Naar de content

TU Delft wereldkampioen Formula Student

DUT15

Met een razendsnelle bolide won de TU Delft afgelopen weekend het elektrische klassement van de internationale racewedstrijd ‘Formula Student’ in Duitsland. Daarmee kroonden ze zich tot wereldkampioen. Het elektrisch racemonster van de Delftse studenten blinkt uit door een vierwielaandrijving, ingenieus besturingssysteem en een ongekende acceleratie.

De studenten van de TU Delft werden afgelopen weekend in Duitsland de officieuze wereldkampioen.

DUT15
Formula Student?

De Formula Student is een internationale racewedstrijd, die op meerdere continenten wordt gehouden, en twee klassementen kent: één voor elektrische en één voor brandstofaangedreven auto’s. De wedstrijd in Duitsland van afgelopen weekend kende het sterkste deelnemersveld en wordt daarom gezien als officieus wereldkampioenschap. Ieder jaar werkt een nieuw team van studenten aan de verschillende wagens. TU Delft deed dit keer mee met de DUT15. De wedstrijd kent een aantal onderdelen, waarop de jury punten toekent. Ze beoordelen de wagens op het ontwerp en het racen. Bijvoorbeeld hoe snel de bolides optrekken, hoe rap ze bochten maken en wie het snelste 22 kilometer achter elkaar op het circuit rijdt.

Op het fameuze circuit van Hockenheim, waar ook de auto’s van de Formule 1 wedijveren, sloegen de studenten hun slag. Ze vergaarden de meeste punten en lieten de concurrentie achter zich.

“We hoopten het natuurlijk wel van tevoren en we wisten dat we een goede auto hadden. Eerder dit jaar werden we al eerste op het circuit van Silverstone in Engeland. Maar er kan nog zoveel mis gaan tijdens het racen. Gelukkig deden we het uitstekend”, zegt teammanager en student werktuigbouwkunde Stijn Pennings.

Bocht uitslingeren

De studenten van de TU Delft lieten de concurrentie onder meer achter zich door hun vierwielaandrijving. Ieder wiel werd aangedreven door een eigen motor.

Pennings: “Dat leverde een aantal voordelen op. We verdeelden het koppel over vier in plaats van twee wielen. Dat maakte onze auto sneller. Bovendien konden we vijf keer zoveel energie terugwinnen tijden het remmen.”

Tijdens de bochten haalt de auto soms wel een snelheid van zestig kilometer per uur. Versnellen van nul naar honderd kilometer per uur lukt de bolide in twee seconden.

Worcflow

Met name in de bochten had de race-auto profijt van de aandrijving. “Onze vierwielaandrijving zorgde ervoor dat een wagen minder snel de bocht uit slingert. Wij hebben zelf het besturingssysteem gebouwd, dat in de bocht precies bepaalt hoe hard ieder wiel gaat”, zegt de student werktuigbouwkunde. Ook de enorme vleugels van de wagen vallen op. “Die zorgen ervoor dat je als het ware op de grond blijft plakken en niet uit de bocht glijdt”, weet de teammanager.

De auto deed het door deze foefjes op vrijwel alle wedstrijdonderdelen goed, maar blonk met name uit in het rijden van het aangelegde bochtig parcours op het circuit. De auto’s moesten binnen de pionnen blijven. Viel er toch een om? Dan was er een tijdstraf. De studenten eindigden daar als eerste en knalden tegen geen enkele pion.

DUT15 in actie op het circuit van Hockenheim. De auto moet binnen het circuit blijven en mag de pionnen niet raken. DUT15 reed foutloos de snelste tijd.

Complex systeem

Ook in de duurproef scoorde het team veel punten. Daarbij moesten de deelnemers 22 kilometer achter elkaar afleggen. “Bij ons vielen twee motoren uit, omdat het een vrij complex systeem is. We werken met spanningen van zeshonderd volt, die we aansturen via 24 volt. Als er dan ergens een piekje is dan klapt de motor er al snel uit. Op twee motoren konden we prima doorrijden en werden we tweede op dat onderdeel”, aldus Pennings.

De pijlsnelle bolide DUT15 in actie op Hockenheim.

DUT15

De student geeft aan veel geleerd te hebben van het afgelopen jaar waarin hij aan de wagen werkte. “We hebben van het allereerste concept tot aan de race alles zelf gedaan: het ontwerp, de auto bouwen en het testen. Waar je normaal drie a vier jaar over doet, hebben wij het gedurende het afgelopen jaar voltooid. Ik heb veel geleerd. Bijvoorbeeld hoe te presteren onder tijdsdruk, bij hoeveel slaap je nog goed functioneert, en hoe je met conflicten in het team omgaat.”

Volgende week volgt nog een wedstrijd in Oostenrijk. De studenten uit Delft zijn de torenhoge favoriet. “Daar doet de TU Delft pas sinds vorig jaar aan mee en toen werden we tweede. Dus we hebben nog wat recht te zetten”, benadrukt Pennings.

ReactiesReageer