Een nieuw digitaal platform maakt het delen van real-time informatie in de transportsector mogelijk. Zodat vervoerders direct weten waar hun vracht is, en een vrachtwagenchauffeur het op tijd hoort wanneer een binnenvaartschipper vertraging op heeft gelopen. Dat soort communicatie verloopt in de transportsector momenteel nog verre van vlekkeloos.
Vijf vrachtwagens rijden naar het vliegveld van Keulen, om containers vol met nieuwe televisies op te halen. Die gaan ze daarna afleveren bij elektronicawinkels in de buurt. Maar dan gaat het mis. Als ze er bijna zijn, horen ze pas dat hun vracht in een vliegtuig naar Brussel zit.
Dit gebeurt nog regelmatig. Het is een grote ergernis in de transportsector, slecht voor hun portemonnee en schadelijk voor het milieu. Er zijn nog veel meer voorbeelden. “Het komt ook voor dat niet op tijd wordt doorgegeven dat ergens een kapotte brug is waardoor een schip langer wacht dan was gepland. Daardoor staan dan ook weer vrachtwagens – die vaak het laatste stukje transport doen – voor niks te wachten”, legt Remco Dijkman van de TU Eindhoven uit.
Beveiliging
Een nieuw digitaal platform – onder de naam ‘GET Service’ – dat onder meer door Dijkman in een internationaal consortium werd ontwikkeld, moet uitkomst bieden. Daardoor zien vervoerders online in real-time waar hun vracht is. Ze kunnen het pakketje dus live volgen of het nu op een vliegtuig, schip of vrachtwagen zit. Is er vertraging of wijkt een vliegtuig uit naar ander vliegveld? “Dan weten de andere vervoerders, die de vracht op moeten halen dat direct. Ze delen deze informatie, maar we schatten het ook in op basis van historische data. Je kunt bijvoorbeeld live vluchten volgen via flight radar. Ons algoritme ontdekt ook of een vliegtuig een andere route kiest en afbuigt naar België in plaats van Frankrijk.” In het consortium deden naast kennisinstellingen ook transportbedrijven mee.
Een planner van een grote vervoerder ziet in het platform dus veel eerder als er wat mis gaat. “Daarnaast linken wij naar belangrijke sites met informatie over het weer, waterniveau, bruggen, sluizen en files”, aldus Dijkman.
Een van de belangrijkste onderdelen van het platform is de beveiliging. “De transportsector moet het vertrouwen. Een gebrek daaraan is een groot obstakel en een belangrijke reden waarom een dergelijk platform er nog niet is. Daarom zijn er nog geen grote initiatieven. Technisch is dit al lang mogelijk. Maar vervoerders zijn bang dat concurrenten weten waar ze rijden of dat opdrachtgevers een lagere prijs willen bedingen als ze zien dat er bijvoorbeeld vrachtwagens in de buurt rijden. Bovendien willen bedrijven alleen hun informatie delen als duidelijk is hoe zij er beter van worden. Daar zijn ze ook nog niet helemaal van overtuigd.”
Navigatiesysteem
De onderzoekers hielden hier rekening mee. Op het platform is bijvoorbeeld niet alle informatie voor iedereen zichtbaar. De vervoerders volgen alleen hun eigen vracht en dus met wie je al zaken doet. Daarmee is niet alle argwaan verdwenen, geeft Dijkman eerlijk toe. “Er is een hoop koudwatervrees. Veel vervoerders willen eerst zien wat ze er mee kunnen.”
En dat kan nu al. Verschillende onderdelen van het platform worden in gebruik genomen. Portbase gaat de basisvoorzieningen van het platform – zoals de beveiligingstechnologie en informatie-uitwisseling – gebruiken. Zij regelen de informatievoorziening binnen de Rotterdamse haven.
Daarnaast komt er een geavanceerd navigatiesysteem voor vrachtwagens. “Een planningsalgoritme laat dan bijvoorbeeld zien welke vrachtwagens het dichtste bij een bepaalde vracht zitten.
Vertraging
Maar het kijkt ook naar de mogelijkheid van meerdere vervoerders waaronder treinen en binnenvaartschepen. Hoe meer verschillende vervoersmiddelen je kiest, des te groter de kans op vertraging. Dat kent iedereen wel van overstappen tijdens een treinreis. Daarom kiezen veel vervoerders voor vrachtwagens, want die zijn hoe dan ook vaak nodig om op de plaats van bestemming te komen. Met dit planningsalgoritme kan je veel eenvoudiger en overzichtelijk treinen en schepen gebruiken.”
Voor vrachtwagenchauffeurs die alleen rijden en niet aangesloten zitten bij een groot bedrijf komt een speciale app. “Dat wordt een soort ‘marktplaats’. Zodra ze hun vracht afgeleverd hebben bellen ze nu de grote bedrijven. Maar dat kan eenvoudiger, via zo’n app. Al deze oplossingen maken de communicatie hopelijk een stuk makkelijker, zodat het verleden tijd is dat vervoerders onnodig op elkaar wachten. Want dat kost geld en belast onnodig het milieu.”
Overigens is het GET Service Platform van Dijkman niet het enige in zijn soort. Andere bedrijven werken aan soortgelijke oplossingen. Zoals het Nationaal Logistiek Info Platform, Timocom, Freight Line en Cofano.