Naar de content

Frankenstein is nog steeds actueel

Filmrecensie ‘Frankenstein’ van Guillermo del Toro

Universal Studios, NBCUniversal, CC0 via Wikimedia Commons

Vandaag gaat op Netflix de film ‘Frankenstein’ van Guillermo del Toro in première. Het is niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste adaptatie van dit wereldberoemde boek van Mary Shelley. De thematiek is namelijk nog steeds actueel.

7 november 2025

Het is 1857 en een ontdekkingsreis naar de Noordpool, waarvan men dan het bestaan alleen nog vermoedt, dreigt roemloos in de kou te eindigen. Een schim van een gigantisch figuur schiet voorbij. Zien de zeemannen dit echt? Of is het de vrieskou die ze gek maakt? Even verderop vinden ze een man die zwaargewond tussen de wrakstukken van zijn slee ligt. “Wat voor wezen heeft dit gedaan? Welke duivel heeft hem gemaakt?”, vraagt de kapitein. “Dat heb ik gedaan”, antwoordt de gehavende vreemdeling.

Mary Shelley’s Frankenstein is het klassieke verhaal over een man die een monster creëert. Ze schreef het boek in de negentiende eeuw en liet zich inspireren door de moderne wetenschap van toen en de angsten die al die ontwikkelingen met zich meebrachten. Sindsdien staat het verhaal symbool voor de eeuwige spanning tussen mens en wetenschap. Een spanning die in de meest recente versie van het verhaal, de Netflix-film van regisseur Guillermo del Toro, opnieuw op de voorgrond staat.

Trailer van de Netflix-film 'Frankenstein' van Guillermo del Toro.

“Het verhaal is echt een klassieker over onze angst en tegelijkertijd fascinatie voor een door de mens gemaakt iets, dat de mens uiteindelijk zal overheersen”, zegt Ignaas Devisch, hoogleraar medische filosofie en ethiek aan de universiteit van Gent. “Bijna elke robotfilm maakt tegenwoordig gebruik van eenzelfde soort scenario.” Een scenario dat zich bedrieglijk simpel laat samenvatten: een gedreven wetenschapper maakt een wezen van dode materie, wekt het wezen tot leven, en vervolgens keert het wezen zich tegen hem.

“Angst en fascinatie liggen vaak heel dicht bij elkaar in de wetenschap”, zegt ook hoogleraar wetenschapsgeschiedenis Toine Pieters. Zeker ook in de tijd waarin Shelley haar boek schreef. “Mensen waren heel erg bezig met de vraag of je dode dingen tot leven kan wekken”, vertelt Pieters die verbonden is aan de Universiteit Utrecht. “Er werden bijvoorbeeld reanimatietechnieken ontdekt en ontwikkeld, en voor het eerst worden met succes verdronken mensen gereanimeerd.”

Het verhaal is echt een klassieker over onze angst en tegelijkertijd fascinatie voor een door de mens gemaakt iets, dat de mens uiteindelijk zal overheersen. Bijna elke robotfilm maakt tegenwoordig gebruik van eenzelfde soort scenario

— Ignaas Devisch

Dat idee dat je wat dood is weer tot leven kan wekken, vormde ook de basis voor Shelley haar creatie. Dokter Victor Frankenstein stelt uit lijken van mensen en dieren een lichaam samen en wekt het tot leven. Opvallend genoeg doet de dokter dat in het boek niet met elektriciteit. “Er wordt wel gesuggereerd dat het iets met galvanisatie te maken heeft, maar de dokter houdt de details voor zichzelf”, weet Julius Koetsier hoofdredacteur van filmmagazine Schokkend Nieuws. “Hij is namelijk bang dat andere mensen het ook gaan proberen.”

Volgens Koetsier komt het idee dat Frankenstein het monster tot leven wekt met elektriciteit, voort uit latere bewerkingen van het verhaal. “In 1832 was er een toneelstuk waarin elektriciteit de verwekkende levenskracht is”, vertelt Koetsier. Maar het is vooral dankzij de wereldberoemde verfilming uit 1931 van regisseur James Whale dat elektriciteit en bliksem onlosmakelijk aan Frankenstein zijn verbonden. “Die film is sowieso heel beeldbepalend geweest voor hoe we over dit verhaal denken, en niet alleen door die transformatoren en bliksemschichten. Boris Karloff (de acteur die het monster speelt) is echt het stereotypebeeld van Frankenstein geworden. Dat vierkante hoofd met die bouten in z’n nek, dat is toch hoe we Frankenstein nog altijd zien.”

