Wetenschappers reconstrueerden de ligging en geschiedenis van Portus Pisanus, de oude haven van Pisa. Deze ooit zo belangrijke haven raakte in onbruik toen de zee-inham dichtslibde en veranderde in een binnenmeer.
U kent de Italiaanse stad waarschijnlijk vooral vanwege zijn scheefgezakte toren, maar ooit was Pisa een van de belangrijkste havensteden ter wereld. De oude haven – Portus Pisanus – is onder meer bekend uit de Romeinse Itinerarium Maritimum (de ‘reisgids van de zee’, bestaande uit een lijst locaties en hun onderlinge afstanden) uit de vroege zesde eeuw, en uit gedichten van de Romeinse schrijver Rutilius Namatianus uit het begin van de vijfde eeuw. Portus Pisanus was een florerende commerciële haven in een natuurlijk beschutte zeebaai, volgens Rutilius’ beschrijvingen. Maar waar lag die baai precies en wat is er met de haven gebeurd? Tot nu toe moesten wetenschappers het exacte antwoord op die vraag schuldig blijven.
Beschut
Daar is nu verandering in gekomen. Een team van Franse, Engelse en Italiaanse geologen en archeologen reconstrueerde de omgeving en de hoogte van de zeespiegel in het gebied tijdens het Holoceen – van zo’n tienduizend jaar geleden tot nu. De haven lag ongeveer 200 jaar voor Christus een kleine 20 kilometer ten zuiden van het huidige Pisa, zoals eerder al was gebleken uit de geschriften en archeologische opgravingen. Daar bevond zich destijds inderdaad een beschutte baai met een goede verbinding naar zee, concluderen de wetenschappers nu.
Daarna veranderde de omgeving echter, onder invloed van de zeespiegelstijging en de ophoping van sediment in de delta. Rond het jaar 1350 na Christus begon de verbinding met zee langzaam maar zeker te verdwijnen door de aanslibbing van sediment, waarna de baai rond het jaar 1500 in een afgesloten kustmeer veranderde. Aan het einde van de zestiende eeuw werd een nieuwe zeehaven in Livorno gebouwd, die de taak van Portus Pisanus overnam (zie kader).
Gecombineerd
De aardwetenschappers combineerden verschillende biologische en geologische onderzoeksmethoden om tot hun conclusies te komen. Uit de analyse en koolstofdatering van opgeboorde sedimenten, pollen en plantenresten leerden ze wanneer en waar er in het verleden sprake was van een diepe zee, een soort waddengebied, een zoetwatermeer of land, en reconstrueerden ze de hoogte van de zeespiegel.
Daarnaast vonden ze houtskoolfragmenten – die vaak een aanwijzing zijn voor menselijke activiteit – en resten van scheepswrakken. Door de bevindingen te koppelen aan de oude kaarten en geschriften, konden ze de reconstructie compleet maken.
Het is gedegen onderzoek, zegt Sjoerd Kluiving, geo-archeoloog aan de Vrije Universiteit Amsterdam, die er zelf niet bij betrokken was. “Men wist wel ongeveer waar die haven vroeger lag, maar nu is duidelijker geworden waar precies en vooral ook waarom.” De onderzoekers hebben hun werk goed gedaan, vindt hij. “De zeespiegelreconstructie is bijvoorbeeld gebaseerd op metingen van 31 locaties, dat is behoorlijk veel.”
Vooral de combinatie van de gegevens uit de verschillende vakgebieden – dus de archeologie, geologie en biologie – maken het verhaal van de haven die in onbruik raakte aannemelijk en compleet, vindt Kluiving.