Het is weer zover: verkiezingen! Dat betekent ook dat je overal reclame en campagne-uitingen van politieke partijen tegenkomt, van tv tot TikTok. Maar niet meer via Insta en Facebook. Hoe zit dat?
Tijdens eerdere politieke campagnes werd je overstelpt door politieke advertenties zodra je een stap over de virtuele drempel zette. Deze online politieke campagne is anders dan voorgaande jaren. Dat komt omdat betaalde politieke advertenties niet langer zijn toegestaan op Instagram en Facebook. Waar je dus voorheen weleens een reclame zag van een politieke partij waarbij dan ‘gesponsord door partij X’ te lezen viel, is dit nu niet meer het geval.
Meta (het bedrijf achter Instagram en Facebook) heeft dit besluit genomen omdat er nieuwe Europese regels aankomen over de transparantie en doelgerichtheid van politieke reclames (de TTPA). Deze wetgeving verbiedt politieke partijen om (gevoelige) persoonlijke gegevens te gebruiken bij het benaderen van kiezers. Volgens Meta zijn de gestelde eisen ‘onwerkbaar’ en ‘juridisch onzeker’, waardoor het bedrijf geen andere keus zag.

Politici zijn afhankelijk van het algoritme van socialemediaplatformen.
FreepikWat voor gevolg dit precies voor de verkiezingen heeft is nog onduidelijk. Politieke partijen kunnen nog steeds berichten plaatsen op sociale media, maar het is niet meer mogelijk voor hen om hier een betaalde advertentie van te maken. Zo kunnen hun berichten nog steeds veel mensen bereiken als ze ‘viraal’ gaan op bijvoorbeeld TikTok of Instagram. Wel worden politici hiermee afhankelijk van het algoritme van deze socialemediaplatformen. En van deze algoritmen weten we dat ze alles behalve transparant zijn. Het is dus nog maar de vraag of het verbod op politieke microtargeting transparantie helpt, of dat politici andere manieren vinden om kiezers te bereiken.
Overladen met video’s
Wat de precieze gevolgen voor de campagne zijn valt nog te bezien. Mij vallen in ieder geval drie dingen op. Ik zie veel meer TV-reclames van politieke partijen dan voorheen. Als ik zelf mijn TikTok open en naar de for you page ga, word ik overladen met video’s van politici en politieke partijen. En ook op Instagram kom ik nog regelmatig berichten tegen waarbij staat voorgesteld voor jou. Voor mij is het alleen niet helemaal duidelijk waarom die berichten aan mij worden voorgesteld. Het lijkt er dus op dat politieke partijen hun (online) campagnestrategie snel hebben aangepast op het besluit van Meta, en dat ze niet perse minder zichtbaar zijn dan voorheen.

Vraag jezelf af: 'waarom zie ík dit eigenlijk?' als je een politieke video voorbij ziet komen op je for you page
FreepikOf dit besluit van Meta uiteindelijk zorgt voor eerlijkere verkiezingen of juist nieuwe vormen van beïnvloeding, dat moeten we nog zien. Eén ding is zeker: sociale media blijven een krachtig middel om kiezers te bereiken. Dus de volgende keer dat je een politieke video voorbij ziet komen op je for you page, denk dan eens na: waarom zie ík dit eigenlijk?