Je leest:

De reisgids die je alvast meeneemt op safari

De reisgids die je alvast meeneemt op safari

Nederlandse reisorganisatie maakt virtual reality-app

Auteur: | 15 januari 2016

Als je een verre reis boekt wil je weten waar je heen gaat. In een poging om de potentiële reiziger zo goed mogelijk voor te lichten lanceert een Nederlands reisbureau deze week een virtual reality-app waarmee je je op de Afrikaanse savanne waant. Kennislink neemt de proef op de som en gaat op virtuele safari.

De virtual reality-bril van Matoke Tours.
Matoke Tours

Voor veel mensen begint een reis op de bank. Laptop of tablet op schoot, filmpjes kijken, artikelen lezen, foto’s bewonderen van de pracht en praal van verre oorden. Kortom, zoveel mogelijk informatie verzamelen over je bestemming. Maar wat als je al een deel van de reis kunt meemaken? Alsof je tussen de leeuwen op de Afrikaanse savanne staat. Alsof je de gorilla’s in de jungle al recht in de ogen aankijkt. Deze week brengt reisorganisatie Matoke Tours een virtual reality-app uit waarmee je dat precies doet.

Het virtual reality-pakketje bestaat uit een kartonnen ‘bril’ – model ‘Google Cardboard’ – bedrukt met een vrolijk motief en met instructies voor het downloaden van de bijbehorende app voor je mobiele telefoon. Door de telefoon in het karton te plaatsen verandert het geheel in een virtual reality-bril en kan de safari beginnen. De app kan ook gedraaid worden op het standaard Google Cardboard dat al voor rond de 10 euro te bestellen is, of op de duurdere Samsung Gear VR.

Gorilla’s spotten vanuit de woonkamer

Ten eerste, op de bank blijven zitten kun je beter niet doen. Deze virtual-reality-ervaring komt staand veel beter tot zijn recht, door de bewegingsvrijheid om helemaal om je heen te kijken. In feite is de app niet meer dan een zestal 360-graden-video’s van ieder een paar minuten.

Je kiest het filmpje vanuit het menu door je hoofd te bewegen naar de juiste knop. Je kunt nu vanaf een boot olifanten spotten, vanuit een auto zie je leeuwen en olifanten, of je gaat meteen de jungle in om gorilla’s te spotten. Ook ontmoet je alvast de gids die je ook in het ‘echt’ zal begeleiden en neem je een kijkje in het onderkomen waar je verblijft.

Een scène uit de virtual reality-app. Deze gorilla vond de camera wel erg interessant. In de bijbehorende bril versmelten de twee beelden samen tot één driedimensionaal plaatje.
Matoke Tours

De filmpjes moeten na selectie nog wel gedownload worden en dat kan even duren. Maar als ze beginnen dan waan je je al snel niet meer in je woonkamer, maar op reis. Waar de filmpjes goed in slagen is laten zien hóe je de dieren gaat spotten. Niet alleen zie je wildernis en dieren, maar ook de reacties van de toeristen in de jeep of boot. Wat dat betreft is het een prima reisvoorlichting.

Een mooi filmpje is die vanuit de luchtballon. Vanaf het opstijgen hang je als kijker ver over de rand van de mand (de VR-camera is aan een lange uitstekende buis bevestigd). Dat levert een indrukwekkende ervaring op, misschien goed voor een beetje hoogtevrees. Wat hier helaas wel tegenvalt is de resolutie van het scherm van de telefoon, die tekortschiet om een haarscherpe ervaring te creëren.

Virtual reality-camera aan een luchtballon.
Matoke Tours

Bijna hilarisch is het digitaal spotten van gorilla’s in de jungle. Zó dichtbij ga je tijdens de echte tour niet komen. Een gorilla vindt de camera waarmee de scène is opgenomen zo interessant dat hij hem eens van dichtbij komt bekijken. Hij steekt de camera praktisch in zijn mond.

Zeeziek op de savanne

De grote vraag is natuurlijk of deze ervaring gaat helpen om mensen naar Afrika te lokken. Zoals gezegd, is het fijn dat virtual reality zowel indrukken voor en achter de schermen laat zien. Wat dat betreft geeft het een ‘echtere’ ervaring dan foto’s van wildlife of een gelikt reclamefilmpje van de reis.

Toch mis je bij deze virtual reality-app wel informatie. Het geeft je een ervaring, en dat is waarschijnlijk precies de intentie van de makers, maar iemand die een reis plant wil ook weten waar hij precies is en dat wordt eigenlijk niet duidelijk. Deze app is dan ook vooral ondersteunend bij bestaand materiaal. Met het ding alleen verkoop je geen reizen.

Betaalbare Virtual Reality-brillen, zoals deze van Oculus Rift, zullen serious gaming op z’n kop zetten.

Op een aantal punten is de virtual reality-ervaring eigenlijk nog niet volgroeid. Wat zou kunnen helpen is driedimensionaal geluid dat je blikveld naar de interessante plekken in de film lokt. Én een groter blikveld, want nu kijk je vaak als dolle om je heen op zoek naar de meest interessante hoek. Het is toch jammer als je naar de (ook mooie) savanne staat te kijken terwijl je niet doorhebt dat er pal achter je een kudde olifanten staat.

Verder ging de test technisch ook niet helemaal vlekkeloos. Hoe meer filmpjes er voorbij kwamen des te meer begon de app te haperen. Aan het einde bleef de applicatie zelfs helemaal hangen. Zorg verder voor een volle telefoonbatterij, want de app verbruikt veel stroom, ook te merken aan de hitte-ontwikkeling en de batterijmeter die snel keldert.

Het grootste nadeel is misschien nog wel dat de Google Cardboard-kijker de neiging heeft om je een dubbel beeld voor te schotelen als je niet precies goed in de twee plastic lensjes kijkt. Al na drie filmpjes moest ik zelf even pauze nemen en waarschijnlijk zullen sommigen er zelfs ‘zeeziek’ van worden. En dat is eigenlijk alleen maar relevant je een zeereis aan de man probeert te brengen.

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 15 januari 2016

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.