Artsen van het UMC Groningen hebben in kaart gebracht welk letsel er allemaal kan ontstaan bij het spelen met een Nintendo. Hun onderzoek verschijnt deze week in de kersteditie van the British Medical Journal.
Promovendus Maarten Jalink ontwierp en testte een serious game op de Wii U voor arts-assistenten die hun chirurgische vaardigheden willen trainen. “Een deel van dat onderzoek omvatte het in kaart brengen van het effect van het spelen van videospelletjes op de basisvaardigheden van de spelers”, vertelt hij. “Daarbij stuitte ik ook op wetenschappelijke artikelen die letsel rapporteerden na het spelen van spelletjes. Dat vond ik wel interessant, dus besloot ik alle gevallen eens bij elkaar te zoeken.”
“Toen ik het artikel eenmaal had geschreven, was de vraag: waar zullen we het naartoe sturen? Ik stelde mijn promotoren toen voor om het in te sturen voor de kersteditie van the British Medical Journal (BMJ). BMJ brengt elk jaar met kerst een grappige editie, met correct uitgevoerd onderzoek over aparte onderwerpen. Daarmee willen ze laten zien dat wetenschap erg leuk kan zijn. Het was een grote gok om het artikel naar BMJ te sturen, want ze krijgen elk jaar heel veel voorstellen voor de kersteditie. Maar het is gepubliceerd en daar ben ik erg trots op.”
Nintendo-duim
Jalink onderzocht Nintendo’s met traditionele controllers (knopjes of een joystick) en de Wii controller, die werkt door bewegingen van de spelers. Zijn belangrijkste conclusie: als de spelcomputer verandert qua besturing, verandert ook het letsel. “Bij de traditionele controllers had je bijvoorbeeld de Nintendo-duim. Mensen die urenlang spelen, zonder te rusten, krijgen pijn in de duim. Er ontstaat schade in de pezen doordat deze een klein beetje ontsteken; een vorm van RSI”, legt Jalink uit.
Bij de Wii vind je heel ander letsel. Mensen moeten bewegen en slaan dan met hun controller tegen de tv, de muur of een broertje. Met breuken of blauwe plekken tot gevolg. Ook is er al eens een vrouw met een gevaarlijke bloeding in de borstholte in het ziekenhuis beland, omdat zij tijdens het spelen van Wii tennis hard tegen een bank was gevallen.
Er zijn dus wel wat meldingen van letsel door spelcomputers, maar als je ziet hoeveel spelcomputers er verkocht worden, is het risico klein. We kunnen dus met een gerust hart een Nintendo onder de kerstboom leggen? Jalink: “Ja hoor, een scherp kleurpotlood is misschien wel gevaarlijker dan een spelcomputer.”
Rotsblokken boren
Underground, het spel dat Jalink ontwikkelde, komt begin 2015 op de markt. Het is geschikt voor zowel professionals als consumenten. “Het spel speelt zich af in een mijn. De speler moet, met behulp van robotarmen, robotjes naar een eindpunt begeleiden. Onderweg moet je bijvoorbeeld rotsblokken oppakken en verplaatsen of vijanden uitschakelen.” Consumenten besturen het spel met joysticks. Voor professionals zijn er straks speciale tangetjes te koop die ze op het systeem kunnen klikken.
Het UMC Groningen heeft een groot skills centrum waar Nederlandse artsen en arts-assistenten heen kunnen komen om hun chirurgische vaardigheden te trainen. Er staan simulatoren van tienduizenden euro’s, maar die worden nauwelijks gebruikt. Dat heeft volgens Jalink een aantal redenen. “Het wordt als saai ervaren. De eerste keer is het nog wel leuk om een fictieve galblaasoperatie te doen, maar om het goed onder de knie te krijgen, moet je het daarna nog twintig keer doen. Daarnaast gaan de simulatoren vaak kapot en staan ze achter slot en grendel, waardoor artsen er toch niet zo snel heengaan.”
Om te testen of het spel de juiste vaardigheden traint, liet Jalink vijftien chirurgen en vijftien internisten, die nooit een operatie uitvoeren, een testlevel spelen. Zij moesten rotsblokken in de mijn losboren en vervolgens verplaatsen. Dezelfde groepen deden ook een standaardtest waarbij zij met behulp van tangetjes blokjes uit een doos moesten pakken. Mensen die goed waren in de standaardtest, waren ook goed in het computerspel. En chirurgen waren beter in het computerspel dan internisten. Chirurgen deden er gemiddeld 99 seconden over om het level succesvol af te ronden, internisten gemiddeld 209 seconden. Het spel lijkt dus goed de vaardigheden, die nodig zijn voor een operatie, te simuleren.