Naar de content
Faces of Science
Faces of Science

Het aftellen is begonnen

Allisonddd

Het einde is nu echt in zicht: over 23 weken heb ik mijn proefschrift ingeleverd!

3 juli 2015

Langzaamaan begin ik ook het gevoel te krijgen dat ik hier ‘klaar’ ben. Daarmee bedoel ik niet dat mijn werk al af is. In tegendeel… Er ligt op dit moment weer een hoofdstuk ter goedkeuring bij mijn begeleiders, er moeten nog een inleiding en een conclusie worden geschreven, afbeeldingen gezocht, een bibliografie gemaakt, een dankwoord in elkaar gezet.. enzovoorts, enzovoorts. Laat staan dat ik al bezig kan zijn met de leuke dingen die nog gaan komen, zoals het nadenken over welke borrelhapjes en drankjes ik wil hebben op de receptie na de plechtigheid…

Klaar zijn
Met ‘klaar zijn’ bedoel ik dat ik langzaam maar zeker een beter idee krijg over wat ik hierna wil gaan doen en hoe ik dat dan het beste kan vormgeven. In een eerdere weblog heb ik al eens aangegeven dat het mijn originele plan was om docent klassieke talen te worden en nu, na een studie klassieken, een onderzoeksmaster en een proefschrift in de klassieke archeologie, ben ik nog altijd op dat punt. Het onderwijs trekt mij gewoon en de klassieke talen zijn de vakken waarvoor ik zelf ooit ben gevallen.

Het onderwijs trekt mij gewoon.

Allisonddd

Lerarenopleiding
Goed. Het middelbaar onderwijs dus. Daarvoor heb ik wel mijn eerstegraads ‘bevoegdheid’ nodig, oftewel een opleiding waarin mijn didactische vaardigheden worden verbeterd en waarin ik meer bezig ben met hoe ik doceer en waarom ik dat op die manier doe, dan met wat ik doceer. Dat heb ik immers in de opleiding klassieke talen al gedaan. Omdat ik vrij snel mijn studie een promotieplek kreeg, heb ik de lerarenopleiding nog niet gevolgd. Dat is dus stap één na mijn promotietraject.

Torenhoge kosten
Toen ik er informatie over ging opzoeken, bleek die stap nog niet zo eenvoudig te zijn. Ik dacht namelijk: ik zal me online wel moeten aanmelden en dan kan ik in september 2016 zo die opleiding inrollen. Nou, dat aanmelden gaat wel lukken, maar de kosten van die opleiding zijn voor mij torenhoog! Dat komt omdat ik een gat heb zitten tussen mijn studie klassieke talen en deze nieuwe studie. Zodoende zou ik niet het normale tarief moeten betalen, maar het hoge tarief, oftewel vijf keer zoveel… Dat was wel even schrikken, want dat geld heb ik niet. Wat nu?!

Vijf keer zoveel collegegeld betalen, dat heb ik niet!

Flickr, Clover Autrey, CC BY 2.0

Nieuw project
Alsof het zo moest zijn kwam er onlangs een collega bij me binnen, die had gehoord dat ik geïnteresseerd was in het volgen van de lerarenopleiding na afronding van mijn promotietraject. Hij zei me dat ik maar eens een afspraak moest maken met Anne Kempers. Zo gezegd, zo gedaan en nog diezelfde middag zat ik met Anne om de tafel. Zij is de coördinator Leraarschap als Carrièreperspectief van de Radboud Universiteit en in die hoedanigheid de juiste persoon om mij verder te helpen. Zij vertelde me over een nieuw project, PhD’s voor de klas’-klas/, gericht op mensen die hun proefschrift hebben afgerond en het middelbaar onderwijs in willen mét een bevoegdheid.

Het project wordt gefinancierd door de Faculteit der Letteren van de Radboud Universiteit en is opgericht met het oog op het landelijk tekort aan academisch opgeleide taaldocenten. Afhankelijk van eerder gevolgde onderwijstrainingen tijdens je promotietraject (BKO) volg je dit nieuwe project gedurende een half jaar of een jaar en haal je, bij een succesvolle afronding, je eerstegraads bevoegdheid. Dit was precies waar ik naar op zoek was!

Borrelhapjes
Het plan is dus als volgt: de komende 23 weken besteed ik alle tijd die ik nog nodig heb aan mijn proefschrift, zodat dat netjes wordt afgerond. Misschien denk ik stiekem zelfs al wel even aan de borrelhapjes voor de receptie… Maar na die 23 weken ga ik me richten op mijn aanmelding voor ‘PhD’s voor de klas’, dat voor mij dan in september 2016 van start zal gaan. En natuurlijk zal ik tegen die tijd mijn onderzoek misschien wel gaan missen, maar wie zegt dat ik dat niet zal inbrengen in de vele lessen die ik in de toekomst hopelijk mag gaan geven? Ik ben dan misschien wel ‘klaar’ met promoveren, maar klaar met de klassieke archeologie ben ik volgens mij nooit!

ReactiesReageer