Naar de content
Faces of Science
Faces of Science

Studiekeuzestress

Hoe ik van scheikunde uiteindelijk in de informatica en medische biologie belandde

Rob ter Horst voor NEMO Kennislink

Het maken van je studiekeuze ligt voor veel middelbare scholieren misschien nog ver weg, maar aan het einde van de zomer moeten zij wel weten wat ze later willen studeren. Alhoewel een ‘echte’ baan een ver van je bed show is als je nog in de schoolbanken zit, wordt er vanuit de samenleving toch druk gelegd op de keuze van je studie. Want alleen een ‘goede’ keuze bepaalt wat voor baan je later kan krijgen. Of toch niet?

Als je googelt op het woord ‘studiekeuze’, krijg je meer dan een half miljoen resultaten. Je vindt talloze sites die je hulp bieden bij je studiekeuze. Er zijn studiekeuzetests, open dagen en voor degenen die nog niet kunnen kiezen zijn er tussenjaren. Maar hoe maak je de goede keuze? En wat als je de verkeerde keuze maakt? Hoe belangrijk is deze keuze en wat betekent dat voor je toekomst?

Thuis in mijn kamer bij mijn ouders in de tijd van de middelbare school

Rob ter Horst voor NEMO Kennislink

Je studie legt je baan niet vast

Ik kan hierin alleen mijn ervaring delen. Ik denk namelijk dat het specifieke onderwerp niet altijd het belangrijkste is wat je leert tijdens je studie, maar dat het vooral belangrijk is dat je op een goede manier leert denken. Het belangrijkste wat je leert is probleemoplossend te denken, en daarmee een doel te bereiken. Zo moest ik tijdens mijn studie bijvoorbeeld bedenken hoe je een chemisch stofje maakt, hoe je een wiskundevergelijking op lost en hoe je de zuiverheid van je chemische product meet.

Ik vlak na mijn masteruitreiking (buiten het gebouw waar die plaats vond).

Rob ter Horst voor NEMO Kennislink

Om dit op te lossen moet je leren het probleem overzien en de stappen leren bedenken om tot de oplossing te komen. Deze kennis kan je net zo goed toepassen op andere vakgebieden, of je nu in de logistiek werkt, de productie in een fabriek moet opzetten of een groep mensen moet managen. Daarom zou ik scholieren en studenten adviseren zich niet te druk te maken over hun studiekeuze.

Mijn werk en mijn studie

Ik heb zelf scheikunde gestudeerd, maar doe nu (bijna) niets meer met de specifieke scheikundekennis die ik heb opgedaan. Ik werk nu in de informatica en medische biologie. De medische biologie gaat over de gezondheid van mensen, en de resultaten die je behaald hebben dus een direct verband met het leven van veel patiënten. Veel directer dan veel van het scheikunde-onderzoek. Dat geeft mij persoonlijk extra motivatie in het doen van mijn werk. Ik merkte dat ik vooral goed was in de computeranalyses die hierbij horen.

Ik met mijn kleine neefje achter de computer: ook bij mijn ouders thuis toen we met vrienden computerspelletjes tegen elkaar speelden

Rob ter Horst voor NEMO Kennislink

Ik realiseerde mij pas later dat ik op de middelbare school informatica al heel leuk vond. Ik werkte in mijn vrije tijd vaak verder aan de programmaatjes die we schreven, om ze nog beter te maken, terwijl ze voor het huiswerk al lang af waren. Daarnaast zie je als informaticus als eerste de resultaten van een groot onderzoek, wat ook echt een kick geeft. Veel van mijn studiegenoten doen nu ook heel ander werk, zo zijn sommige adviseur geworden, zijn anderen voor het bedrijf van hun ouders gaan werken en sommigen zijn zoals ik meer de informaticakant op gegaan.

Leren denken

Ik heb zelf scheikunde gekozen, omdat ik de exacte vakken op de middelbare school het leukst vond. Ik hou van het oplossen van de exacte vraagstukken. Dit zijn een soort puzzels, die een duidelijk juist antwoord hebben. Ik hoorde dat je bij de studie scheikunde ook nog een hoop wiskunde en natuurkunde zou krijgen. Dus eigenlijk heb ik mijn keuze nog heel breed gehouden. Dit was een bewuste keuze, omdat ik niet 100% voor alleen wiskunde of natuurkunde wilde kiezen.

Ik tijdens mijn stage bij een instituut van MIT en Harvard in Boston. Dit was mijn laatste stage van mijn Master, en een stage al meer in de bioinformatica.

Rob ter Horst voor NEMO Kennislink

Ik heb tijdens mijn studie vooral geleerd hoe ik over vragen moet nadenken, en hoe ik uiteindelijk te werk moet gaan om een antwoord te vinden op die vraag. Hierbij moet je plannen, brainstormen, met mensen communiceren en informatie op zoeken.

Denken in verschillende vakgebieden

Dit zijn vaardigheden die je bij elke studie leert, de invalshoek is alleen anders. Of je nu leert hoe je chemische stofjes ontwerpt, hoe je een schilderij maakt of hoe je een rechtszaak voorbereidt. Natuurlijk helpt het om al ervaring te hebben in het goede vakgebied, maar de specifieke kennis en vaardigheden kan je als je het echt wil leren. Hoe dichter een vakgebied bij je studie ligt hoe makkelijker dit is, maar het is altijd mogelijk om naar een ander vakgebied over te stappen.

Ik tijdens een stage in Nijmegen met een mede-stagiair

Rob ter Horst voor NEMO Kennislink

En nu moet je kiezen

Heb ik nu hét antwoord op hoe je een studiekeuze maakt? Nee, dat zeker niet. Maar ik denk dat je je vooral niet te veel zorgen moet maken. Uiteindelijk kan je nog alle kanten op.

ReactiesReageer