Naar de content
Faces of Science
Faces of Science

Hoe kies je een studie als je (bijna) alles leuk vindt?

Waarom ik koos voor Life, Science and Technology

Nina Roothans voor NEMO Kennislink

Veel mensen weten al heel hun leven wat ze willen worden, maar ik niet. Ik vond bijna al mijn vakken op de middelbare school tof. Dus hoe bepaal je wat je met de rest van je leven wilt doen als je alles leuk vindt? Ik help je met mijn stappenplan.

Ik zat in het laatste jaar van de middelbare school en het moment om een studie te kiezen kwam naderbij. Ik vond destijds de meeste vakken wel leuk, maar vond vooral wiskunde, scheikunde en biologie aantrekkelijk. Maar ja, veel specifieker dan dat kon ik mijn voorkeuren niet uitdrukken. Alles ging me ook vrij gemakkelijk af, dus daar kon ik mijn keuze ook niet op baseren. Ik wist aan de andere kant wel heel goed wat ik niet wilde. Ik was blij genoeg dat er andere mensen op de wereld geneeskunde, rechten of literatuur wilden studeren.

Met mijn klasgenoten tijdens een gymles in het laatste jaar van de middelbare school (2014).

Nina Roothans voor NEMO Kennislink

Lang verhaal kort, ik was er nog niet aan toe om een keuze te maken. Probleem voor de toekomst, dacht ik. Om het zo breed mogelijk te houden, zocht ik studies waar veel onderwerpen bijeen komen. Ik had al snel door dat dit het geval is voor veel Techniekstudies. Problemen oplossen paste wel bij me.

Stappenplan naar mijn studiekeuze

Om mijn opties toch iets te beperken, besloot ik alvast waar ik het liefst wilde studeren. Ik ben in Portugal opgegroeid, dus wilde ik destijds op de Technische Universiteit in Lissabon studeren. Ik kon me niet voorstellen wat voor banen mensen met een technische diploma hadden, dus keek ik maar naar vakkenlijsten. Uiteindelijk kwam ik een studie tegen die mijn favoriete vakken wiskunde, scheikunde, en biologie combineerde, natuurkunde kon er ook nog bij.

De beschrijving van de studie (Biological Engineering) vond ik nogal vaag, maar mijn toekomst klonk in ieder geval interessant en uitdagend: “De rol van een biologisch ingenieur omvat het bestuderen, ontwerpen en ontwikkelen van nieuwe op biotechnologie gebaseerde producten en diensten met toepassingen voor de gezondheids-, agrovoedings- en milieusector […].”

Tijdens het studeren met vriendinnen in mijn eerste studiejaar in Lissabon (2014).

Nina Roothans voor NEMO Kennislink

Toen het kwartje viel

Ik vond het een leuke studie, maar voelde me alsnog niet helemaal op mijn plek. Ik heb serieus nagedacht om van studie te veranderen, maar het vooruitzicht naar een brede keuze aan vakgebieden om in te werken hield me op mijn plek. Later in mijn studie kreeg ik de kans om als uitwisselingsstudent een jaar in Delft te studeren.

Ik kwam binnen bij het eerste jaar van de Master Life Science and Technology. Ook al leken de vakken erg op mijn studie in Lissabon, de nadruk lag net op een andere richting. Ik was hier compleet op mijn plek. Ik vond het zo leuk dat ik heb besloten om in Delft te blijven en de master te voltooien. Uiteindelijk ben ik twee en half jaar geleden afgestudeerd. Ik had er toen nog niet genoeg van dus ben ik vervolgens aan mijn promotietraject begonnen!

Mijn eerste jaar in Delft met mijn toenmalige huisgenoten (2017).

Nina Roothans voor NEMO Kennislink

Waarom ik besloot om onderzoek te doen

Naast de redenen die je hieronder leest, heb ik besloten me verder te verdiepen in onderzoek omdat ik geen genoeg kan krijgen van het leren van nieuwe dingen. Ik kan me zo in mijn gedachten verdiepen dat ik de wereld om me heen even vergeet.

Ik hoop dat ik op een dag onderzoek en mijn vakgebied met evenveel enthousiasme kan overbrengen als veel van de mensen met wie ik werk, in het bijzonder mijn promotiebegeleider. Ik heb zelden iemand ontmoet die zo gepassioneerd is over zijn werk en anderen zo aansteekt met enthousiasme.

Wat is er zo leuk aan mijn studie en vakgebied?

  • Micro-organismen zijn fascinerende wezens, die altijd een manier vinden om te overleven en te groeien. Ze blijven ons verrassen met hun capaciteiten, hoe goed je ze ook denkt te kennen. Bovendien kunnen ze zich heel goed aan hun omgeving aanpassen als die verandert. Voorbeeld: Hoewel plastic nog geen 100 jaar bestaat, zijn er bacteriën en schimmels die het als voedsel kunnen gebruiken. (lees hier meer over in het artikel van Ines Kaal)
  • De veelzijdigheid van micro-organismen kunnen we als mens goed gebruiken om allerlei dingen te maken die wij in onze dagelijkse leven gebruiken. Tijdens mijn studie heb ik dus geleerd hoe we dat kunnen doen!
    Voorbeeld: Het bekendste (en oudste) voorbeeld van menselijk gebruik van micro-organismen is waarschijnlijk het gebruik van gist om bier, wijn en brood te maken. Ook maken we veel gebruik van micro-organismen om medicijnen te maken, zoals vaccins en antibiotica. Tegenwoordig kunnen we niet meer zonder deze micro-organismen!
  • Ruime keuze aan vakgebieden om in te werken: bijv. milieu, voeding, farmaceutica, onder anderen. Er zit dus altijd wel iets tussen wat je leuk vindt.
  • Het is een combinatie van veel verschillende vakken, vooral wiskunde, scheikunde, natuurkunde en biologie. Tja, je moet er wel van houden, maar saai is het niet! Op het ene moment bestudeer je welke chemische reacties een cel uitvoert, het andere moment heb je juist je wiskundekennis nodig om een systeem te beschrijven en te begrijpen.
  • Het is erg uitdagend en je leert extreem veel. Je moet wel motivatie en ambitie hebben om nieuwe dingen te leren. Je krijgt er veel voor terug, niet alleen je kennis groeit maar ook je persoonlijkheid. Je leert onder andere hoe je moet samenwerken met andere mensen, om kritisch na te denken en je gedachten onder woorden te brengen.
  • Het is veelzijdig: het kan zo theoretisch of zo praktisch zijn als je maar wilt. Ideaal als je van afwisseling houdt.
ReactiesReageer