Faces of ScienceZien kleuters het als ze de taalregels snappen?3 juni 2019Deel 2In mijn vorige blog vertelde ik over een experiment waarin twee groepen kleuters een grammaticale regel leerden. Hier lees je of uitleg uitmaakt voor het leren.
Faces of ScienceZien kleuters het, als ze de taalregels doorhebben?4 maart 2019Zien kleuters het, als ze de taalregels doorhebben?Kleuters kunnen doorhebben wat de regels zijn van de taal die ze leren. De vervolgvraag is: maakt dat bewustzijn ook uit? En hoe kun je dat meten?
Kinderen gebruiken grammaticale regels anders15 september 2010Kinderen gebruiken grammaticale regels andersErik-Jan Smits deed taalkundig onderzoek bij kinderen tussen de vier en zes jaar naar het gebruik van woorden als _alle_, _veel_ en _allemaal_, zogenaamde _kwantoren_. Hij concludeert dat kinderen dez...
Zijn kinderen echt zulke taalwondertjes?22 maart 2022Zijn kinderen echt zulke taalwondertjes?De manier waarop kinderen taal leren, wordt vaak beschreven als een wonder. Maar volgens taalkundige Sybren Spit is er niets magisch aan. Voor zijn promotieonderzoek liet hij kleuters een niet-best...
Faces of ScienceHet Estafettestokje deel 230 april 2018Hugo Doeleman interviewt Sybren Spit over zijn onderzoekOp een donkere winteravond, in een bar in Amsterdam Oost, ontmoet natuurkundige Hugo de taalkundige Sybren, sinds vorig jaar Face of Science. Het wordt een avond van onderdompeling: in de wereld van h...
Faces of ScienceHoe weet je of iemand weet wat hij/zij weet?6 februari 2018Hoe weet je of iemand weet wat hij/zij weet?Zijn kleuters zich bewust van de grammaticale regels die zij aan het leren zijn? En hoe kom je daar eigenlijk achter? Dat zijn vragen die ik in mijn onderzoek probeer te beantwoorden.
Elementair boek over de veelzijdigheid van taal7 juni 2016Elementair boek over de veelzijdigheid van taalIs taal aangeboren of aangeleerd? Hebben dieren ook taal en waarom verandert taal? Deze en andere vragen worden beantwoord in het compacte boek Taal van Sterre Leufkens. De auteur geeft in...
"Wat kan botst vaak met wat mag"10 oktober 2014Interview met taalkundige Jan StroopTaalkundige Jan Stroop werd in de jaren '90 bekend als ontdekker van het Poldernederlands: het verschijnsel dat de tweeklanken ei/ij, ui en au/ou door steeds meer Nederlanders uitgesproken worden met ...
Hoe leer je een tweede taal?15 september 2006Hoe leer je een tweede taal?Kleuters leren makkelijker een tweede taal dan jongvolwassenen. Dat komt doordat jonge kinderen een taal op de automatische piloot leren terwijl scholieren veel grammaticaregeltjes moeten leren. Ee...
Faces of ScienceWaarom zou je een taal gaan studeren die je al spreekt?31 maart 2023Waarom zou je een taal gaan studeren die je al spreekt?Op de middelbare school is Nederlands een van de kernvakken. Logisch, want om goed te functioneren in de maatschappij heb je kennis van de landstaal nodig. Toch vinden veel scholieren Nederlands be...
Taallerend brein is verrassend dynamisch11 april 2012Taallerend brein is verrassend dynamischDe hersenen van jongvolwassenen die een tweede taal leren, laten al vrij snel structurele veranderingen zien. Opvallend genoeg ook in de rechterhersenhelft. Later in het leertraject verdwijnen deze...