12 juli 2018

“Nu de vakantietijd weer is aangebroken, trekt Nederland er massaal op uit. Een groot deel van de bevolking gaat nog altijd met de caravan op pad en ook elektrische auto’s nemen in populariteit toe. We kregen daarom de lezersvraag of een elektrische wagen geschikt is om een caravan te trekken. Dat blijkt niet het geval voor vakanties lang over de grens, lees maar in dit artikel waarom dit zo is en wat mogelijk oplossingen zijn.”

Je leest:

Waarom hebben elektrische auto’s zoveel moeite met caravans?

Waarom hebben elektrische auto’s zoveel moeite met caravans?

Auteur: | 10 augustus 2017
E-Trailer

Nu de vakantietijd weer volop is aangebroken, trekt een groot deel van Nederland erop uit met de caravan. Voor een elektrische auto is dat nog steeds heel lastig. Waarom is dat zo en is de elektrische aanhanger E-Trailer de oplossing?

“Een elektrische auto heeft zoveel moeite met een caravan vanwege de energie-inhoud van de batterij”, zegt wetenschapper Igo Besselink van de TU Eindhoven. “Die is te klein.”

De nieuwe elektrische wagens hebben een actieradius van zo’n 350 kilometer. Dat is de afstand die ze afleggen zonder op te laden. Maar hang je een caravan aan de trekhaak? Dan neemt de actieradius flink af. Je kunt dan nog maar de helft zover rijden: ongeveer 175 kilometer. Dat is niet echt aantrekkelijk als je ver weg wilt naar Spanje, Zuid-Frankrijk of Italië.

Tesla model X heeft een trekhaak voor een caravan trekken. De ANWB deed een uitgebreide test met de elektrische wagen en concludeerde dat het met de trekkracht wel goed zit maar de actieradius inderdaad flink afneemt.

Het vermogen van de motor is geen groot probleem, volgens Besselink. “Een elektromotor kan flink veel vermogen leveren en de caravan prima trekken. Al moet je wel uitkijken dat je niet te vaak op vol vermogen rijdt, want dan kan de elektromotor oververhit raken. Elektrische auto’s hebben een ingebouwde beveiliging, software en sensoren die de temperatuur in de gaten houden, zodat dit niet gebeurt. Als de temperatuur te ver oploopt wordt het beschikbare vermogen teruggebracht”, weet Besselink.

E-Trailer als oplossing?

Is het met nieuwe technologie wel mogelijk om een elektrische auto een caravan te laten trekken over grote afstanden? “Dan moet vooral de batterij meer energie-inhoud krijgen. Die techniek gaat steeds verder. Dat is goed nieuws, maar het gaat niet razendsnel”, aldus Besselink. “Naar verwachting hebben we over tien jaar een verdubbeling van de batterijcapaciteit. Dat betekent dat je dan zo’n 300 kilometer kunt rijden met een caravan achter een elektrische auto. Dat is een stuk aantrekkelijker.” Als je dan de wagen oplaadt langs de snelweg bij een snellader, kun je na een half uurtje weer verder en op een dag een flinke afstand afleggen.

Een grotere batterij in de wagen plaatsen is geen oplossing, volgens Besselink. “Dan wordt de auto veel zwaarder, kost het rijden meer energie en gaat de prijs fors omhoog. Bovendien heb je alleen op vakantie zo’n grote accu nodig, dus is het zonde en een slechte investering om het alleen daarvoor altijd in je auto te hebben.”

Een andere oplossing, die momenteel wordt ontwikkeld, is de E-Trailer. Dit is een aanhanger met elektrische aandrijving, die ook geschikt is voor caravans. “Door elektromotortjes in de wielen te verwerken geef je de auto als het ware een duwtje in de rug”, zegt Rick Lenssen van de Delftse start-up E-Trailer. Hij werkte als student aan de elektrische wielen van zonnewagen Nuna en kwam daardoor op het idee voor de nieuwe aanhanger.

Uitgelicht door de redactie

Biologie
Na een Chinese, nu een Russische CRISPR-Cas-cowboy?

Techniek
Is het verstandig om alle kolencentrales te sluiten?

Geneeskunde
Taalstoornis na een herseninfarct op je 21e

Artistieke weergave van de werking van de E-Trailer. In de wielen zitten de motoren. De twee groene boxen aan de zijkanten geven de boordcomputers aan. Deze zijn in werkelijkheid veel kleiner. De zwarte kabels zijn de remkabels voor de handrem (die werkt nog mechanisch).
E-Trailer

Aanhanger met aandrijving

Het kost veel energie om op te trekken en daar helpt de E-trailer bij. “Bovendien winnen we remenergie terug bij het remmen. Vooral in de bergen is dit handig, omdat je dan veel moet remmen”, zegt de jonge ondernemer. Bij deze uitvinding bouwen de jonge ondernemers een accupakket om de chassisbalk van een aanhanger. “Daarnaast installeren we een slim regelsysteem dat weet wanneer gas moet worden gegeven, bijvoorbeeld als je optrekt of tegen een berg oprijdt. Dan wordt extra vermogen geleverd en dat is niet nodig als je rechtdoor gaat op de snelweg. In de wielen zitten elektromotoren. We winnen ook remenergie terug.”

De caravan ook elektrisch aan te laten drijven maakt een behoorlijk verschil, verwacht Lenssen. “De caravan zorgt voor het eigen vermogen en daardoor kun je verder rijden”, zegt hij. Hoe ver precies? Dat weet hij nog niet. Maar Linssen verwacht dat je in de buurt moet komen van de normale actieradius van een elektrische auto (350 kilometer). “Laad je onderweg niet alleen de wagen maar ook de caravan op, dan kun je na een half uur weer 350 kilometer afleggen.”

Naast een elektrische aanhanger maakt de Delftse startup E-Trailer ook de SMART-Trailer, speciaal voor caravans. Door sensoren aan te brengen op bijvoorbeeld de wielen en verlichting, weet je altijd of de bandenspanning goed is en de lampen werken. Bovendien waarschuwt de SMART-Trailer tegen oververhitting in de bergen, gaat het na of ramen en deuren dicht zijn en de caravan waterpas staat. Al die informatie vind je terug in een overzichtelijke app.
E-Trailer

Dat klinkt aantrekkelijk, maar zover is het nog niet. De e-trailers zijn namelijk nog in ontwikkeling. Technisch is het bijna klaar, maar het duurt toch nog even voor we ze op de weg zien. Op dit moment is de regelgeving zo dat een aanhanger geen eigen aandrijving mag hebben. “De RDW gaat daarover en is welwillend, maar het kost tijd om de regels te wijzigen. We verwachten ongeveer twee jaar.” De prijs van een aanhanger met eigen aandrijving ligt waarschijnlijk rond de vijfduizend euro, voor een caravan is een grote batterij nodig en betaal je vermoedelijk zo’n tienduizend euro.

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 10 augustus 2017

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.