Naar de content

1 april: Slim kastje maakt gewone auto's zelfrijdend

Wetenschapper zoekt deelnemers voor experiment op de openbare weg

NEMO Kennislink

Een kleine computer die een normale auto omtovert tot een zelfrijdende wagen. Chinese onderzoekers ontwikkelen de Selfride die dit mogelijk maakt. Ze zoeken deelnemers voor een experiment, die de Selfride in hun auto willen testen op de openbare weg in Nederland.

26 maart 2015
Een slim kastje dat een normale auto omtovert tot een zelfrijdende wagen? 1 april! Lees meer…

Een slim kastje dat een normale auto omtovert tot een zelfrijdende wagen? 1 april!
Lees meer…

Onderweg naar kantoor of college de krant lezen of nog vlug even op de laptop de email checken. Wie dat wil doen, is nu nog aangewezen op de trein of een chauffeur. Maar niet lang meer als het aan onderzoekers van de Chinese automobielfabrikant GMW ligt. Zij presenteren de Selfride, een slim kastje waarmee vrijwel elke auto om te bouwen is tot zelfrijdende auto. Onderzoeker Mai Kal Nai: “Hiermee kunnen we in principe het hele bestaande autopark ombouwen.”

Dit zelfrijdende voertuig van Google biedt plek aan twee passagiers en heeft geen stuur.

Google

iCar

Selfride heeft als groot voordeel ten opzichte van concurrentie dat het in een normale auto past. Google werkt al jaren aan zelfrijdende auto’s, autofabrikant Volvo zet in op autonoom rijden en verschillende universiteiten demonstreerden ook al ingenieuze wagens. Zelfs technologiegigant Apple is naar verluid bezig met een iCar.

Maar dat zijn allemaal nieuwe auto’s die de bedrijven en instellingen zelf bouwen. De Chinese onderzoekers gaan een stap verder. Ze hebben een computer ontwikkeld die in vrijwel iedere auto kan worden ingebouwd zodat die zelfrijdend wordt. Dat heeft als grote voordeel dat het huidige wagenpark kan worden gebruikt en het veel toegankelijker en goedkoper wordt om auto’s zelfrijdend te maken. Bovendien zijn de effecten, zoals het voorkomen van files, veel groter naar mate er meer automatische bolides zijn. Studies geven aan dat bij tien procent autonome auto’s er in een file maar liefst dertig procent tijdwinst wordt behaald.

Specialisten sluiten de Selfride aan op de al bestaande elektronica van de auto. Vervolgens neemt het kastje, van zo’n tien bij dertig centimeter, als het ware het zenuwcentrum van de auto over. Daarnaast is het nodig om speciale sensoren te plakken op strategische plekken van de auto, zoals de voor-, achter- en zijkanten. Deze komen ook op de pedalen en spiegels. Dit zijn onder meer kleine radars, camera’s en acceleratiemeters die de eigen rijprestaties bijhouden en andere weggebruikers signaleren. Zo voorkomt het systeem dat de auto op een andere weggebruiker botst bijvoorbeeld.

Bovendien communiceert het kastje met andere selfriders. Daardoor is het mogelijk om in een treintje te rijden. “De omgebouwde auto’s rijden dan op de snelweg vlak achter elkaar in formatie. Dat scheelt veel ruimte op de weg en gaat filevorming tegen”, zegt hoofdonderzoeker Mai Kal Nai. “De auto’s zoeken, omdat ze via internet verbonden zijn met verkeersvoorspellingen, automatische de snelste route naar een bestemming. We verwachten dat selfriders hierdoor enkele minuten tot tientallen minuten sneller op plaats van bestemming aan komen.”

Nederland voortrekkersrol

Het meest bijzondere aan het slimme kastje is het algoritme dat de wetenschappers ontwikkelen. Via al die sensoren en verkeersprognoses komt een bijzonder grote hoeveelheid data binnen.

