Limburgse oren zijn gespitst op toon
In veel Limburgse dialecten kun je met toon betekenisverschil uitdrukken. Nieuw onderzoek toont aan dat Limburgse moedertaalsprekers gevoeliger zijn voor toon dan Nederlandse moedertaalsprekers.
In veel Limburgse dialecten kun je met toon betekenisverschil uitdrukken. Nieuw onderzoek toont aan dat Limburgse moedertaalsprekers gevoeliger zijn voor toon dan Nederlandse moedertaalsprekers.
Voor pasgeboren baby’s zijn de oren het belangrijkste zintuig voor het leren van taal. Maar al heel snel gaan ze deze zogeheten auditieve informatie koppelen aan visuele informatie, zoals de lipbewegingen van de spreker. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Sophie ter Schure van de U...
Hoe leren we onze moedertaal? Deze vraag stond centraal tijdens de lezing van promovenda Brigitta Keij tijdens Bessensap 2013. Keij: “Veel mensen denken dat het leren van taal begint met het uitspreken van het eerste woordje. Maar daarvóór gebeurt er al ontzettend veel. Baby’s luisteren ...
Met zes maanden leren baby’s om alleen die klankverschillen te herkennen, die ertoe doen in hun moedertaal. Maar hoe leren baby’s dit nou precies? Want het is niet zo dat ze die verschillen op een bordje gepresenteerd krijgen. Titia Benders van de UvA deed onderzoek naar dit vroege stadi...
Wanneer we aan laboratoria denken, denken we vaak aan borrelende reageerbuizen of aan muizen met drie oren; kortom, aan natuurwetenschappen. Maar ook sociale wetenschappers hebben soms speciale ruimtes en apparatuur nodig voor hun experimenten. LAB, het pas geopende onderzoekslaboratorium van ...
Hoe leren we taal? Er valt veel te leren van zangvogels, zo is gebleken. Maar nog nooit zijn baby’s en zangvogels direct met elkaar vergeleken terwijl ze een niet-bestaande taal leren. Taalkundige Claartje Levelt, bioloog Carel ten Cate en informaticus Jelle Zuidema gaan het uitvoeren.
Onderzoekers van het Amsterdam Center for Language and Communication (ACLC/UvA) doen in het Utrechts Babylab onderzoek naar de taalontwikkeling van Nederlandstalige kinderen van 18-19 maanden. De eerste resultaten laten zien dat deze kinderen al onderscheid kunnen maken tussen grammaticale ver...
Je moedertaal kunnen onderscheiden van een vreemde taal is heel belangrijk voor de taalontwikkeling. Dr. Gerrits onderzoekt of baby’s die doof zijn geboren maar later een implantaat hebben gekregen zich hierin net zo goed ontwikkelen als horende baby’s. De tests die ze daarvoor gebruikt kunnen...
Uit onderzoek van promovenda Valesca Kooijman (Radboud Universiteit Nijmegen) blijkt dat kinderen van zeven en van tien maanden al in staat zijn om losse woorden te herkennen in gesproken zinnen.
Met een cochleair implantaat (CI) kunnen kinderen die doof geboren zijn, toch spraak verstaan en eigen spraak ontwikkelen. Ellen Gerrits doet onderzoek naar het effect van zo’n implantaat op de taalverwerving.