Je leest:

Bereken hoe je populair wordt op internet

Bereken hoe je populair wordt op internet

Auteur: | 6 september 2013

Een groep wiskundigen van Stanford, de prestigieuze Amerikaanse universiteit, hebben met behulp van een computerprogramma ontdekt hoe je het snelst populair wordt op de internetsite Reddit.

Op die site kunnen gebruikers zelf gespreksonderwerpen starten in bepaalde categoriën. De populairste van deze onderwerpen haalt de voorpagina. De subreddits, zoals de categoriën heten, bestaan bijvoorbeeld uit plaatjes, grappen of gesprekken over videospelletjes. En binnen elk van die categorieën zijn er weer ondergroepen: bewegende plaatjes, grappen over katten of een verhaal over Pac-Man.

Net zo populair worden op het web als een schattig katje? Het kan!

De onderzoekers wilden – half voor de lol, half om het systeem te kraken – wiskundig onderzoeken waar je het succesvolste onderwerp kan plaatsen. Daarbij komen volgens hen vier dingen kijken: de plek waar je het onderwerp neerzet, het tijdstip waarop je het neerzet, de waarde van de inhoud en de titel van het ‘thread’.

Nu is de waarde van de inhoud moeilijk wiskundig te benaderen; het is lastig te zeggen wat een goed stuk is. Maar stel dat die factor niet meeweegt, kan je dan een wiskundig perfect reddit-onderwerp maken?

Jazeker, bleek de conclusie. Na een uitgebreide analyse van ‘reposts’, onderwerpen die al eerder op reddit verschenen maar pas in een tweede verschijning op de voorpagina kwamen, ontdekten de wiskundigen drie trends met betrekking tot plaats, tijdstip en titel.

De plaats van het artikel bepaalde de specificiteit van de titel. Hoe kleiner de subcategorie waarin je zit, hoe specifieker de titels moeten zijn. In de categorie ‘kleine katjes met een hoed op’ zullen mensen eerder klikken op een artikel met een specifieke naam zoals ‘het kleinste katje met een hoge hoed’ dan op een algemene titel zoals ‘katjes met mutsen’. Aan de andere kant werkt die laatste titel wél goed in de algemene ‘plaatjes’ categorie. Klinkt misschien logisch, maar de wiskundige analyse bevestigde het.

De voorpagina van Reddit. Hier komen alleen de allerpopulairste onderwerpen van het webplatform.

Aan de andere kant moest een titel ook weer niet té algemeen zijn; dan verging hij in de enorme hoeveelheid. Door een speciaal getal te berekenen dat de ‘uniekheid’ van een titel meette, zagen de onderzoekers dat voor algemene categoriën een soort normale verdeling heersde, met ‘halfuniek’ een piek. In niches nam de populariteit echter toe naarmate de titel specifieker werd.

De grafiek die uitlegt hoe de populariteit (y-as) afhangt van hoe specifiek een titel is (x-as). Zoals je kan zien zijn subcategorieën als ‘atheïsme’ gebaat bij specifieke titels.
Himabindu Lakkaraju, Julian McAuley, Jure Leskovec

Vervolgens analyseerden de onderzoekers de titels zelf; welke woorden moesten voorkomen om iets een hit te maken? Bepaalde categorieën woordsoorten waren populairder bij bepaalde groepen. Gamers hielden meer van zelfstandignaamwoorden, terwijl de plaatjes- en grappen-mensen dol waren op (positieve) bijvoegelijke naamwoorden.

En natuurlijk was ook de zin die je formuleerde van belang. Vooral bij grappen: een onderwerp dat een vraag stelt, werd veel populairder. Dat verklaren de onderzoekers ook: veel grappen zijn een vraag en dan een punchline.

Hier zie je hoe de woordsoort (werkwoord, zelfstandig of bijvoegelijk naamwoord) meehelpt aan de populariteit.
Himabindu Lakkaraju, Julian McAuley, Jure Leskovec
Het populairste plaatje in de categorie ‘Aww’ op reddit op dit moment. Schattige dieren doen het altijd goed. De bijbehorende titel is: ‘I found her at my job. We had the same eyes.’

Dan als laatste: het tijdstip en de plek waar je je onderwerp plaatst. Belangrijk is dat een herposting niet te snel mag plaatsvinden; minimaal 20 tot 40 dagen wachten is het devies. En nooit een herpost doen in een subcategorie die specifieker is dan de oorspronkelijke postplaats; dan heeft iedereen het al gelezen.

Dus daar zijn ze: wiskundig verantwoorde tips om populair te worden op het internet. Wie wil dat nou niet. Mocht je bang zijn dat de analyses van de Standfordgangers niet kloppen; ze hebben ze nog getest ook. Met 85 plaatjes die willekeurig een volgens het programma ‘goede’ of ‘slechte’ titel kreeg. De goede titels werden aanzienlijk populairder. Het werkt dus ook nog.

Aan de andere kant is het misschien beter om oprecht interessante dingen te plaatsen, dingen die jou interesseren en die je wilt weten. Maar daar wordt je niet populair mee.

Bron

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 06 september 2013

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.