Die link tussen Frankenstein en elektriciteit is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Volgens hoogleraar Pieters wordt er in de achttiende en negentiende eeuw veel geëxperimenteerd met elektriciteit. “Er worden experimenten gedaan op kikkers, maar ook runderen en zelfs de lijken van criminelen. Ze laten zien dat een dood lichaam stuiptrekkingen krijgt wanneer je er elektriciteit op loslaat. Alsof het weer tot leven komt.” Volgens Devisch laten de vroege experimenten met stroom heel mooi zien hoe met nieuwe mogelijkheden ook de angst toeneemt. “Men was gefascineerd maar ook heel bang”, vervolgt de hoogleraar. “Storm, en dus bliksem, is iets oncontroleerbaars. Ineens kon de mens elektriciteit wel opvangen en naar zijn hand zetten. Alsof we een stukje natuur konden beheersen. Iets dat tot dan toe aan God voorbehouden was.”

De volledige titel van Shelley’s boek is ‘Frankenstein – The Modern Prometheus’. “Prometheus gaf het vuur aan de mensen en werd daarvoor zwaar gestraft. In de eerste plaats omdat hij goddelijke kennis met de mens deelt”, zegt Devisch. “Net als Adam en Eva. Die worden door God gestraft omdat zij hebben gegeten van de boom der kennis. Kennis was lang iets dat eigenlijk alleen voorbehouden is aan God en niet aan de mens. Wetenschappers gaan daar direct tegenin. Zo ook dokter Frankenstein die met zijn monster God als scheppende kracht van de troon stoot.”

“Wat interessant is aan de interpretatie van Del Toro”, vervolgt criticus Koetsier, “is dat het monster visueel gelijkgesteld wordt aan Prometheus.” In de mythe wordt Prometheus voor straf vastgeketend aan een rots waar dagelijks een adelaar zijn lever uitpikt. Elke nacht groeit die lever weer aan, waardoor zijn marteling oneindig werd. De wonden van het monster zijn ook zelfhelend. Daardoor wordt hij onverslaanbaar, maar kan hij ook niet aan zijn eigen leiden ontsnappen. “Del Toro lijkt daarmee te zeggen dat het monster - net als Prometheus - wordt gestraft voor de menselijke ambitie”, zegt Koetsier. “Wij zijn te ver gegaan.”

Schilderij van Theodoor Rombouts die Prometheus toont, vastgeketend aan een rots terwijl een adelaar zijn lever opeet

Ook Prometheus betaalt een hoge prijs voor zijn hoogmoed: hij wordt voor straf vastgeketend aan een rots waar dagelijks een adelaar zijn lever uitpikt. Elke nacht groeit die lever weer aan, waardoor zijn marteling weer opnieuw begint.

Theodoor Rombouts, CC0 via Wikimedia Commons.

“Het willen verleggen van grenzen zit ingebakken in de moderne wetenschap”, zegt Devisch, “en in onze samenleving. Wij koppelen ons geluk aan maximalisatie. Het idee dat meer altijd beter is. We willen records breken, ‘alles’ uit het leven halen.” Een grenzeloosheid die Sigmund Freud al zag, volgens Devisch. “Die zei dat het menselijk verlangen in principe eindeloos doorgaat, tenzij het tegen een externe grens aanloopt. Dat kan een wettelijke begrenzing zijn, of bijvoorbeeld de opvoeding, maar ook religies en andere instituties vormen een dergelijke structuur”, legt de hoogleraar uit. Het verhaal van Frankenstein vindt de oorsprong in een tijd waarin religieuze en victoriaanse idealen de samenleving nog stevig in hun greep hadden. Die structuur werd door de opkomst van de moderne wetenschap steeds breekbaarder. Al ontstonden de eerste barstjes al veel eerder, volgens Devisch.

Kennis was lang iets dat eigenlijk alleen voorbehouden is aan God en niet aan de mens. Wetenschappers gaan daar direct tegenin

— Ignaas Devisch

Volgens Devisch was er in de Griekse en Romeinse oudheid grote wetenschappelijke vooruitgang. “Met de verspreiding van het Christendom is dat stilgevallen”, legt hij uit. Volgens de hoogleraar komen in aanloop naar de renaissance de antieke teksten via de Arabieren en de Perzen in Latijnse vertalingen, terug richting Europa. “Rond de dertiende eeuw begonnen mensen die - toen nog stiekem - weer te lezen.”

