Afremmen, kijken, richting aanwijzen, sturen, nog een keer kijken... Een beginnend bestuurder is geen fan van rotondes. Toch zijn ze veiliger dan een kruispunt met verkeerslichten. Waarom is dan nog niet elk kruispunt een rotonde?
De rotonde gold lange tijd als het veiligste type kruispunt. Maar op sommige plekken in ons land worden rotondes toch weer teruggebouwd naar een ‘gewoon’ kruispunt met verkeerslichten, zoals in het Brabantse plaatsje Uden. En in 2022 suggereerde een verkeerskundig ICT-bureau dat de veiligheid van rotondes sterk zou zijn verminderd door onder andere de komst van de e-bike. Is de rotonde nog wel zo veilig?
“Absoluut”, verzekert Wendy Weijermars, hoofd afdeling Infrastructuur en Verkeer bij SWOV (Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). “De rotonde beschouwen we nog steeds als het veiligste kruispunttype. En daar zijn twee belangrijke redenen voor: een rotonde vermindert conflictpunten en hij dwingt snelheidsvermindering af.”
Veiligst voor wie?
Als je met de auto een rotonde oprijdt, kun je maar op één punt in conflict komen met een andere auto, legt Weijermars uit. Bij elke ‘arm’ van de rotonde is er dus telkens maar één ander voertuig waar je op hoeft te letten. “In tegenstelling tot een kruispunt, waar je rechtdoor, rechtsaf of linksaf kan, en waar ook allemaal weer verkeer vandaan kan komen.”
— Wendy Weijermars
De snelheidsvermindering wordt afgedwongen door de vorm van het kruispunttype. “Op een rotonde moet je een scherpe bocht om, ook als je rechtdoor gaat. Je móet dus wel afremmen.” Een kruispunt met verkeerslichten dwingt die snelheidsvermindering niet af; als je een rood licht negeert en op een ander botst, heb je meteen een ongeval met hoge snelheid.

Als je met de auto een rotonde oprijdt, kun je maar op één punt in conflict komen met een andere auto. Bij elke ‘arm’ van de rotonde is er dus telkens maar één ander voertuig waar je op hoeft te letten.
Rodolfo Gaion, via PexelsVoor auto's is de rotonde dus de veiligste manier om elkaar te kruisen. Hoe zit dat met fietsers? Weijermars: “Juist door die gedwongen snelheidsvermindering voor auto's is de rotonde ook voor fietsers de veiligste optie.” Voor fietsers zijn er wel meer verschillende verschijningsvormen van de rotonde: soms heeft de fietser bijvoorbeeld voorrang op de auto, zoals je vaak binnen de bebouwde kom ziet. Maar buiten de bebouwde kom gaat in principe de auto voor.
Daar heeft het SWOV al veel onderzoek naar gedaan, vertelt Weijermars. “Er is ook veel discussie over geweest. Je kunt verschillende fietsvoorzieningen onderscheiden: zo heb je rotondes waarbij fietsers op de rijbaan zitten, er zijn rotondes met fietsstroken, en je hebt rotondes met vrijliggende fietspaden.” Uit onderzoek blijkt dat die laatste het veiligst zijn. En kunnen fietsers dan beter voorrang krijgen, of niet? “Meerdere onderzoeken laten zien: het is veiliger om de fietsers juist uit de voorrang te halen.”
Alternatieven
Veiligst voor iedereen, dus. Toch zijn niet álle kruispunten rotondes. Wanneer werkt een rotonde niet? “Stel je eens voor”, peinst verkeerskundige Aiko Dokter, “dat het kruispunt aan het begin van de A12, in Den Haag, een rotonde wordt.” Dokter is werkzaam als beleidsadviseur verkeersveiligheid bij de gemeente Den Haag. Het kruispunt dat hij noemt, waar de A12, de Benoordenhoutseweg en de Zuid-Hollandlaan elkaar kruisen, is het drukst bereden verkeerspunt van Den Haag.
— Aiko Dokter
“Verreweg het meeste verkeer komt daar van de A12 af”, vervolgt Dokter. “Het verkeer van de N-weg en de ontsluitingsweg ertegenover maakt op een rotonde dan geen schijn van kans. Je komt er dan nooit tussen.” Een rotonde op een te druk, en vooral onevenredig verdeeld kruispunt, werkt dus niet. “Verkeerslichten kun je naar wens afstellen, bijvoorbeeld om verkeer gelijk te verdelen en zo de doorstroming optimaal te houden.”
Weijermars noemt nog een ander fenomeen dat de doorstroming kan verstoren: “Als je een kruispunt hebt tussen even drukke wegen, maar iets verderop ligt een brug of een spoor, dan krijg je te maken met terugslag van verkeer. Op het moment dat de brug opengaat of een trein langskomt, krijg je een enorme ophoping van wachtende auto's. Een rotonde zou dan compleet vast komen te staan, maar met verkeerslichten kun je de andere richtingen gewoon groen geven zonder de boel te blokkeren.”
Een andere reden om een kruispunt met verkeerslichten te verkiezen boven een rotonde, is de beschikbare ruimte. “Rotondes zijn groot”, zegt Dokter. “Soms zou je misschien liever een rotonde aanleggen, maar past het simpelweg niet op die plek. Je kunt moeilijk iemands woonkamer verbouwen.” Overigens wil je de rotonde ook weer niet té ruim bouwen, waarschuwt de verkeerskundige; dan remt hij het verkeer niet voldoende af.
Maatwerk
Een punt waar veel verkeer kruist moet dus veilig zijn, niet te veel vertraging opleveren, en op die plek passen. Hoe bepaal je welk kruispunt de beste optie is? Dokter: “Alles in de verkeerskunde draait om maatwerk.” Per locatie wordt dus gekeken naar alle factoren die meespelen, legt hij uit. “Maar er zijn natuurlijk wel een paar basisprincipes waar we vanuit gaan, bij het herinrichten van een verkeerspunt.”
“Allereerst heb je te maken met beleid”, vervolgt de Haagse beleidsadviseur. Gemeenten zetten hun beleidsplannen uiteen in een strategie, die vervolgens bepaalt welke keuzes er worden gemaakt over bijvoorbeeld de infrastructuur. Den Haag deed dat in hun plan Strategie Mobiliteitstransitie 2022-2040. “Ter illustratie: in Den Haag maakt 43% van het autoverkeer een ritje van nog geen 5 kilometer. Dat kan beter, natuurlijk.”
Daarnaast wil je uiteraard een zo hoog mogelijke veiligheid bewerkstelligen. “In de wereld van verkeersveiligheid werken we met de 3 E's: engineering (infrastructuur), education (gedrag) en enforcement (handhaving).” De keuze om wel of niet een rotonde aan te leggen valt vooral in het vakgebied engineering. “En dan begint het maatwerk. Welke soort wegen kruisen elkaar, zijn die gelijkwaardig, wat is de voertuigintensiteit op die wegen? Is er een nieuwe wijk die moet worden ontsloten, of moet een bestaand kruispunt worden herzien?”

