Naar de content

Studenten dagen de auto-industrie uit

Studenten TU Eindhoven bouwen de meest circulaire wagen

TU/ecomotive

Het is mogelijk om een auto circulair te bouwen, zodat het milieu zo min mogelijk belast wordt. Dat laten studenten van de TU Eindhoven zien met Noah, een wagen van suiker en vlas die ze zelf ontwierpen en maakten. “We dagen hiermee de auto-industrie uit.”

Dit is Noah, de wagen die de studenten van de TU/e bouwden.

Bart van Overbeeke, TU Eindhoven

De nieuwe auto heeft wel wat weg van een Smart. Want ook Noah is een tweezitter en heeft de uitstraling van een charmante stadswagen. Maar in tegenstelling tot de Smart heeft de nieuwe bolide nog meer bijzonders in zijn mars. “Noah is de meest circulaire auto die ooit is gemaakt en bestaat zoveel mogelijk uit natuurlijke producten”, zegt teamlid en student van de TU Eindhoven Cas Verstappen. Overigens geen familie van racecoureur Max. De studenten van het team TU/ecomotive presenteerden onlangs hun volledig zelfontworpen en -gebouwde wagen.

De studenten wilden een duurzame bolide maken. “Nu nog worden in de auto-industrie milieubelastende materialen gebruikt”, aldus Verstappen. Zoals onderdelen in de elektromotor of mengsels van kunststoffen die niet goed hergebruikt worden. “Wij kozen bijna alleen maar voor natuurlijke producten.” Goede voorbeelden hiervan zijn bioplastic en vlas, waarmee de studenten een groot deel van het chassis en interieur bouwden.

Suiker

Voor het chassis maakten de studenten een soort panelen die bestaan uit meerdere lagen. “We legden de vezels van een vlasplant naast elkaar. Vervolgens maakten we dunne tapes van bioplastic op basis van suiker. Die drukten we in acht tot twaalf lagen op elkaar. In de kern legden we de bioplastic neer in een honingraatstructuur, waardoor het materiaal heel stijf is en toch ontzettend licht”, legt Verstappen uit.

Het gebruik van deze materialen is verstandig, volgens Jan-Henk Welink van de TU Delft. Hij is expert op het gebied van de circulaire economie en kijkt op verzoek van NEMO Kennislink naar het onderzoek van de studenten. “Ze werken met bioplastic uit suiker en dat is een verstandige keuze. Het is al goed mogelijk dit te maken. Uiteindelijk kan je dit plastic weer afbreken tot de oorspronkelijke grondstof. En dus weer opnieuw gebruiken.”

Maar suiker gebruiken we ook in ons voedsel. Vormt dat geen probleem? De studenten verwachten dat we de komende jaren minder suiker gaan eten omdat het in een kwaad daglicht staat. “Veel consumenten willen minder suiker eten. Daarom denken wij dat er een overschot ontstaat”, zegt Verstappen. Welink wijst erop dat je bioplastic ook uit gft-afval kan maken. “Het bedrijf Orgaworld doet dit al in Lelystad. Ook dat is een mogelijkheid.”

Heel zuinig

Noah is een elektrische auto en weegt slechts 360 kilo zonder batterijen. De studenten gebruiken modulaire lithium-ion batterijen, die ook in andere elektrische wagens worden toegepast. Overigens zijn die nog niet circulair. De studenten rekenden uit dat hun wagen zeer zuinig is. In het stadsverkeer rijdt Noah omgerekend 300 kilometer op 1 liter benzine.

