Naar de content

Welkom op het nieuwe NEMO Kennislink

Voorbeelden van de nieuwe onderdelen van het nieuwe ontwerp van onze website.
Voorbeelden van de nieuwe onderdelen van het nieuwe ontwerp van onze website.
Anton Lamberg (Lava)

Stapeltjes kaarten, series om doorheen te bladeren en meebewegende afbeeldingen. Met trots presenteren we het spiksplinternieuwe ontwerp van NEMO Kennislink.

Verder kijken dan je eigen neus lang is, onderzoeken hoe het echt zit en goed op de hoogte zijn van de belangrijkste onderwerpen van vandaag en morgen. Daarvoor kon je altijd al terecht bij NEMO Kennislink. Maar vanaf vandaag hoort daar ook een nieuw jasje bij waarmee onze inhoud nog beter tot zijn recht komt. Het nieuwe ontwerp, ontwikkeld door designstudio Lava en in samenwerking met Crossphase, toont ook sterker dan voorheen hoe het echt zit en stilt jouw nieuwsgierige honger. Welkom op de nieuwe website van NEMO Kennislink, het journalistieke platform van NEMO Science Museum

Kunstmatige intelligentie

Het nieuwe design volgt op inhoudelijke veranderingen van de afgelopen jaren. De belangrijkste is dat we steeds meer werken in thema’s, waarbij we een onderwerp van meerdere kanten benaderen door artikelen, video’s, blogs, podcasts en events te publiceren en organiseren. Dit is nodig omdat veel belangrijke onderwerpen, zoals klimaatverandering, toenemende digitalisering en biotechnologie, ingewikkeld zijn. Door deze onderwerpen diep en breed uit te lichten en van context te voorzien, ben je beter op de hoogte.

Onze thema’s presenteren we in het nieuwe ontwerp in de vorm van linten. Hier scroll je horizontaal doorheen. Je ziet de publicaties stuk voor stuk in de vorm van kaartjes gepresenteerd. Door op een kaartje te klikken, ga je een artikel binnen. De kaartjes liggen in stapeltjes of zijn naast elkaar te zien. Dat is bewust gedaan omdat deze publicaties met elkaar te maken hebben. Het kan bijvoorbeeld een serie zijn, waarbij je meerdere artikelen over één onderwerp volgt. Vaak zoeken we daarin naar oplossingen, bijvoorbeeld voor de woningcrisis of hoe je een verantwoord internet van de toekomst bouwt.

Voorbeelden van het nieuwe ontwerp in groen en wit tegen een paarse achtergrond.

Een artistieke weergave van de nieuwe labels, die we op NEMO Kennislink gebruiken.

Anton Lamberg (Lava)

In het nieuwe design is deze samenhang duidelijk zichtbaar en krijg jij als lezer hopelijk de smaak te pakken, door meerdere stukken te lezen. Soms gaat een serie ook over een gedachte-experiment. Zo draait Heel Nederland Vegan om de vraag of we iedereen in ons land kunnen voeden als we alleen nog maar veganistisch eten.

Oplossingen zoeken

Deze aanpak past bij de constructieve journalistiek van NEMO Kennislink. Dit betekent dat wij onafhankelijk en kritisch zijn, maar ook een stap verder willen gaan dan veel andere media. Als we een probleem signaleren, dan gaan we ook actief op zoek naar oplossingen of oplossingsrichtingen. Bijvoorbeeld bij de groene zorg. De zorg is een grote vervuiler in Nederland en is verantwoordelijk voor zo’n acht procent van de CO2-uitstoot. In de serie Operatie Groene Zorg gaan we samen met wetenschappers op zoek naar oplossingen om dit te reduceren. Overigens werken we niet alleen maar in thema’s en series. We zetten ook nog de nodige losse publicaties online over wat je nu moet weten.

