Eindelijk heb je je onderzoeksresultaten binnen, maar wat nu? Opschrijven! Alleen dan leren anderen ook iets van jouw verkregen inzichten. Maar schrijven blijft lastig. Daarom zeven handige tips om jou te helpen bij het schrijven van jouw profielwerkstuk, verslag of artikel.
Bij het schrijven van mijn eerste paper spookten er allerlei vragen door mijn hoofd: Waar moet ik beginnen? Is mijn boodschap zo duidelijk voor een ander? Begrijp ik überhaupt zelf wat ik heb opgeschreven? Bijna een jaar lang heb ik aan mijn project gewerkt en om dan alles op te moeten schrijven in een paar kantjes, is best een opgave. Om in schrijfmodus te komen, probeerde ik van alles: van supergezonde smoothies tot ondersteboven schrijven. In deze blog deel ik de zeven meest waardevolle tips die mij hielpen bij het schrijven van mijn eerste artikel.
Tip 1: Ken je publiek!
Stel jezelf vooraf vragen over wie jouw artikel leest en wat je hen wil meegeven. Wat weten zij al, en wat nog niet? Van tevoren nadenken over je publiek, helpt je het verhaal gericht vorm te geven. Zo sta ik bij een artikel voor MRI-experts niet te lang stil bij de basisprincipes van een MRI-scanner, maar besteed ik wel iets meer aandacht aan de impact van een hersentumor op een patiënt.
Tip 2: Afkijken mag...
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden; integendeel, wetenschappers houden juist van structuur in hun artikelen. Kijk eens heel bewust naar een artikel dat is gepubliceerd in een tijdschrift waar jij ook jouw artikel naar toe wil sturen. Aangezien de structuur en stijl van artikelen kan verschillen per vakgebied, tijdschrift en studietype, kan het vinden van een aantal voorbeeldartikelen je sturing geven bij het schrijven van je eigen paper.
Tip 3: Leer van anderen!
Je begeleiders hebben al jaren ervaring met het schrijven van artikelen. De ideale kans om daar gebruik van te maken. Vraag hen om tips, en leg uit waar je moeite mee hebt. Ongetwijfeld klinken veel van jouw punten heel herkenbaar voor hen. Het hoeven overigens niet per se begeleiders te zijn; collega’s, medestudenten of docenten komen waarschijnlijk met hun eigen tips.
Tip 4: Begin met de methodesectie
Artikelen volgen vaak deze structuur: Introductie – Methode – Resultaten – Discussie – Conclusie. In de methode beschrijf je in detail hoe een studie is uitgevoerd. Omdat je precies weet hoe jij je onderzoek hebt gedaan of gaat doen, kun je deze sectie redelijk vroeg schrijven, zelfs als je nog niet alle resultaten binnen hebt.
Tip 5: Laat je methodesectie aansluiten op je resultaten
Volg in je resultatensectie dezelfde volgorde als je methode: als je in je methode begint met het beschrijven van je studiepopulatie, geef dan in je resultaten aan hoeveel deelnemers er waren en wat de relevante demografische gegevens waren. Zo blijft je artikel overzichtelijk en weet de lezer hoe je aan je resultaten bent gekomen.
Tip 6: Begin gewoon met schrijven…
Dit klinkt misschien vreemd, maar veel studenten lopen hier tegenaan. Of het nu perfectionisme of overdenken is, soms kan ik uren naar een leeg scherm staren. Realiseer je dat wat je aanvankelijk opschrijft, vaak niet het definitieve resultaat is. Begin gewoon met schrijven wat je wil overbrengen (desnoods in bullet points), dan kan je het later altijd nog aanpassen! Mijn begeleider kwam met de Pomodorotechniek: stel een haalbaar doel (zoals honderdvijftig woorden), zet een timer voor vijfentwintig minuten, werk geconcentreerd, neem vijf minuten pauze en herhaal het proces voor de volgende stap!
Tip 7: Experimenteer!
Het schrijfproces is voor iedereen uniek, dus het loont om te experimenteren en te ontdekken wat het beste werkt voor jou! Mijn collega’s verklaren mij voor gek, maar ik schrijf bijvoorbeeld het beste in een wat rumoerige omgeving. Die zoek ik dan ook bewust op als ik een schrijfdag heb. Naarmate je meer artikelen schrijft, ontdek je langzaamaan wat jouw ideale schrijfsituatie is en merk je (hopelijk) dat het steeds makkelijker gaat. Maar pas wel op, straks ga je het nog leuk vinden ook…