Knippen en plakken met DNA

De (on)mogelijkheden van CRISPR-Cas

Een diagram die CRISPR-Cas weergeeft. Dit is een moderne techniek waarmee wetenschappers DNA van levende wezens nauwkeurig kunnen aanpassen.
Panuwach/Shutterstock.com

CRISPR-Cas is een moleculair gereedschap dat DNA nauwkeurig aanpast. Maar wat kunnen wetenschappers daar precies mee? En wat niet?

Misschien heb je weleens gehoord van CRISPR-Cas, of simpelweg CRISPR, een moleculair gereedschap dat stukken DNA wegknipt of vervangt door andere stukken DNA. Het is een techniek die wetenschappers de afgelopen jaren steeds meer gebruiken, waar politici in Brussel uitspraken over deden, en die Emmanuelle Charpentier en Jennifer Doudna de Nobelprijs voor scheikunde opleverde. Wat kunnen wetenschappers daar precies mee? En wat niet?

CRISPR-Cas werkt in mensen, maar ook in andere organismen, zoals dieren, bacteriën en planten. Soms lijkt het wel alsof biologen elk vraagstuk of probleem willen oplossen met deze populaire techniek. Er is een hoop mogelijk, maar CRISPR-Cas heeft ook zijn beperkingen. Wat is er wel en niet mogelijk met CRISPR-Cas? NEMO Kennislink zet in de animatie hieronder een paar voorbeelden op een rij.