“Tot nog toe was dat de bottleneck”, legt Mai uit. “Het was heel erg lastig om al die info in real-time te verwerken. Stel dat een botsing met een fietser dreigt, dan dient het systeem direct in te grijpen. Een vertraging van een paar seconden kan al fataal zijn. Omdat wij gebruik maken van een nieuw, door ons zelf ontwikkeld rekenmodel, slagen wij er in om die grote hoeveelheid data razendsnel te verwerken.”

Mai wil niet vertellen hoe het precies werkt. “Dat is het geheim van de smid. Maar reken maar dat daar heel veel werk in is gaan zitten en dat het uitstekend werkt. Anders zouden we de weg niet op durven met dit kastje.” Overigens zijn automobilisten niet volledig afhankelijk van de Selfride. Ze kunnen ten allen tijden zelf de controle over het voertuig weer overnemen.

Slim kastje maakt gewone auto zelfrijdend? 1 april!

Het klinkt zo mooi. Een speciale computer verbinden met de elektronica van de auto, wat sensoren opplakken en opeens heb je een hypermoderne autonome wagen. Die je overal naar toe rijdt, zonder dat je zelf het stuur, de versnellingspook of de pedalen aanraakt. Eindelijk tijd om onderweg een boek te lezen of kennislink.nl te raadplegen.

Maar dat kan natuurlijk niet. Het slimme kastje van onderzoeker Mai Kal Nai uit China is een 1 aprilgrap. De techniek is nog lang niet zover. Al jaren ontwikkelen autofabrikanten steeds meer slimme toepassingen voor in bolides. Zoals een auto die zelf inparkeert, automatisch remt of rijbaanassistentie heeft. Bovendien werken onderzoeksinstellingen en bedrijven als Google aan zelfrijdende auto’s. Maar dit zijn wagens die zij volledig (om)bouwen. Een kastje dat een normale auto omtovert is nog lang niet aan de orde. Waarschijnlijk komt het zelfs nooit zover. Het ligt voor de hand dat er eerst autonome auto’s op de markt komen, die bedrijven zelf bouwen.

Met deze 1 aprilgrap haakt Kennislink in op de hype die er momenteel speelt rond zelfrijdende auto’s. Er gaat bijna geen week voorbij zonder dat er nieuws op dit gebied wordt gemeld. Het televisieprogramma Eenvandaag had op 17 maart bijvoorbeeld een uitzending over de autonome bolides. Op 25 maart was er nog een demonstratie van TNO en DAF van zelfrijdende vrachtwagens op de N270 in Helmond. Remmen, gas geven en sturen gingen automatisch. In 2020 moeten de autonome vrachtwagens de weg op, een datum die Google en autofabrikanten ook vaak noemen voor hun auto’s. Tesla kondigde in maart zelfs aan dat het via een software-update het model S deels zelfrijdend wil maken. Dat moet in de komende drie maanden gebeuren. De belofte is groot, er zijn hoge verwachtingen en daarom paste onze grap goed in deze tendens van experimenten en voorspellingen.

Zal het echt zo’n vaart nemen? Dat betwijfelen wij. Momenteel doen onderzoekers belangrijk werk aan de ontwikkeling van de futuristische bolides. Maar het is maar zeer de vraag of we binnen afzienbare tijd al zelfrijdende auto’s op de weg zien. Kennislink publiceerde daar onlangs een uitgebreid artikel over: “Snel zelfrijdende voertuigen op de weg is een illusie”.

De oplettende lezer kon doorhebben dat het slimme kastje een grap was. Aanmelden kon tot volgende week woensdag. 1 april inderdaad. En de naam van onderzoeker Mai Kal Nai, doet ook wel erg denken aan Michael Knight. De held uit de Knight Rider, die reed in K.I.T.T. – de zelfrijdende wagen met een eigen wil en volgestouwd met technische snufjes.

