Research Center for Functional Molecular Systems

Partner van NEMO Kennislink

Het Research Center for Functional Molecular Systems is een vennootschap van de organische en marcomoleculaire scheikundeteams van de Technische Universiteit Eindhoven, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Rijksuniversiteit Groningen. Zij zijn samengebracht om de grenzen van de chemische zelf-assemblage te verleggen. Er zijn vier onderzoekslijnen opgezet die zich richten op één grote uitdaging: het maken van functionele op leven lijkende moleculaire systemen. Samen maken ze de themapagina Leven bouwen met moleculen mogelijk.

Zoeken en filteren in
Research Center for Functional Molecular Systems
Filteren & zoeken
bacterie
S. Rütschlin, et al, Cell Chemical Biology (2017), doi:10.1016/j.chembiol.2017.03.017

Bacterie bestrijdt ijzerpiraten met slim voorraadbeheer

De strijd om te overleven dwingt bacteriën tot slimme oplossingen. Zoals het ontwikkelen van een enzym dat niet een, maar drie verschillende producten kan maken, zo ontdekten Duitse onderzoekers. Opmerkelijk, want enzymen voeren normaal gesproken heel specifiek één reactie uit.

Esther Thole