Lezersvraag: Waarom hebben wetenschappers zo lang nodig om een vaccin te maken?

Een persoon krijgt een BCG-vaccinatie tegen tuberculose.
Flickr.com, Government of Prince Edward Island via CC BY-NC-ND 2.0

In mei riepen wij onze nieuwsbrieflezers op om vragen over de coronacrisis voor te leggen aan onze redactie en de coronadenktank. Hier geven wij kort antwoord op een lezersvraag en wijzen we op relevante artikelen op NEMO Kennislink.

24 juni 2020

Eén van onze lezers had de volgende vraag voor de coronadenktank:

“Waarom hebben wetenschappers zo lang nodig om een vaccin te maken?”

De onderzoekstijd tot aan een kandidaatvaccin is normaal gesproken al één tot anderhalf jaar. Daarna volgt nog de productiefase: het op grote schaal produceren van een vaccin. NEMO Kennislink sprak met Hanneke Schuitemaker, viroloog en hoofd van de afdeling virale vaccinontwikkeling bij Janssen Vaccines. Janssen Vaccines werkt met een methode die eerder is gebruikt bij het ontwikkelen van vaccins tegen bijvoorbeeld hiv en ebola. Die methode gaat uit van genetisch veranderde verkoudheidsvirussen.

Virussen bevatten, net als menselijke cellen, genetisch materiaal dat codeert voor alle onderdelen die geproduceerd moeten worden. “Onderzoekers maken het verkoudheidsvirus onschuldig door een belangrijk deel van het genetisch materiaal te verwijderen. Op die lege plek stoppen ze dan een stukje genetisch materiaal van een ander virus, in dit geval dus SARS-CoV-2”, vertelt Schuitemaker. Het resultaat is een verkoudheidsvirus dat niet zorgt voor ziekte, maar wel stukjes van het coronavirus aan het afweersysteem laat zien. Vervolgens moet je gaan testen of dit een goeie afweerreactie opwekt.

Verder lezen:

Wij brachten een groep experts uit de volle breedte van de wetenschap bijeen in onze coronadenktank en bevroegen hen naar de gevolgen van deze crisis voor ons leven en onze samenleving. Ga naar de denktank.