Vrij veel lezers vulden het formulier in onderaan het artikel om mee te doen aan de proef. In totaal ontvingen we 78 reacties. Onder meer een lid van de Jonge Akademie en een onderzoeker van een technische universiteit meldden zich enthousiast aan. Ook een collega van de een grote ochtendkrant tuinde er bijna in. Hij had pas na een tijdje door dat het een grap was. Onder de reageerders zaten ook een paar vertegenwoordigers, die aangaven zeer geïnteresseerd te zijn omdat ze zoveel kilometers maken. Een ander gaf aan dat een zelfrijdende auto een perfecte oplossing voor zijn zieke vriendin was.

Van de mensen die reageerden hadden 20 door dat het om een 1 aprilgrap ging. Zonder uitzondering waren ze enthousiast. Een lezer maakte een wel heel mooie opmerking. Hij zou graag de Selfride testen, maar kan helaas niet meedoen. Want hij wil graag ook de Easywing uit China uitproberen, die ‘bestaande voertuigen uitrust met vleugels en daarmee voor altijd afrekent met het tweedimensionaal denken in de vervoerssector’. Helaas, gaat hij verder, is de Easywing niet compatible met de Selfride.

De legendarische en zeer eigenwijze, zelfrijdende auto K.I.T.T. uit Knight Rider.

De Chinese wetenschappers gaan de computer nu testen in Nederland. Ze kiezen specifiek voor ons land omdat het open staat voor innovaties. Mai: “Nederland heeft een voortrekkersrol op het gebied van technologie. Er zijn drie vooraanstaande technische universiteiten en een belangrijke ondersteunende en bloeiende automotive-industrie in de regio Helmond. Maar Nederland is vooral interessant voor ons omdat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) het gebruik van zelfrijdende wagens stimuleert.” De onderzoeker wijst op een automatische pendelbus zonder chauffeur tussen treinstation Ede-Wageningen en de Universiteit van Wageningen. Bovendien waren er al testen op ringweg A10 van Amsterdam met (deels) zelfrijdende auto’s. “Dat maakt Nederland bij uitstek geschikt voor ons experiment. Jullie lopen internationaal voorop.” De Chinezen vinden Europa een interessante afzetmarkt en hopen Nederland als springplank te kunnen gebruiken naar grotere landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje.

Het tijdperk van zelfrijdende auto’s in Nederland is aangebroken. Met de eerste testrit op de openbare weg met automatisch rijdende auto’s, is volgens minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) een belangrijke stap gezet voor de grootschalige inzet van nieuwe autotechnieken die bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid.

De Ligier EZ10 is een zelfrijdende auto die plaats biedt aan 10 personen. Er zit geen stuur in, maar de passagiers kunnen wel ingrijpen met een noodknop.

Rama

Opmerkelijk genoeg hebben de Chinese onderzoekers niet eens een officiële vergunning nodig om de weg op te gaan met de Selfride. Omdat de auto’s over stuur en pedalen blijven beschikken, en dus gewoon bestuurd kunnen worden, is er geen wet die ze verbiedt de weg op te gaan. Het zijn wagens die al rijden, gekeurd zijn en er is dus geen reden ze van de weg te halen. Het bedrijf heeft zich wel verzekerd zodat het garant kan staan voor eventuele boetes.

De onderzoekers zoeken deelnemers voor hun proef. “We roepen Nederlanders op om zich aan te melden. We komen het Selfride pakket bij de mensen thuis installeren, inclusief het slimme kastje en de sensoren. We hebben daarvoor wel wat gegevens nodig om het apparaat van te voren goed in te stellen. We roepen mensen daarom op om ook het merk auto, type en bouwjaar naar ons toe te sturen.”

Wil jij mee doen aan het wetenschappelijke experiment en een slim kastje ontvangen om jouw auto om te toveren tot een zelfrijdend exemplaar? Vul dan vóór volgende week woensdag onderstaand formulier in.

Deelname is gesloten

ReactiesReageer