Faces of Science

Leren over het leven

Giphy.com

Als kind leerde ik vlinderboeken uit mijn hoofd en stuiterde ik om 6 uur ’s ochtends de trappen van ons oude huis af om vogels te kijken. Dat ik biologie ging studeren stond eigenlijk wel vast. Wie biologie studeert, leert van alles over het leven om ons heen.

Als je ecoloog wilt worden, dan studeer je biologie. Na zes jaar lang de enige vogelaar in de klas geweest te zijn was ik er dan ook helemaal klaar voor: eindelijk ging ik mijn soortgenoten ontmoeten. Met veel enthousiasme zat ik voor het eerst in de collegezaal, keek ik rond en zag ik zeker 200 andere gepassioneerde biologen om mij heen. De studieadviseur sprak ons toe. Bij de vraag wie er allemaal ecoloog wilde worden, vloog mijn hand de lucht in. Vol verwachting keek ik weer die zaal gepassioneerde biologen in. Nul. Nul? Nul! Naast mijn hand ging er geen enkele andere omhoog. Biologie is meer dan ecologie, die harde les leerde ik al snel.

Biologie, de leer van het leven, en haar studenten draaien om het verklaren van de wereld om je heen. Dit is wat deze studie zo fascinerend maakt. Je leert dingen die direct van toepassing zijn op alles wat je ziet. Destijds dacht ik nog dat dit alleen gold voor de ecologie. Maar dit geldt eigenlijk voor iedere bioloog. Want waar ik probeerde de natuur te begrijpen, bleek dat de anderen in de zaal net zo gepassioneerd waren als ik, maar dan voor de microbiële wereld, moleculaire wereld of het menselijk lichaam. De verscheidenheid aan onderwerpen die onder de biologie vallen is enorm.

Leren over het leven gebeurt ook nog eens op veel verschillende niveaus. Van de kleinste bacteriën tot het verklaren van mondiale ecosystemen. Het is geweldig om over al deze systemen te leren. Daarbij komen deze werelden ook vaak samen. In mijn eigen onderzoek gebruik ik moleculaire methoden om pollen van enkele micrometers groot te determineren. Zo wil ik achterhalen welke planten bestuivers (zoals bijen) bezoeken om aan de hand daarvan weer te begrijpen hoe een complexe groep aan bestuiver soorten gebruikt maakt van het beschikbare bloemaanbod. Als we dit begrijpen kunnen we vervolgens nationale beheersstrategiën opstellen/informeren. Van micrometers tot nationaal beleid dus.

Biologische kennis is ook van groot belang voor het oplossen van mondiale vraagstukken, waarin je interdisciplinair moet samenwerken. Biologen zijn vaak een vast onderdeel van interdisciplinaire teams. Neem bijvoorbeeld klimaatverandering. Teams van ecologen kijken naar de effecten op de natuur, en teams van medisch biologen onderzoeken de effecten op de menselijke gezondheid. Daarnaast zijn ook microbiologen en biogeochemici volop betrokken in het onderzoek naar de opslag van koolstof in ecosystemen. Veel van wat je leert is dus zeer relevant.

Relativeren

Het klinkt misschien als één groot pleidooi om jou te laten kiezen voor een biologiestudie (en dat is uiteraard volledig terecht), maar eigenlijk wil ik hiermee een groter punt illustreren. Ik denk namelijk dat je een bovenstaand verhaal over heel veel studies kunt vertellen. Wat de studie biologie, en de tijd, leert, is dat je initiële studiekeuze misschien wel helemaal niet zo belangrijk is als deze in eerste instantie lijkt. Alleen al binnen één studie ontdek je zo veel kanten en kom je vervolgens ook nog eens met zo veel verschillende mensen in contact. Misschien heb je nu het beeld dat het al vast staat wat je gaat worden als je een bepaalde studie kiest. Maar voor mij bleek het bijvoorbeeld echt niet zo dat je altijd ecoloog moet worden als je biologie studeert.

En zelfs na je studie kun je nog van alles doen. Zo heb ik biologenvrienden die nu beleidsmedewerker, ICT’er, communicatieadviseur, onderwijskundige, filosoof en (ja, inderdaad…) leraar zijn en zijn er ook nog een aantal die CEO van een eigen bedrijf zijn. Aan al deze beroepen geven zij een eigen draai met hun biologische kennis.

En mocht je er nu na een jaar achter komen dat een studie echt niets voor jou is, dan kun je altijd nog switchen. Dan is het niet een verloren jaar, maar een jaar waarin je een waardevolle levenservaring hebt opgedaan. Een studie gaat namelijk misschien nog wel meer om jezelf ontwikkelen, ontdekken wat je leuk vindt en kritisch leren denken, dan alleen maar te leren over het specifieke onderwerp dat je studeert. Dus probeer vooral te relativeren en een keuze te maken die voor jou goed voelt, de rest komt vanzelf wel!

Benieuwd naar de studiekeuzes van andere Faces of Sciences en hun tips? Lees dan ook de onderstaande blogs!