Wel of geen gemodificeerde baby's? Stand blijft 1-1

iGEM Leiden in discussie met het publiek

Een groep mensen zit in een collegezaal. Een persoon heeft een microfoon in zijn handen.
Tobias Fecker

Wij laten bacteriën een inktviseiwit maken waarmee we uiteindelijk brandwonden willen genezen. Daarvoor veranderen we de genen van die bacteriën. Niet iedereen staat achter genetische modificatie, daarom gingen we met een divers publiek in gesprek. Ik had niet gedacht dat er zoveel voorstanders waren.

Volg Team Leiden

Wij als iGEM Leiden gaan deze zomer met een team van elf studenten aan de slag om het eiwit suckerine te produceren met behulp van de bacterie E.coli en andere organismen. Suckerine is een eiwit dat voorkomt in de zuignaptanden van de Humboldt-pijlinktvis. De inktvis gebruikt deze tanden om zijn prooi aan de haak te slaan. Dit eiwit moet dan ook sterk en flexibel zijn anders is het dikke pech, prooi weg! Deze bijzondere eigenschappen maken dit eiwit erg geschikt als vervanger voor menselijke huid. Wij gaan deze kennis gebruiken om een gel te maken die mensen met brandwonden en/of chronische wonden kan genezen.

Gevaar voor samenleving?

Ons iGEM-team is druk bezig met het ontwikkelen van een hydrogel om brandwonden te genezen. Daarvoor gebruiken we genetisch gemodificeerde bacteriën, iets waar niet iedereen een voorstander van is. Wij vinden interactie met het publiek belangrijk en gaan graag over genetische modificatie met ze in gesprek.

Daarom hebben we tijdens verschillende evenementen een groot publiek betrokken bij ons onderzoek. Hierbij konden gasten bijvoorbeeld tekenen met bacteriën, DNA isoleren en een hydrogel maken. Tijdens die evenementen kregen we vaak de vraag of synthetische biologie ook gevaren kan brengen voor onze samenleving. Daarom organiseerde ons team afgelopen vrijdag een discussieavond over synthetische biologie.

De discussieavond vond plaats in een statig gebouw, waar vroeger het laboratorium van natuurkundige en nobelprijswinnaar Kamerlingh Onnes gevestigd was. Het diverse publiek bestond uit zowel academici als niet-academici. Aan de hand van uiteenlopende stellingen probeerden wij een goed beeld te krijgen van de verschillende meningen.

Het publiek mocht stemmen over stellingen als ‘Genetisch gemodificeerde organismen zijn een gevaar voor de samenleving’.

Tobias Fecker

Ik dacht dat iedereen tegen zou zijn

Bij een van de stellingen vertelde de presentator aan de hand van een video, dat tijdens genetische modificatie van embryo’s in het DNA wordt geknipt met zeer precieze technieken. Daarmee daalt bijvoorbeeld de kans op een bepaalde ziekte. Het publiek en een vakkundig panel, bestaande uit dr. Dennis Claessen, professor Han de Winde en Marjolein Crooijmans, mochten vervolgens voor of tegen de stelling stemmen.

Tijdens de discussieavond praatten verschillende deelnemers over genetische modificatie. Is het een goede methode om ziekten te voorkomen of vormt het een kloof tussen rijk en arm?

Tobias Fecker

Tot mijn verbazing was de ene helft van het publiek vóór genetische modificatie van embryo’s en de andere helft tegen; ik dacht van tevoren dat bijna iedereen tegen zou zijn! Tijdens de discussie die volgde vertelden voorstanders dat het belangrijk is om embryo’s met een hogere kans op een bepaalde ziekte genetisch aan te passen, zodat ze later een gezond leven kunnen leiden.

Iemand anders gaf het tegenargument dat het genetisch modificeren van embryo’s voor een grote kloof tussen arm en rijk kan zorgen, omdat niet alle ouders dit kunnen betalen. Na de discussie werd er opnieuw gestemd: het bleef nog steeds 1-1.

Als iGEM-team kijken we positief terug op de bijeenkomst. Ook het publiek was erg enthousiast, aangezien dit soort discussies over genetische modificatie zelden worden georganiseerd in Nederland. We hebben een veel beter zicht gekregen op de verschillende standpunten van het publiek. De uitkomst van de discussie kunnen toekomstige iGEM-teams weer gebruiken om de komende jaren opnieuw in gesprek te gaan met het publiek. Daarbij kunnen zij nieuwe stellingen introduceren. Ten slotte is het interessant om in de toekomst met andere teams te onderzoeken of de meningen over maatschappelijke standpunten wereldwijd hetzelfde verdeeld zijn.

Deze blog is geschreven door teamlid van iGEM Leiden Maarten Lubbers

Het iGEM-team Leiden 2019 v.l.n.r.: Maarten Lubbers, Steijn Beekman, Jonah Anderson, Tobias Fecker, Floor Stel, Alejandro Marquiegui, Jo-Anne Verschoor, Daniël Tan, Vera Williams, Daan van Tol, Melanie Ofman.

iGEM Leiden