“Het verschuiven van grenzen met behulp van wetenschap leidt altijd tot spanning”, zegt ook historicus Pieters. “Vroeger werd je doodverklaard wanneer je hart ermee stopte. Tegenwoordig spreken we van hersendood, want we kunnen dat hart en andere belangrijke lichaamsfuncties kunstmatig in stand houden.” Mede daarom is Frankenstein ook nog steeds een relevant verhaal. “Onze angst en fascinatie voor de dood liggen heel dicht bij elkaar. Kijk naar de tegenwoordige interesse in ‘longevity’ (levensverlengde maatregelen), zoals miljonairs die zich willen laten invriezen om later weer tot leven te worden gewekt. Maar wat wek je dan tot leven?”

Een gravure die experimenten met elektriciteit en het samentrekken van afgesneden kikkerpoten toont

Het verhaal van Frankenstein gaat vooral over onze angst voor de oncontroleerbare wetenschap. In de achttiende en negentiende eeuw ging dat vooral over elektriciteit en het tot leven wekken van levenloze materie. Maar diezelfde angst zie je ook tegenwoordig nog terug in onze ongerustheid over AI.

Wellcome Collection gallery (2018-03-29), CC-by 4.0 via Wikimedia Commons.

Die vraag heeft Del Toro’s dokter Frankenstein zich duidelijk niet gesteld. “Eerlijk gezegd heb ik me nooit afgevraagd wat er na de creatie zou komen”, bekent hij in de film. De link met de onbegrensdheid van het wetenschappelijke verlangen waar Devisch het over heeft is snel gelegd. “Moderne wetenschap is een bedrijf dat op hoge snelheid doordendert en dingen uitvindt en ontdekt zonder zich af te vragen wat ze er mee moeten”, zegt de hoogleraar filosofie en ethiek. “Denk aan smartphones, die worden maar slimmer en sneller en beter, maar we hebben geen idee van de consequenties.”

Voor Frankenstein zijn de consequenties niet mals. Het monster neemt uiteindelijk wraak, en in zowel het boek als de diverse interpretaties van het verhaal, maakt hij daarbij aardig wat slachtoffers. Toch is het monster niet in al die interpretaties even monsterlijk. “Het boek gaat er juist om hoe die grens tussen monster en mens steeds vager wordt”, verklaart hoogleraar Pieters. “Mensen denken vaak dat Frankenstein de naam van het monster is, maar Frankenstein is de dokter die het monster maakt. In die verwarring smelten monster en maker als het ware samen. Net als in het verhaal van Shelley.”

Ook Del Toro speelt in zijn film met die grens tussen mens en monster. In de film raakt Victor Frankenstein gefascineerd door de dood dankzij het vroege overlijden van zijn moeder. Maar die verklaarbare wetenschappelijke gedrevenheid slaat al snel om in ziekelijke obsessie. De jonge dokter (gespeeld door Oscar Isaac) tekent bijna maniakaal het ene ontwerp na het andere en werkt dag en nacht aan zijn creatie. Zonder enige empathie zoekt hij aan de galg terdoodveroordeelden uit die over de juiste fysieke kenmerken beschikken. Even emotieloos haalt hij lijken van het slagveld. Hij zaagt, hakt een snijdt de lichamen in stukken om vervolgens de beste lichaamsdelen te selecteren en aan elkaar te knopen. Dat wat onbruikbaar blijkt, wordt achteloos op een stapel gegooid alsof het vuil wasgoed is.

Shelley was ook een moeder, en dat speelt duidelijk een rol in het verhaal

— Toine Pieters

Maar het is uiteindelijk dokter Frankenstein’s omgang met zijn creatie waar het monsterlijke karakter van de dokter echt onontkoombaar is. De dokter walgt van wat hij gemaakt heeft. Het monster beangstigt hem en hij lijkt er niet mee te kunnen communiceren. Hij ketent het als een beest vast in de kelder en lijkt hem vooral te willen negeren. Tegenover die kilte en weerzin plaatst de film het personage van Elizabeth: in het boek de verloofde van de dokter, bij Del Toro een heimelijke liefde. Zij maakt wel contact met het monster en bekijkt hem met oprechte nieuwsgierigheid en veel meer mildheid dan zijn meester dat doet. Elizabeth lijkt hiermee in Del Toro’s interpretatie voor de visie van Shelley te staan. Zij laat ook in haar boek de lezer met mildheid naar het monster kijken.

