Faces of Science

Vier nieuwe bloggende wetenschappers!

Tessa Posthuma de Boer voor Faces of Science

Faces of Science heeft vier nieuwe onderzoekers die gaan bloggen over hun onderzoek en leven in de wetenschap: Lennart Kruijer, Elisabeth van de Grift, Wen Wu en Erik-Jan van Kesteren.

Lennart Kruijer

Lennart Kruijer

Hoe leefden mensen tweeduizend jaar geleden in Samosata aan de Eufraat, in het huidige Turkije? En wat betekende de pre-moderne globalisering voor de stad en haar inwoners? Om daar achter te komen neemt Lennart je mee naar de woonplaats van koning Antiochos de eerste: Samosata, de hoofdstad van het koninkrijk Commagene. Lennart doet archeologisch onderzoek naar deze antieke stad in Zuid-Turkije. In de eerste eeuw stond er een indrukwekkend paleis op de 50 meter hoge heuvel, gelegen aan de oever van de brede, traagstromende rivier. Maar nu niet meer: door een gigantisch stuwmeer is het oude stadje onder water verdwenen en zo een soort Atlantis in het Atatürkmeer geworden. Duik met hem in het verleden om meer te weten te komen over de verdwenen stad en globalisering in de oudheid. In zijn eerste blog Aankomst in Samosata neemt Lennart je mee terug in de tijd.

Wen Wu

Wen Wu

Vaak vragen mensen aan Wen Wu wat voor baan ze heeft. Dan vertelt ze altijd vol plezier dat ze een student is die wordt betaald om te leren, les te geven en om met bacterieel DNA te spelen. Acht jaar geleden, op de dag van haar diploma-uitreiking, vroeg een van mijn leraren haar: ‘Wat ga je in de toekomst doen?’ Dat vond ze destijds een enge vraag om te beantwoorden maar ze zei: “Ik ga biotechnologie studeren aan de Universiteit van Wageningen in Nederland”, en als grap voegde ze daar nog aan toe dat ze in de toekomst mensen zou gaan klonen.
Nu acht jaar later werkt ze als promovendus (PhD) bij het laboratorium van Microbiologie in Wageningen. Ze is nog geen mensen aan het klonen, maar ook het werk dat ze nu doet zou haar jongere ik als science fiction beschouwen. Ze past DNA van bacteriën aan en creëert genetisch gemodificeerde (aangepaste) organismen. Door het toevoegen of weghalen van verschillende genen kan je bijvoorbeeld een bacterie een groene fluorescerend kleur geven of laten produceren of ze afhankelijk maken van een bepaald stofje. In haar eerste blog DNA aanpassen, fictie of toch niet vertelt ze er alles over

Erik-Jan van Kesteren

Erik-Jan van Kesteren

“Gebruik Wikipedia nóóit als bron!” Dat riepen docenten op de middelbare school van Erik-Jan van Kesteren altijd. Stom, want in zijn ogen was het de ultieme bron van informatie. In dit blog legt hij uit waarom Wikipedia zo mooi is en waarom hij bijna iedere dag wel gebruik maakt van de online encyclopedie.

Er is in de wetenschap steeds meer aandacht voor ‘open science’ – het idee dat alle wetenschappelijke resultaten voor iedereen beschikbaar zouden moeten zijn. Daar is Wikipedia natuurlijk al sinds jaar en dag een fantastisch voorbeeld van. Maar hoe doe je dat nou, zo’n ongelooflijk grote open encyclopedie opbouwen met daarin meer kennis dan we in ons leven kunnen doorlezen? Je leest er alles over in het eerste blog van Erik-Jan: Gebruiken wetenschappers Wikipedia?

Elisabeth van de Grift

Elisabeth van de Grift

Als promovendus zit je leven vol met een hele boel ‘eerste keren’. Veel van die eerste keren zijn mijlpalen waar je eigenlijk bij stil moet staan. Daarom probeert Elisabeth van de Grift zo veel mogelijk van dit soort momenten bewust te vieren, hoe klein ze ook zijn. Juist omdat dat grote einddoel, promoveren, vier jaar in de toekomst ligt. In haar eerste blog De eerste keer vertelt Elisabeth welke eerste keren in haar promotie zij al heeft meegemaakt en waarom die speciale momenten reden waren voor een feestje.