna gratis is. Duurzame keuzes maken is ook niet altijd makkelijk, daar ben ik me bewust van. Vaak is die keuze duur, neem onze Tesla, of past de impact ervan niet in je leven. Het is aan de politiek om in te grijpen.”

Desondanks is Vrolijk optimistisch over de toekomst. “Bedrijven kunnen transformeren. Het is mogelijk, kijk naar TATA Steel en de auto-industrie. Over tien jaar zijn de fossiele auto’s weg uit Utrecht, dan wordt de luchtkwaliteit beter en hebben we veel minder herrie.”

Lees ook ons artikel over groene energie voor iedereen. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen toegang heeft tot een duurzamere manier van leven en zonnepanelen, een goed geïsoleerd huis en elektrische auto kan betalen?

ReactiesReageer