Nieuw soort kleding houdt het lichaam koel

Nieuwe materialen kunnen helpen ons lichaam koel te houden bij hoge temperaturen

Pexels, Tookapic via CC0

Met de tropische temperaturen van de afgelopen week wil je het liefst zo min mogelijk kleren aan. Helaas waren veel Nederlanders alweer aan het werk, en je kunt natuurlijk geen zwembroek aan naar kantoor. Gelukkig hebben Amerikaanse onderzoekers nu een oplossing gevonden: een stof die je lichaamsstraling doorlaat en je zo beter afkoelt.

Airconditioning kost veel energie

Pexels, Tookapic via CC0

Bij extreme hitte zit je tegenwoordig liever buiten dan binnen. Steeds meer huizen en kantoren hebben airco en zelfs onze auto’s zijn uitgerust met climate control. Erg fijn als het kwik tot grote hoogste stijgt, maar al deze verkoelingstechnieken kosten wel enorm veel energie. Daarom stelt Shanhui Fan, hoogleraar stralingskoeling aan Stanford, voor dat we voortaan ons lichaam afkoelen, in plaats van onze omgeving. “Als we onszelf koel houden besparen we enorm op airconditioning”, vertelt hij via e-mail.

Warme straling

Samen met Yi Cui, hoogleraar nanomaterialen, wil Fan kleding maken die ons niet meer opwarmt als onze omgeving opwarmt. Je straalt namelijk constant infraroodstraling uit om te zorgen dat je huid ongeveer 34 graden blijft. Maar T-shirts, topjes en broeken zitten in de weg en absorberen de straling. Dat zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur stijgt. Een blote huid voorkomt dit probleem, maar dat kan helaas niet altijd.

De Amerikanen analyseerden met computermodellen welke stoffen deze infraroodstraling de ruimte geven, en baseerden hun ontwerp uiteindelijk op het polymeer polyethyleen. Dit materiaal absorbeert van zichzelf geen infraroodstraling, maar je kunt het niet voor kleding gebruiken omdat je er zo doorheen kijkt. Daarom gebruiken de onderzoekers nanoporeus polyethyleen (NanoPE). “De gaatjes van honderd micrometer groot verstrooien het licht en maken het materiaal ondoorzichtbaar,” legt Fan uit. “Maar de poriën laten wel lucht door, dus ademt de stof goed.”

Gewoon katoen laat infraroodstraling niet door, nanoporeuse kleding wel.

Via Stanford University

Warm en koud

We gebruiken NanoPE al in lithium-ion batterijen, dus konden de onderzoekers het materiaal gemakkelijk kopen en hun model testen. Ze lieten het materiaal wel reageren met polydopamine om de afvoer van zweet te verbeteren. Ook stopten ze een katoenen maas tussen twee lagen NanoPE om de stof sterker te maken. Na testen met een gesimuleerde huid bleek dat het NanoPE de huidtemperatuur maar met 0,8 graden liet stijgen, terwijl katoen de huid al snel 3,5 graden warmer maakt.

De onderzoekers van Standford zoeken vaker naar energiebesparende oplossingen dicht bij de mens. Vorig jaar ontwikkelden ze al een stof die de straling juist vasthoudt en ons opwarmt. Die stof was gebaseerd op gewoon katoen, maar de zilveren nanodraadjes die ze door het katoen heen woven zorgde ervoor dat veel lichaamswarmte reflecteerde. Als het aan Fan ligt komen beide stoffen binnen een paar jaar op de markt: “We moeten de processen nog op grotere schaal testen, maar we willen de materialen zeker op de markt brengen.”

Bron: Shanhui Fan, Yi Cui et al., Radiative human body cooling by nanoporous polyethylene textile, Science, Link: http://science.sciencemag.org/cgi/doi/10.1126/science.aaf5471