“Shelley was ook een moeder, en dat speelt duidelijk een rol in het verhaal”, licht Pieters toe. Ook in Del Toro’s versie lijkt het monster vooral een ouderfiguur nodig te hebben. Iemand die liefde geeft, maar ook grenzen. Iemand die niet alleen creëert maar ook instaat voor de consequenties van die creatie. Het verhaal van Frankenstein is in al zijn interpretaties model komen te staan voor de angst dat we wetenschappelijke uitvindingen niet onder controle kunnen houden. Maar misschien biedt het verhaal ook wel de sleutel om te voorkomen dat die angst bewaarheid wordt. Dat we – net als een ouder - verantwoordelijkheid en zorg moeten dragen voor datgene dat we de wereld in helpen. Dat een beetje structuur en begrenzing niet slecht is en dat we vooral de juiste vragen moeten blijven stellen.

Frankenstein (1910)

De allereerste verfilming van Shelley’s boek duurt slechts vijftien minuten en stamt nog uit de tijd van de stomme film. Het is een redelijke vrije interpretatie van het verhaal. Het monster wordt hier gebrouwen in een soort ketel en dus niet met elektriciteit. Met name door die scene was de film een voorloper in het gebruik van special effects. Het is verplichte kost voor liefhebbers van filmgeschiedenis.

Filmstill uit Frankenstein (1910) toont het monster van Frankenstein in de woonkamer van zijn schepper
Thomas Edison
Bride of Frankenstein (1935, James Whale)

De tweede film van James Whale met Boris Karloff als Frankenstein is misschien nog wel indrukwekkender dan de eerste. “Het is de geboorte van camp cinema en liet zien dat een film zowel griezelig als grappig kon zijn”, zegt filmcriticus Julius Koetsier. Het is zelfs een van zijn favoriete films allertijden. Net als van regisseur Martin Koolhoven die ooit zei over deze film dat hij zelfs met de filmkennis en -technieken van nu, niets aan deze film zou veranderen.

Filmstill uit The Bride of Frankenstein (1935) toont Frankenstein en zijn bruid
Universal Pictures
Hammerfilmseries (1957-1974)

Het Britse Hammer Film Production maakte maar liefst zeven Frankensteinfilms die elk hun eigen draai geven aan het verhaal. Met name de delen geregisseerd door Terence Fischer zijn de moeite waard. In de eerste film, The Curse of Frankenstein, is Christhopher Lee volgens Frankensteinkenner Koetsier het beste en engste monster. “Niet alleen om hoe hij er uitziet, maar vooral dankzij het spel van Lee. Je ziet dat het monster zelf ook weet dat hij niet hoort te bestaan. Dat is tragisch maar maakt hem ook ultiem monsterlijk”, volgens Koetsier.

Filmstill uit Frankenstein (1957), met Christopher Lee als het beroemde gelijknamige monster
Hammer Film Production

Ook de vierde film, Frankenstein Created Woman, verdient volgens Koetsier een eervolle vermelding. “In deze film gaat het veel meer over de ziel en de vraag of je die ziel kan vangen en vervolgens in iemand anders kan stoppen.” Daarmee is het volgens Koetsier een van de interessantere en originelere interpretaties van Shelley’s boek.

Filmstill uit Frankenstein created woman, waarin de hoofdrolspeelster in de spiegel kijkt naar haar mismaakte gezicht
Hammer Film Production
Marry Shelly’s Frankenstein (1994 Kenneth Branagh)

Niet de beste verfilming, maar wel een echte nineties cult-must see. Niemand minder dan Robert De Niro speelt het monster en Helena Bonham Carter speelt Elizabeth. Zij speelt een prachtige rol, maar De Niro is als monster volgens Koetsier veel te menselijk. Frank Darabont, bekend van onder meer de Indiana Jones-films en de Shawshank Redemption, schreef deze bewerking waarin uiteindelijk Elizabeth op dezelfde wijze als het monster tot leven wordt gewekt. Al blijft ook in deze versie een tragisch einde onvermijdelijk.

Filmstill van Robert De Niro, die - met de nodige monstermake-up - de rol van het gelijknamige filmmonster vertolkt in de adaptatie van Frankenstein uit 1994.
Tristar Pictures
Frankenstein (2007, Jed Mercurio)

In deze Britse TV-film is dokter Frankenstein voor het eerst - en tot nu toe het laatst - een vrouw. Een gegeven dat natuurlijk heel mooi het vrouwelijke perspectief van de roman benadrukt. De film is een moderne interpretatie waarin geneticus Victoria Frankenstein met stamcellen haar zieke zoontje hoopt te redden. De film koppelt daarmee de spanning tussen mens en wetenschap aan recente ontdekkingen en thema’s zoals biotechnologie, klonen en genetische modificatie.

Filmstill uit Frankenstein, een Britse tv-serie uit 2007, toont een bleek, buitenaards uitziend monster van Frankenstein
Impossible Pictures
ReactiesReageer