Naar de content
Faces of Science
Faces of Science

Netwerken in je ontbijt

Pixabay CC0

Mijn favoriete muesli bestaat uit havermout, rozijnen en cranberries. Maar wat eten andere mensen het liefst in hun muesli? Een mueslinetwerk geeft het antwoord!

Het Duitse bedrijf mymuesli.com laat mensen zelf online hun eigen muesli samenstellen uit verschillende ingrediënten. De Duitse illustrator Moritz Stefaner bekeek hoe deze mueslibestanddelen gezien kunnen worden als een netwerk. Het plaatje hieronder geeft alle mogelijke muesli- ingrediënten weer. Hoe groter de naam van het onderdeel geschreven is, des te vaker wordt het in de muesli besteld. Een lijn geeft aan dat twee ingrediënten soms samen in muesli besteld worden. De dikte van de lijn geeft aan hoe populair de combinatie van ingrediënten is. Zo wordt de muesli in je ontbijt een echt netwerk: punten verbonden door lijnen.

Naast dat dit een supermooi plaatje is, kan ik er ook veel interessante dingen in ontdekken. Sowieso ben ik wel jaloers op alle Duitsers die bestanddelen als ‘Wednesday’, ‘C’mohn baby!’ en ‘Sunshine’ in hun muesli kunnen bestellen. Toch zien we dat dit niet de meest populaire ingrediënten zijn. Van de tachtig componenten waaruit mensen kunnen kiezen, zijn sommige heel populair, zoals aardbei, amandelen en chocolade. Maar de meeste ingrediënten worden helemaal niet zo vaak gekocht. Mijn favoriete mueslicombinatie van havermout, rozijnen en cranberries is blijkbaar bij andere mensen ook niet echt populair.

Muesli en facebook

Wat ik zelf het meest interessant vind aan dit netwerk, is dat het veel lijkt op het netwerk van mijn Facebookvrienden dat ik in een eerdere blog beschreef. In dat netwerk zijn mijn Facebookvrienden de punten, en worden twee vrienden van mij door een lijn verbonden als ze ook met elkaar bevriend zijn. Ook in dat netwerk zijn sommige van mijn vrienden heel populair, als de aardbeien en amandelen in de muesli. Andere vrienden zijn meer te vergelijken met de ‘C’mohn baby’ en ‘Wednesday’ ingredienten: die doen het wat rustiger aan op Facebook.

De muesli in je ontbijt wordt een echt netwerk: punten verbonden door lijnen.

Pixabay CC0

Een andere overeenkomst tussen een netwerk van muesli en en een netwerk op social media zijn de groepsstructuren. In het mueslinetwerk zijn deze groepsstructuren heel goed terug te zien: verschillende vruchten worden vaak samen besteld, die vormen een groep. De noten, de granen en de chocolade-ingrediënten vormen de andere groepen. In mijn Facebooknetwerk ontstonden dezelfde soort groepsstructuren. Mijn familie of mijn studievrienden vormen bijvoorbeeld groepen omdat die veel Facebookverbindingen met elkaar hebben.

Netwerken lijken op elkaar

Het is best toevallig dat deze compleet ongerelateerde netwerken toch zo veel op elkaar lijken. Het interessante is dat heel veel andere netwerken die we bekijken ook op het mueslinetwerk en het Facebooknetwerk lijken. In al deze netwerken zijn er populaire en minder populaire punten, en bestaan er groepsstructuren. Dit gaat van netwerken van filmacteurs tot computernetwerken tot netwerken in het brein.

Mijn onderzoek gaat daarom ook over netwerken die deze twee eigenschappen laten zien. Ik bekijk deze netwerken op een abstracte manier: ik kijk alleen naar de punten en de lijnen, zonder dat het uitmaakt of die punten muesli-ingrediënten, Facebookvrienden of filmacteurs zijn. Het leuke is dat je door te vergeten wat de precieze betekenis van de punten is, conclusies kan trekken over al deze verschillende soorten netwerken. Zo kan een abstract netwerk bijvoorbeeld helpen om te voorspellen welke berichten populair gaan worden op social media, maar ook wat de meest favoriete soort muesli is.

ReactiesReageer