Je leest:

Een mega-CV-systeem in Rotterdam

Een mega-CV-systeem in Rotterdam

Auteur: | 7 maart 2013

In Rotterdam wordt komend weekend een 1500 meter lange buis onder de Nieuwe Maas door getrokken. Het is onderdeel van het project ‘De Nieuwe Warmteweg’, een buizensysteem van 52 kilometer door de stad. Hierdoor zal overtollige warmte getransporteerd worden naar plekken waar het goed gebruikt kan worden.

Het wordt spannend dit weekend, in Rotterdam-Zuid. Op zaterdag 9 en zondag 10 maart wordt hier een ondergrondse waterleiding aangelegd van maar liefst 1500 meter lang. De leiding zal van de Wilhelminapier in de Rijnhaven naar de Brielselaan in de Maashaven worden getrokken, en op een diepte van 60 meter onder Katendrecht doorlopen – een woonwijk op een schiereiland in de Nieuwe Maas.

Hier liggen de buizen nog klaar, in Hoek van Holland.
Warmtebedrijf Rotterdam, met toestemming

De Nieuwe Warmteweg

Het belooft een spektakel te worden, maar uiteindelijk gaat het slechts om een klein onderdeel van een nog veel groter project: De Nieuwe Warmteweg. De Nieuwe Warmteweg is een leidingenstelsel van totaal 52 kilometer, dwars door de haven en de stad Rotterdam, dat overtollige warmte moet gaan transporteren naar locaties waar het goed gebruikt kan worden. Het eerste bedrijf dat zijn restwarmte gaat leveren is afval- en energiecentrale AVR Van Gansewinkel in Rozenburg; de eerste afnemer het Maasstad Ziekenhuis, zo’n 20 kilometer verderop.

Het buizenstelsel van de Nieuwe Warmteweg loopt van het afval- en energiebedrijf naar de stad, en splitst zich daar in tweeën. De totale route is 26 kilometer, maar omdat er overal 2 buizen naast elkaar liggen (het water stroomt zowel heen als terug) ligt er 52 km leiding.
Warmtebedrijf Rotterdam, met toestemming

Restwarmte

Bij de verbranding van afval komt stoom vrij die gebruikt wordt om energie op te wekken, en restwarmte die nu nog gewoon verloren gaat. Als de Nieuwe Warmteweg een feit is zal deze restwarmte gebruikt worden om water te verhitten, dat verderop langs de leiding gebruikt worden om gebouwen te verwarmen. Het gaat om een gesloten systeem, hetgeen betekent dat hetzelfde water continu wordt rondgepompt. Het verlaat de afvalverbrander met een temperatuur van ongeveer 120 graden Celsius. Het water in de retourleiding van het warmtenet zal – afhankelijk van het seizoen – zijn afgekoeld tot 70 tot 90 graden Celsius.

Heel veel water

Op twee plaatsen langs het traject, namelijk bij Van Gansewinkel en bij de Brielselaan, komt een buffertank te staan. Dit zijn opslagtanks waarin warm water achter de hand wordt gehouden, als reservevoorraad. Bij AVR zit 9.000.000 liter water in deze buffertank, bij de Brielselaan 6.000.000 liter. In het leidingenstelsel zit nog eens 11.000.000 liter water. Alles bij elkaar zit er in het hele systeem 25.000.000 liter water. Dat kan je met recht een XXL-verwarming noemen!

Centrale Verwarming

“Zie het als een mega-uitvoering van een centrale verwarming”, zegt Marjolein Boer van het Warmtebedrijf Rotterdam, “waarbij de afval- en energiecentrale als CV-ketel fungeert, en de radiatoren in de stad de warmte van het net afnemen.”

Dat klinkt als een mooie vergelijking, maar is het niet een nogal inefficiënte verwarming? Alsof je CV-ketel in de achtertuin van je overburen staat? “Ja, zo kun je het bekijken”, zegt Boer, “maar enig warmteverlies onderweg is altijd nog te verkiezen boven het onbenut laten van álle warmte.” De stalen buizen zijn bovendien extreem goed geïsoleerd. Ze zijn omgeven door een laag purschuim van ongeveer 10 centimeter, met daaromheen een buitenleiding van polyetheen.

De buizen lopen het grootste deel van het traject onder de grond, hoewel de reden daarvoor niks met warmte-isolatie te maken heeft. “De ondergrond is de plek waar dit soort infrastructuur het beste op zijn plek is”, vertelt Boer. Niet wegens ruimtegebrek boven de grond, overigens. “Onder de grond is het minstens net zo vol”, aldus Boer.

Vertrek van de 750 meter lange buizen voor de Nieuwe Warmteweg, Hoek van Holland.
Visser & Smit, Hanab

Rendement

Het water van de afvalverbrander komt uiteindelijk met een temperatuur van ongeveer 90 graden aan bij het Maasstad ziekenhuis, en dat is ruim voldoende om het ziekenhuis op temperatuur te krijgen. Op diverse plaatsen langs de route komt een pompstation om de druk in het systeem op peil te houden. Over het totale rendement, dus de energie die je op de warmteproductie bespaart afgezet tegen energie die het kost om het water rond te pompen, wil Boer niks vertellen: “Dat is bedrijfsinformatie”.

De bedoeling is uiteindelijk dat meer partijen zich gaan aansluiten op het net, zowel leveraars als afnemers van de warmte. In de haven hebben diverse industriële bedrijven warmte nodig of juist over. Het mega-CV-systeem krijgt dan dus niet alleen steeds meer radiatoren, maar ook een set extra ketels. Het Warmtebedrijf Rotterdam hoopt op deze manier vanaf eind 2013 meer dan 50.000 woningen van warmte te kunnen voorzien, en de jaarlijkse uitstoot van CO2 met 70 tot 80 kiloton te verminderen.

Zie ook:

Lees verder op Wetenschap24

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 07 maart 2013

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.