Naast deze aanpak is er ook ruimte voor wat meer speelsheid. Spelenderwijs leren en nieuwsgierigheid zijn twee belangrijke uitgangspunten van het NEMO Science Museum en ze duiken ook op in ons nieuwe design. Mocht je op onze site zelf geen keuze kunnen of willen maken, dan druk je op de ‘verras me’-knop. We kiezen dan volledig willekeurig een artikel uit ons archief. Aan de zijkant zit nog een ‘ontdek meer’-balk, waar je informatie vindt over de auteur van het artikel, een reactie kan achterlaten en gerelateerde stukken ziet. En dan is er ook nog de zogeheten reactieve cursor, die je extra informatie geeft als je bijvoorbeeld over een kaartje of link gaat met de muis.

Daarnaast is er een speciaal voor ons ontwikkelde quiz, waarmee je je kennis kan testen en een eigen online podcastplayer en poll.
Allemaal met als doel om je uit te nodigen om onze site nog verder te verkennen en te ontdekken. Dat verkennen en ontdekken is iets wat wij als wetenschapsjournalisten ook voortdurend doen. Wij zoeken dagelijks naar wat jij moet weten om die snel veranderende wereld om je heen beter te begrijpen. En dat lees je terug op NEMO Kennislink.

NEMO Kennislink door de jaren heen

Sinds de livegang in 2002 van NEMO Kennislink passeerden al meerdere ontwerpen de revue. Wat begon als een verzameling links waarbij we vooral verwezen naar anderen, groeide uit tot een rijke website met eigen artikelen over wetenschap, technologie en samenleving. Door de jaren heen droegen we verschillende jasjes. 

Ruim 20 jaar geleden...

Nog voordat we onze eigen artikelen schreven, begon Kennislink als een verzameling linkjes naar kennis. Die werden door een redactie geselecteerd. Maar al snel verschenen ook zelfgemaakte artikelen. Het design deed for die tijd nieuw aan: een trendy donkerblauwe achtergrondkleur, lichtblauwe koppen, wit omrande artikelen.

Nieuwsflitsen en dossiers

In 2005 kwam de eerste grote verandering. Er kwam een speciaal voor Kennislink gebouwd content management systeem (cms). Ook de ‘voorkant’ veranderde flink en ging met z’n tijd mee. De contour van het mysterieuze figuur in de header verdween en daarvoor in de plaats kwam een kleurrijk nieuw beeld.

Blik op de aarde

Na 2011 werd de header vervangen door een wat rustiger beeld: onze planeet. Voortaan werd één artikel groot uitgelicht, met een grotere foto over meerdere kolommen. Daaronder nog steeds aandacht voor nieuws en achtergrond. Ook deden de thema’s voor het eerst hun intrede.

Blokken vol informatie

Kennislink kreeg daarna een duidelijke blokkenstructuur. Elk blok staat voor een publicatie. Scroll je over de foto, dan verschijnt de lead. Dit screenshot is van 2016. Het laat de veelzijdigheid van de redactie zien, die destijds bestond uit vakredacteuren. Iedere journalist schreef over zijn of haar eigen vakgebied. 

Dichterbij NEMO

In 2017 volgde een groot herontwerp. De blokken werden groter om meer rust te creëren. Een redacteur en drie artikelen prijkten bovenaan. Maar dit was nog niet de grootste verandering. Die zat in de naam. Kennislink maakte al jaren onderdeel uit van het NEMO Science Museum en dat werd nu duidelijker zichtbaar. Voor de naam prijkt sindsdien NEMO. 

Themalinten en kaarten

In 2024 ontwikkelde designstudio Lava het nieuwe ontwerp en werkten we samen met Crossphase. Naast artikelen is er meer ruimte voor beeld, podcasts, video's en quizzen. Dit laatste is een voorbeeld van hoe wij het spelenderwijs leren toepassen, dat in het museum zo'n grote rol speelt.  De kleuren passen ook bij NEMO en we trekken nog inniger samen op bij tentoonstellingen en het randprogramma.

ReactiesReageer