Grote denkers

Verdiep je in de wetenschap van de wetenschappers in the Mind of the Universe

Auteur: | 4 mei 2017

Wat drijft wetenschappers in hun zoektocht naar nieuwe kennis? In de televisieserie The Mind of the Universe laat wetenschapper en presentator Robbert Dijkgraaf zien welke karaktereigenschappen de mens hebben gebracht tot een unieke prestatie: het bouwen van een wereldwijd netwerk van kennis. In elke aflevering komen drie vooraanstaande wetenschappers van deze tijd aan het woord. Tips om door te lezen op NEMO Kennislink bij de eerste aflevering.

Aflevering 1 – De Schepper

Kunnen we ooit leven nabouwen? Of preciezer gesteld: kunnen we achterhalen op welke manier levende processen werken en leren die kennis zelf toe te passen? Dat is het onderwerp van de eerste uitzending. Uitgezonden op 7 mei 2017, vanaf 21:05 op NPO 2.

In deze aflevering

Chemicus Lee Cronin

Met robots en kunstmatige intelligentie nieuwe levende moleculen maken die je overal ter wereld kunt printen. Daaraan werkt de Britse chemicus Lee Cronin. Hij is hoogleraar anorganische chemie en hoofd van zijn eigen laboratorium in Glasgow.

NEMO Kennislink-redacteur Esther Thole interviewde Cronin over zijn zoektocht naar alternatieve levensvormen en zijn visie over het ontstaan van leven. Hij vertelt onder meer wat sladressing ons kan leren.

‘Leven is een proces, geen absoluut begrip’

Esther Thole

Hoe groot is de kans dat er op een aarde-achtige planeet leven ontstaat? Lee Cronin maakte, samen met astrobioloog Caleb Scharf, een vergelijking die daar antwoord op geeft. Het is een variant op de beroemde Drake-vergelijking, die een schatting maakt van het aantal intelligente beschavingen in het heelal.

De Drake-vergelijking 2.0

Arnout Jaspers

Meer over Leven bouwen met moleculen Meer over Lee Cronin bij The mind of the universe

Geneticus Hans Clevers

De Nederlandse moleculair bioloog en geneticus Hans Clevers zoekt naar mogelijkheden om organen te vernieuwen met behulp van stamcellen. Hij is als hoogleraar verbonden aan het UMC Utrecht en heeft zijn eigen onderzoeksgroep aan het Hubrecht Instituut. Hij maakte al mini-organen in het laboratorium.

Levers repareren met stamcellen

Rineke Voogt

Het groeien van nieuw weefsel uit stamcellen is een van de grote beloften van de regeneratieve geneeskunde. Het idee is de schade te herstellen door de kracht van het lichaam te gebruiken zodat het weefsel – letterlijk – weer zo goed als nieuw wordt. De wetenschap neemt grote stappen en de samenleving houdt dat soms maar ternauwernood bij.

€18,8 miljoen voor regeneratieve geneeskunde

Rineke Voogt

Er valt genoeg te discussiëren over de ethische aspecten van stamcellen en het groeien van nieuwe organen. Medisch-ethicus Annelien Bredenoord wil die discussies voeren voordat de technologieën worden doorgevoerd in de patiëntenzorg.

‘Voor biologen is een gekweekt mini-orgaantje gewoon een klompje cellen’

Esther Thole

Meer over Herstellen met stamcellen Meer over Hans Clevers bij The mind of the universe

Genetisch ingenieur George Church

De Amerikaanse moleculair genetisch ingenieur George Church speelt met genen en is initiatiefnemer van het Open Genome Project dat wereldwijd menselijke genetische data vergaart, analyseert en deelt. Hij wil uitgestorven dieren terughalen en ziet mensverbetering als onvermijdelijk. Church is hoogleraar genetica aan de Harvard Medical School en het MIT in Boston (Verenigde Staten).

‘DNA schrijven en uitlezen is verslavend’

Mariska van Sprundel

Het werk van Church en zijn collega’s heeft er voor gezorgd dat we op een veilige manier genetisch-gemodificeerde organismen kunnen gebruiken. “Als je een nieuwe auto ontwerpt, bouw je daar eerst gordels en airbags in. Dus als je een bacterie met een radicaal aangepast genoom maakt, moet je ook veiligheid inbouwen.”

Genetisch aangepaste bacterie veilig de natuur in