Faces of Science

Natuurkundige, UT

"Nanodraden zijn de bouwstenen van de quantumcomputer"

Wie:

Wat:
Natuurkundige

Waar:
Universiteit Twente in de vakgroepen NanoElectronics en Quantum Transport in Matter

Studie:
Technische Natuurkunde

Promotie gaat over:
Nanodraden als bouwsteen voor een quantumcomputer

Ik koos dit vakgebied omdat:
Onderzoek naar quantummechanica voelt voor mij als een grote puzzel, en ik houd van puzzelen en antwoorden zoeken op vragen.

Geboren:
28 augustus 1997, in Zutphen

Leukste aan wetenschapper zijn:
Dat iedereen die in hetzelfde veld als jij werkt, vooruit wil. Er is wel concurrentie, maar uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde einddoel en dat willen we met z’n allen bereiken. Hierdoor is er veel samenwerking, en vind ik het delen van informatie met elkaar één van de mooiste aspecten van wetenschapper zijn.

Meest bijzondere moment als wetenschapper:
De eerste keer dat ik mijn chip ging afkoelen naar 20 millikelvin. Ik vond het een bizar idee dat mijn chip in een koelkast zat die een temperatuur heeft van 0.02 graden boven het absolute nulpunt in het universum!

Moeilijkste aan wetenschapper zijn:
Elke dag is er wel iets wat ik niet weet. Soms is dat leuk, want het betekent ook dat er elke dag iets is wat ik leer, maar soms is dat ook lastig of demotiverend.

Hobby’s:
Tennissen, hardlopen, bakken, koken, lezen, windsurfen en theater

Wat hoop je met bloggen voor Faces of Science te bereiken:
Ik hoop mijn liefde en enthousiasme voor natuurkunde en wetenschappelijk onderzoek over te brengen. Verder wil ik laten zien dat Twente een toffe plek is om te werken!

Wie is je grote voorbeeld?:
Mijn ouders

Wat wilde je worden toen je 7 was:
Kok

En toen je 17 was:
Ik wist toen niet zo goed wat ik wilde worden en wilde niet te ver vooruit te kijken. Ik wist wel dat ik natuurkunde wilde studeren, daar was ik heel zeker van.

Leukste reactie op je onderzoek:
“Ik vond natuurkunde op de middelbare school helemaal niet leuk, maar wat jij doet, klinkt wél interessant!” Zo’n soort reactie zorgt toch voor een overwinningsmomentje!

Alle publicaties van Femke Witmans