'Blij verrast hoor ik ook iGEM in het rijtje voorbij komen'

Volg team Delft op weg naar de iGEM-competitie

Sunnie van de Werken

Het scala aan bacteriën die we kunnen inzetten om medicijnen te maken vergroten, dat is waarvoor wij strijden. Ons team gaat in deze vroege ontwikkelingsfase al op zoek naar toepassingen: zien wetenschappers mogelijkheden in de techniek die we ontwikkelen? Lees het in dit blog.

Wij, het iGEM-team van de TU Delft, willen het aantal bacteriesoorten vergroten dat voor onderzoek gebruikt kan worden. Door aanpassingen te doen in cellen, de kleinste levende deeltjes, proberen wij ons doel te bereiken. Momenteel kunnen wetenschappers maar enkele bacteriesoorten inzetten om eiwitten te laten maken voor onszelf, zoals de E.coli die insuline maakt als medicijn voor diabetespatiënten. Dit gebeurt door genen toe te voegen aan de bacterie. Dat kan niet bij alle bacteriën. Wij ontwikkelen een nieuwe methode waarmee we nog veel meer bacteriesoorten naar onze hand kunnen zetten. Dankzij ons project, Sci-Phi 29, zouden we in de toekomst nieuwe antibiotica kunnen vinden of efficiënter biobrandstof kunnen produceren.

Het iGEM-team Delft van 2019: Boven v.l.n.r. Esther Hoogerwerf, Huyen My Nguyen, Weronika Hoska van Aken, Hafsa Akaouche, Sagarika Govindaraju, Renée van der Winden.
Onder v.l.n.r. Marco Valentim Becker, Mu-En Lu, Osman Esen, Dennis Kenbeek, Joel Clotet i Peretó.

Sunnie van de Werken

Een oude bekende

Als ik tijdens de lunch langs de foyer van de aula loop, zie ik ze al staan: bijna honderd lege panelen verdeeld over de ruimte. Snel zoek ik nummer 72 op; daar hangt straks onze poster. Vanmiddag ruilen we het lab in voor de BioDay 2019, een evenement waar onderzoekers en studenten vanuit de hele TU Delft samenkomen om elkaar te inspireren met hun laatste onderzoek. Daar willen wij natuurlijk bij zijn! Hopelijk spreken we vandaag wetenschappers die ons project graag zouden gebruiken bij hun eigen onderzoek, want daar doen we het uiteindelijk voor!

Na de registratie hangen we onze poster op. Een beetje spannend is het wel, om tussen alle ‘echte’ wetenschappers ons idee te presenteren. Dan komt de iGEM-teamcaptain van vorig jaar om de hoek kijken; haar poster blijkt naast die van ons te hangen. Voordat de postersessie officieel begint, worden een paar posters speciaal aangeraden door de organisatie. Blij verrast hoor ik ook onze iGEM-poster in dit rijtje voorbij komen.

Koeienbacteriën

Dan is het netwerken echt begonnen. Een aantal van mijn teamleden houden de wacht bij de poster om over ons project te vertellen aan voorbijgangers. Zelf ga ik eropuit, op zoek naar onderzoekers die geïnteresseerd zijn in ons project. In de tussentijd zijn er heerlijke hapjes op de statafels neergezet en terwijl ik rondloop, snoep ik af en toe van de groentechips met humus.

Na een half uurtje sta ik te praten met een man die werkt met bacteriën die hij in de maag van een koe heeft gevonden – bacteriën kan je overal vinden. Ik zie hem nadenken als ik hem vertel over ons project en dan begint hij te knikken. Ja, ons uitgewerkte idee zou hem best kunnen helpen bij zijn vervolgonderzoek. Vanbinnen juich ik, dat is precies wat ik wilde horen vandaag!

Deze blog is geschreven door teamlid en captain van iGEM Delft Renée van der Winden

De Delftse studenten schrijven deze zomer maandelijks een blog. Volg hen op weg naar de iGEM-biotechnologiecompetitie in Boston.
Lees hier hoe het eraan toe gaat bij het iGEM-team in Leiden.