Naar de content
Faces of Science
Faces of Science

Gamend door het oude Egypte

Spel en Wetenschap: de perfecte combo

Assasins Creed: Origins (Ubisoft)

Geweld en intrige, slangen en krokodillen, allemaal in de hitte en het zand van Egypte: het is de perfecte cocktail voor een Hollywood film. Of voor een game. Assassin’s Creed: Origins brengt de speler terug naar de Egyptische oudheid. Maar Origins is meer dan een game: het brengt spel en wetenschap samen.

Assassin’s Creed: Origins komt officieel vandaag uit, maar echte liefhebbers konden de game al wekenlang pre-orderen. Ook ik heb er al tijden naar uitgekeken. Niet omdat ik zo veel game, maar omdat het spel zich afspeelt in het oude Egypte. En de makers van Assassin’s Creed zijn zeer bekwaam in het nabootsen van historische periodes. Kijk de trailer en oordeel zelf:

Trailer voor Assassin’s Creed: Origins

Authentieke games

De pracht en praal van de game betekent natuurlijk niet dat alles ‘historisch correct’ is. Zo zie je in het begin-shot van de trailer de knik-piramide van Snefroe en één kolos van Memnon recht naast elkaar staan. Maar in werkelijkheid staat de piramide nabij Cairo en de twee kolossen van Memnon in Luxor, meer dan 500 kilometer uit elkaar. Dat maakt ook niet uit: het blijft entertainment. 

Maar zoals altijd gaan zulke ‘historische’ games (net als heel veel historische films) gepaard met de claim dat het ‘authentiek’ is: Ubisoft heeft al lang bekend gemaakt dat ze een team van professionele Egyptologen hebben gebruikt voor het creëren van de game. En denk bijvoorbeeld ook aan de Hollywood-kaskraker 300 (2006), waarover regisseur Zach Snyder zei dat de gebeurtenissen ‘90% accurate’ waren. Zach Snyder zat er ontiegelijk ver naast, maar de wetenschappelijkheid van Ubisoft is mogelijk iets prijzenswaardiger.

Begin-shot van de trailer, waar de knik-piramide van Snefroe en één kolos van Memnon recht naast elkaar staan.

Ubisoft heeft gepraat met Egyptologen, historici en archeologen; ze hebben zelfs taalkundigen ingeschakeld om de oude Egyptische taal tot leven te wekken voor het spel. Dit is redelijk standaard voor grote historische games en films, en natuurlijk een groot deel van de marketing (‘kijk hoe echt het is!’). Maar Ubisoft is ook verder gegaan dan dat.

Vanaf 2018 is het bijvoorbeeld mogelijk om door de virtuele wereld van het spel heen te lopen zonder het spel te hoeven ‘spelen’. Deskundigen hebben ‘guided tours’ geschreven zodat spelers meer kunnen leren over de echte geschiedenis van Egypte: voor de ervaring en de kennis, niet voor het doden van virtuele poppetjes. Sterker nog, Ubisoft is het Hieroglyphics Initiative gestart, om de (automatische) vertaling van hiërogliefen makkelijker te maken. Hoe cool is dat?

Een winkel op Utrecht Centraal staat helemaal in het thema van Egypte om de videogame Assassins Creed: Origins aan te prijzen.

Historisch correct



De game blijft natuurlijk wel een game: zoals ik boven al zei, lang niet alles is ‘historisch correct’. Maar Assassin’s Creed: Origins laat wel zien hoe wetenschap en spel gecombineerd kunnen worden om iets prachtigs te maken. In een eerder blog schreef ik over mijn droom van een digitale wereld met reconstructies van alle periodes in de wereldgeschiedenis. Origins is dat nog niet, maar het belooft veel goeds voor de toekomst…

Als je meer wilt weten over hoe ‘echt’ Origins eigenlijk is (of niet is), kan je vandaag naar de radio luisteren. Twee jonge collega’s van me bespreken op Radio 1 de game met hun Egyptologische kennis. Het leuke is dat sommige dingen die ‘nep’ lijken dan wel weer echt zijn (of echter dan je zou denken): het binnenvallen van tombes, bijvoorbeeld, gebeurde zeker weten in het oude Egypte. Graven werden geplunderd, sarcofagen werden hergebruikt voor nieuwe doden, men liet er graffiti achter en er deden verhalen de ronde over geesten en magische papyrusrollen die op de begraafplaatsen te vinden waren. Treasure hunting is niet alleen iets van de moderne tijd…

Een winkel op Utrecht Centraal staat helemaal in het thema van Egypte om de videogame Assassins Creed: Origins aan te prijzen.

Uzume Zoë Wijnsma voor NEMO Kennislink

Wat mij betreft is dit één van de leukste onderdelen van een wetenschappelijke carrière: je kennis delen met een breder publiek, inhaken op discussies en vraagstukken die nu spelen, en samen enthousiast zijn over een videogame. Daarom schrijf ik natuurlijk ook deze blogs. En daarom mogen jullie me ook altijd mailen met vragen over de Egyptische en Perzische oudheid. Hoe meer kennis er gedeeld wordt, hoe beter!

Assasins Creed: Origins (Ubisoft)
ReactiesReageer