Naar de content

Rijden als een krab of als haai tijdens de zonnerace

Hans-Peter van Velthoven

Met innovaties proberen studententeams elkaar af te troeven tijdens de World Solar Challenge. Dat is de strijd om de beste zonneauto ter wereld, die vanaf zondag losbarst. Nieuwkomer Groningen bouwde een auto die voortbeweegt als een krab en regerend kampioen Delft plakte een haaienhuid op de wagen.

11 oktober 2019

Nog voor de race begon was er al een fikse tegenslag voor het team van de TU Delft. Tijdens een test op een racecircuit in de Australische stad Darwin raakte de auto na de laatste bocht in een slip. “De wagen draaide 180 graden en ramde de vangrail”, zegt teamlid en student bouwkunde Emie Klein Holkenborg van de TU Delft. “Onze coureur was flink geschrokken, maar had gelukkig geen letsel. Met de auto ging het minder goed. Het zonnepaneel was beschadigd en de zijkant zat onder de krassen.”

De NunaX van het team van de TU Delft in actie tijdens een test.

Hans-Peter van Velthoven
World Solar Challenge

Tijdens de nemen 52 teams uit 24 landen het tegen elkaar op. Ze strijden om wie als eerste de 3021 kilometer van Darwin naar Adelaide aflegt. Iedere racedag begint om 8:00 en eindigt om 17:00. Er zijn verschillende klassen, die allemaal uitsluitend op zonne-energie voortbewegen. De TU Delft, Universiteit Twente en het team uit Groningen doen mee in de Challenger class, waar vooral snelle eenpersoonswagens in zitten. De TU Eindhoven doet mee in de Cruiser Class voor gezinsauto’s, waarbij voor verschillende onderdelen punten wordt gegeven en diegene met de hoogste score wint.

Snelle wieldoppen

Een flinke domper dus voor de regerend kampioen. Een paar studenten werkten de hele nacht door om de bolide te herstellen. “Ze moesten stukken uit de zijkant zagen, omdat de schade daar te groot was. Dat is natuurlijk heel raar. We hebben deze auto de afgelopen twee jaar opgebouwd en er alles aan gedaan om de wagen te beschermen. Nu moest de zaag erin. Daarna hebben we het opgevuld. Gelukkig rijdt de auto weer en kunnen we mee doen aan de race.”

Maar er is ook een nadeel. De wagen is niet meer zo strak gestroomlijnd als de studenten wilden. En juist dat speelt een sleutelrol bij deze race. Tijdens de World Solar Challenge rijden de wagens op zonne-energie, die gevangen wordt door zonnepanelen bovenop de wagens. Wie het eerste de 3021 kilometer van Darwin naar Adelaide aflegt, wint. Daarom is het niet alleen belangrijk dat de zonnepanelen goed zijn, maar ook dat de auto zo strak mogelijk vormgegeven wordt. Hoe soepeler een wagen door de lucht rijdt, en de wind er dus netjes langs raast, des te minder energie het kost en hoe verder en sneller je kan rijden.

De teams doen er daarom alles aan om zo min mogelijk weerstand te hebben. Door de extra opvullingen van de TU Delft zijn er nu meer naden en die zorgen voor een slechtere aerodynamica. “Het gaat daarom zeker invloed hebben. Maar gelukkig hebben we meer innovaties die het nog goed doen. Onze wieldoppen zijn aan de buitenkant net iets minder bol, waardoor ze de vorm van een vliegtuigvleugel krijgen. Als de wind vanaf de zijkant komt gaat de auto daardoor extra hard naar voren. Net als in een vliegtuig worden we dan voortgestuwd”, aldus Klein Holkenborg.

Bovendien heeft het team uit Delft nog een geheim wapen, zegt ze. Ze doelt op de shark skin (haaienhuid) die de studenten op hun wagen aanbrachten. “Het is heel dun, een soort folie, die je op de buitenkant van de bolide plakt. Daarin zitten heel kleine kanaaltjes, die alleen onder de microscoop te zien zijn. De turbulente lucht waar je doorheen rijdt, gaat in die kanaaltjes zitten. Daardoor stroomlijn je als het ware de lucht”, legt ze uit. De studenten hopen dat hun auto hierdoor toch snel genoeg is om opnieuw kampioen te worden.

Het team uit Groningen dat meedoet aan de World Solar Challenge.

Job Verkruisen

Krabauto

Ook het team uit Groningen, dat bestaat uit mbo-, hbo- en wo-studenten, heeft een speciale troef in handen. Zij maken gebruik van vierwielsturing. “Daardoor kunnen we de wielen zo draaien dat de wagen onder een hoek rijdt. Net zoals een krab zich voortbeweegt. Zo stroomt de wind makkelijker langs de auto en hebben we minder last van weerstand”, zegt student communicatie Eline Hesta van de Hanzehogeschool. Zij is teamlid van Top Dutch Solar Racing uit Groningen.

Het is de eerste keer dat dit team meedoet aan de race. “Daardoor moesten we alles zelf bedenken. Dat was een pittige klus, waar we tweeënhalf jaar geleden al aan zijn begonnen. Dat was ook nodig, omdat we veel zelf hebben gebouwd. Zoals het zonnepaneel, de batterij en de elektromotor. Dit heeft als voordeel dat we daardoor alle onderdelen naadloos in elkaar over kunnen laten lopen”, aldus Hesta.

Ondanks dat Groningen voor het eerst deelneemt aan de race, zijn de verwachtingen hoog gespannen. “De afgelopen dagen hebben we veel getest en zijn we eenvoudig door de technische keuring gegaan”, zegt Hesta. “We zijn optimistisch en hebben een serieuze kans om hoog te eindigen. In ons team hebben we allemaal verschillende achtergronden: de een studeert elektrotechniek, een ander natuurkunde, kortom we vullen elkaar goed aan. Op deze manier willen we laten zien dat je in tweeënhalf jaar een nieuwe auto kan bouwen als je als team goed samenwerkt. Wie weet waar we hierna nog meer toe in staat zijn?”

ReactiesReageer