Op een 'traditioneel' kruispunt is met behulp van verkeerslichten de doorstroom van verkeer veel beter te reguleren dan op een rotonde.
Dimhou, via PixabayDat herzien gebeurt bij voorkeur volgens het ‘werk met werk’-principe: “Als een weg sowieso wordt opengebroken, voor bijvoorbeeld onderhoud, kijken wij of de huidige situatie nog werkt. Daar komen allerlei modelberekeningen bij aan te pas.” Soms krijgt een gemeente signalen over een (mogelijk) gevaarlijke verkeerssituatie. “Wij zitten dicht tegen het politieke vuur van de gemeente aan”, vertelt Dokter. “Bij zulke signalen duiken we de verkeersveiligheidscijfers in. Daarbij letten we ook op het soort ongevallen die zijn gebeurd: heeft iemand zelf een fout gemaakt, of deugt de infrastructuur niet?”
Verkeer in verandering
Zo'n signaal uit de omgeving kwam ook binnen bij het Noord-Brabantse Uden. Maar dat ging vooral over de doorstroming: wie daar op de drukke N264 wilde komen vanaf een van de zijwegen, kon lang wachten op een gaatje in de stroom van auto's op de rotonde. De provincie Noord-Brabant besloot daarom in 2024 om de drie rotondes op de N-weg weer terug te bouwen naar ‘klassieke’ kruispunten, met verkeerslichten die rekening houden met de verkeersintensiteit.
Die ingreep is de doorstroming ten goede gekomen. Maar ook de veiligheid, aldus een woordvoerder van de provincie tegen het AD. Dat zou komen doordat je ‘bij het betreden en verlaten van een rotonde gelijktijdig inschattingen moet maken en handelingen moet uitvoeren.’ Is de o zo veilige rotonde dan toch op zijn retour?
Verkeerskundige Weijermars denkt van niet. Ze wijst ook op de haken en ogen in het onderzoek uit 2022. “Het was een grote studie, waarbij heel veel kruispunten allemaal op een hoop zijn gegooid. Dan loop je het risico dat je appels en peren met elkaar gaat vergelijken.” Verschillende voor- en nastudies laten zien dat het ombouwen van een kruispunt naar een rotonde leidt tot aanzienlijk minder verkeersslachtoffers.
Maar, vervolgt ze, er is inderdaad veel nieuw verkeer op komst. Zoals de e-bike. “Je ziet nu steeds meer snellere fietsers, en daardoor ook meer snelheidsverschil tussen fietsers. Die komen ook sneller de rotonde op en het zou kunnen zijn dat daardoor nieuwe verkeersveiligheidsproblemen ontstaan.”

Met de komst van een aantal nieuwe weggebruikers, zoals de e-bike, wordt er opnieuw onderzocht of de rotonde nog steeds het meest veilige type kruispunt is. De resultaten van het onderzoek worden in 2027 verwacht.
Roman Biernacki, via PexelsOm die reden is verder onderzoek naar rotondes van groot belang, benadrukt Weijermars. En dat gebeurt ook: het SWOV doet momenteel samen met kennisplatform CROW grootschalig onderzoek naar de interactie tussen fietsers en autoverkeer op rotondes, waarbij ook naar rijsnelheden wordt gekeken. In 2027 verwachten we daarvan de resultaten en weten we of de rotonde nog steeds het veiligste type kruispunt is.
Nul verkeersdoden
Nul verkeersdoden in 2050. Dat doel heeft de Nederlandse overheid zichzelf gesteld. In deze serie onderzoeken we of het kan, en wat daar voor nodig is.