Zonder diploma

Verstappen geeft aan dat de deuren het grootste knelpunt waren. “We hebben echt moeite gehad om dat goed te maken. Bij iedere auto zijn de deuren een heikel punt. Er hangt veel gewicht aan een kant op de scharnieren. Daar moet zo’n deur heel stijf en stug zijn. Bovendien moet het altijd perfect aansluiten, als de deur een beetje verzakt zie je dat direct. Daarom hebben we een binnen- en buitendeur van vlas gemaakt en die aan elkaar gelegd. In een mal legden we vlasmatten over elkaar en we hebben ze geïmpregneerd met biohars en daarna samengevoegd. Zo creëerden we extra stevigheid. Ook gebruikten we zwaardere scharnieren, die momenteel in andere auto’s worden gebruikt. Dat zorgt voor meer stevigheid.”

Is alles circulair? Zo goed als, geeft Verstappen aan. “Maar bij de banden lukte dat helaas niet. Er wordt wel onderzoek naar gedaan, maar dat is nog niet ver genoeg. Er zitten dus normale banden op, die andere elektrische wagens ook hebben.”

Met hun ontwerp willen de studenten de auto-industrie uitdagen. “Wij laten zien dat je nu al een auto grotendeels circulair kan maken. Wij zijn een groep studenten zonder diploma’s. Als wij dit al kunnen maken, dan moet het autofabrikanten als BMW en Volkswagen toch ook lukken?”

Auto van de toekomst

Welink juicht dat toe. Hij hoopt dat de studenten de auto-industrie op zijn kop gaan zetten. “Het is geweldig dat ze zelf een wagen hebben gebouwd. De studenten hebben innovatieve materialen gebruikt. In alle eerlijkheid is dit natuurlijk niet hoe BMW een auto zou bouwen. Maar dat is de bedoeling ook niet. De studenten willen anderen inspireren en dat valt zeer te prijzen.”

Op dit moment wordt een auto al voor meer dan 85 procent hergebruikt. In Nederland moet volgens de wet zelfs 95 procent gerecycled worden. Slopers gooien het staal niet weg als een auto het einde van de levensduur bereikt. “Maar er valt nog genoeg te verbeteren, zoals de studenten al laten zien. Ook is het verstandig om modulair te bouwen. ‘Legolisering’ noemen we dat wel. Stel dat de motor van een wagen niet meer werkt en de auto bij de sloop belandt. Dan zou het mooi zijn als je de deuren wel kan hergebruiken, ook bij andere modellen. Net zoals dat je bij lego ook eenvoudig de ramen, deuren en blokjes kunt vervangen”, aldus Welink.

Ferrari-effect

De studenten geven direct toe dat Noah waarschijnlijk niet de ultieme auto van de toekomst is. De auto is bijvoorbeeld stevig, maar niet zo veilig als veel andere wagens. En ook al is Noah niet spartaans, het is ook weer geen luxe vierpersoons wagen. De bolide moet vooral leiden tot meer discussie over hoe zo’n futuristische wagen ontworpen dient te worden. De studenten maken momenteel een rondreis door Europa om bij universiteiten, ambassades en auto-fabrikanten hun Noah te tonen.

Noah op de campus van de TU Eindhoven.

Joost Duppen, TU Eindhoven

Welink vindt dat de wagen zelfs in een museum thuis hoort. “Ik was afgelopen weekend in het Louwman museum, daar vind je allerlei soorten auto’s. Ook studentenprojecten als zonnewagen Nuna en deze Noah horen daar thuis. Het zijn inspirerende bedenksels waar een deugdelijk verhaal achter zit. Die laten zien dat er nog altijd wordt nagedacht over mobiliteit.”

Maar voor het zover is hopen de studenten eerst nog met Noah door het centrum van Eindhoven te scheuren. Ze willen Noah namelijk laten keuren door RDW, de organisatie die bepaalt of een auto de weg op mag. In september volgen er uitgebreide tests en wordt duidelijk of de nieuwe bolide een kenteken krijgt. “Het lijkt me geweldig om er straks mee op de openbare weg te rijden”, zegt Verstappen. “Deze auto heeft echt het Ferrari-effect. Als je voorbij rijdt, kijkt iedereen je na omdat het een bijzondere wagen is.”

ReactiesReageer