Een kleine computer die een normale auto omtovert tot een zelfrijdende wagen. Chinese onderzoekers ontwikkelen de Selfride die dit mogelijk maakt. Ze zoeken deelnemers voor een experiment, die de Selfride in hun auto willen testen op de openbare weg in Nederland.
Onderweg naar kantoor of college de krant lezen of nog vlug even op de laptop de email checken. Wie dat wil doen, is nu nog aangewezen op de trein of een chauffeur. Maar niet lang meer als het aan onderzoekers van de Chinese automobielfabrikant GMW ligt. Zij presenteren de Selfride, een slim kastje waarmee vrijwel elke auto om te bouwen is tot zelfrijdende auto. Onderzoeker Mai Kal Nai: “Hiermee kunnen we in principe het hele bestaande autopark ombouwen.”
iCar
Selfride heeft als groot voordeel ten opzichte van concurrentie dat het in een normale auto past. Google werkt al jaren aan zelfrijdende auto’s, autofabrikant Volvo zet in op autonoom rijden en verschillende universiteiten demonstreerden ook al ingenieuze wagens. Zelfs technologiegigant Apple is naar verluid bezig met een iCar.
Maar dat zijn allemaal nieuwe auto’s die de bedrijven en instellingen zelf bouwen. De Chinese onderzoekers gaan een stap verder. Ze hebben een computer ontwikkeld die in vrijwel iedere auto kan worden ingebouwd zodat die zelfrijdend wordt. Dat heeft als grote voordeel dat het huidige wagenpark kan worden gebruikt en het veel toegankelijker en goedkoper wordt om auto’s zelfrijdend te maken. Bovendien zijn de effecten, zoals het voorkomen van files, veel groter naar mate er meer automatische bolides zijn. Studies geven aan dat bij tien procent autonome auto’s er in een file maar liefst dertig procent tijdwinst wordt behaald.
Specialisten sluiten de Selfride aan op de al bestaande elektronica van de auto. Vervolgens neemt het kastje, van zo’n tien bij dertig centimeter, als het ware het zenuwcentrum van de auto over. Daarnaast is het nodig om speciale sensoren te plakken op strategische plekken van de auto, zoals de voor-, achter- en zijkanten. Deze komen ook op de pedalen en spiegels. Dit zijn onder meer kleine radars, camera’s en acceleratiemeters die de eigen rijprestaties bijhouden en andere weggebruikers signaleren. Zo voorkomt het systeem dat de auto op een andere weggebruiker botst bijvoorbeeld.
Bovendien communiceert het kastje met andere selfriders. Daardoor is het mogelijk om in een treintje te rijden. “De omgebouwde auto’s rijden dan op de snelweg vlak achter elkaar in formatie. Dat scheelt veel ruimte op de weg en gaat filevorming tegen”, zegt hoofdonderzoeker Mai Kal Nai. “De auto’s zoeken, omdat ze via internet verbonden zijn met verkeersvoorspellingen, automatische de snelste route naar een bestemming. We verwachten dat selfriders hierdoor enkele minuten tot tientallen minuten sneller op plaats van bestemming aan komen.”
Nederland voortrekkersrol
Het meest bijzondere aan het slimme kastje is het algoritme dat de wetenschappers ontwikkelen. Via al die sensoren en verkeersprognoses komt een bijzonder grote hoeveelheid data binnen.
“Tot nog toe was dat de bottleneck”, legt Mai uit. “Het was heel erg lastig om al die info in real-time te verwerken. Stel dat een botsing met een fietser dreigt, dan dient het systeem direct in te grijpen. Een vertraging van een paar seconden kan al fataal zijn. Omdat wij gebruik maken van een nieuw, door ons zelf ontwikkeld rekenmodel, slagen wij er in om die grote hoeveelheid data razendsnel te verwerken.”
Mai wil niet vertellen hoe het precies werkt. “Dat is het geheim van de smid. Maar reken maar dat daar heel veel werk in is gaan zitten en dat het uitstekend werkt. Anders zouden we de weg niet op durven met dit kastje.” Overigens zijn automobilisten niet volledig afhankelijk van de Selfride. Ze kunnen ten allen tijden zelf de controle over het voertuig weer overnemen.
De Chinese wetenschappers gaan de computer nu testen in Nederland. Ze kiezen specifiek voor ons land omdat het open staat voor innovaties. Mai: “Nederland heeft een voortrekkersrol op het gebied van technologie. Er zijn drie vooraanstaande technische universiteiten en een belangrijke ondersteunende en bloeiende automotive-industrie in de regio Helmond. Maar Nederland is vooral interessant voor ons omdat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) het gebruik van zelfrijdende wagens stimuleert.” De onderzoeker wijst op een automatische pendelbus zonder chauffeur tussen treinstation Ede-Wageningen en de Universiteit van Wageningen. Bovendien waren er al testen op ringweg A10 van Amsterdam met (deels) zelfrijdende auto’s. “Dat maakt Nederland bij uitstek geschikt voor ons experiment. Jullie lopen internationaal voorop.” De Chinezen vinden Europa een interessante afzetmarkt en hopen Nederland als springplank te kunnen gebruiken naar grotere landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje.
Opmerkelijk genoeg hebben de Chinese onderzoekers niet eens een officiële vergunning nodig om de weg op te gaan met de Selfride. Omdat de auto’s over stuur en pedalen blijven beschikken, en dus gewoon bestuurd kunnen worden, is er geen wet die ze verbiedt de weg op te gaan. Het zijn wagens die al rijden, gekeurd zijn en er is dus geen reden ze van de weg te halen. Het bedrijf heeft zich wel verzekerd zodat het garant kan staan voor eventuele boetes.
De onderzoekers zoeken deelnemers voor hun proef. “We roepen Nederlanders op om zich aan te melden. We komen het Selfride pakket bij de mensen thuis installeren, inclusief het slimme kastje en de sensoren. We hebben daarvoor wel wat gegevens nodig om het apparaat van te voren goed in te stellen. We roepen mensen daarom op om ook het merk auto, type en bouwjaar naar ons toe te sturen.”