Faces of Science

Onderzoek met een kloppend hart

Dan Jing Wu voor NEMO Kennislink

Soms is het best lastig om aan mensen uit te leggen waar mijn onderzoek over gaat, omdat het vrij fundamenteel is. Daarom heb ik een filmpje gemaakt. Mijn onderzoek uitgelegd in 1 hartslag!

Bij mijn onderzoek komt een hoop chemie, biologie en materiaalkennis kijken. Voor mensen buiten mijn vakgebied is dit vaak lastig te volgen en klinkt het moeilijk. Voor mij is het vaak lastig hoe ik het uit moet leggen. Maar als ik de vraag krijg, begin ik altijd met mijn grote droom. Een kloppend hart repareren!

1 minuut pitch

Dit was de grote inspiratie geweest voor mijn promotieonderzoek. Hoe kan ik responsieve polymeren, met andere woorden, ‘kloppend plastic’, maken die op moleculair niveau oneindig vaak kunnen samentrekken?

Luister naar mijn pitch in 1 minuut:

In één minuut leg ik uit wat mij de hele dag bezighoudt, wat mij fascineert en waar ik naar op zoek ben. Natuurlijk ligt het complete verhaal wat genuanceerder.

Ik tijdens de opnames voor mijn filmpje

Dan Jing Wu voor NEMO Kennislink

Dit is nog maar één voorbeeld waarmee ik mijn onderzoek uitleg. Omdat we het materiaal van buitenaf kunnen beïnvloeden, introduceer je zo eigenlijk een ‘factor aan/uit’ op moleculair niveau. Dat kan voor verschillende soorten onderzoeken erg nuttig zijn. Bijvoorbeeld bij medicijnafgifte: het materiaal omhult het medicijn. Door een externe stimulus komt het medicijn op het juiste moment of de juiste plek vrij in het lichaam zodra het uitzet. Of de ‘factor aan/uit’ aansturen om zo een lopend robotje te bouwen die we moleculair kunnen aansturen.

Het leuke aan fundamenteel onderzoek is dat een systeem eerst volledig wordt bestudeerd en vervolgens kunnen de toepassingen oneindig zijn!